زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

قدیمی‌ترین بندر تجارتی کشور دوباره به فعالیت آغاز می‌کند

قدیمی‌ترین بندر تجارتی کشور دوباره به فعالیت آغاز می‌کند

author avatar
6 Dec 2021 - 15:25
قدیمی‌ترین بندر تجارتی کشور دوباره به فعالیت آغاز می‌کند
author avatar
6 Dec 2021 - 15:25

شبرغان (پژواک، ۱۵ قوس ۱۴۰۰): قرار است بندر «کِلِفت» ولسوالی قرقین ولایت جوزجان پس از احیای مجدد، دوباره به فعالیت آغاز کند.

بندر «کِلِفت» که در ۲۰ کیلومتری ولسوالی قرقین ولایت جوزجان و در مرز با ترکمنستان واقع است، به عنوان قدیمی‌ترین بندر تجارتی افغانستان یاد می‌شود.

ملا جوره قوماندان سرحدی ولسوالی قرقین ولایت جوزجان به آژانس خبری پژواک گفت که بندر کلفت از بنادر مهم و تاریخی بین ترکمنستان و افغانستان به شمار می‌رود که در گذشته‌های دور مرکز دادوستد اموال تجارتی بین مردمان دو کشور بود.

او با ابراز این مطلب که بازسازی این بندر به زودی آغاز خواهد شد، افزود: «فعالیت دوبارۀ این بندر تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور ما خواهد داشت.»

به گفتۀ قوماندان سرحدی، حکومت سرپرست تصمیم دارد، با فعال‌سازی این بندر تجارتی، فرصت‌های شغلی بیشتری را برای شهروندان کشور خاصتاً باشنده‌گان ولسوالی قرقین فراهم نماید.

وی افزود: «بعد از بندر تورغندی در هرات و آقینه در اندخوی، بندر «کِلِفت» سومین بندر تجارتی به حساب می‌آید که تلاش‌ها به منظور فعال‌سازی آن جریان دارد.»

شماری از باشنده‌گان ولسوالی قرقین ولایت جوزجان این اقدام حکومت را می‌ستایند، ولی می‌گویند که در این بندر هیچ نوع تأسیسات برای پیشبرد امور تجارتی وجود ندارد.

بیرم‌قل یکی از باشنده‌گان این ولسوالی گفت که جنگ چهل ساله به این بندر نیز آسیب رسانده و محدود تأسیساتی را که در اینجا وجود داشت نیز از بین برده است .

او خاطر نشان ساخت: «بدون شک که فعالیت دوبارۀ بندر «کِلِفت» در رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی مهم خواهد بود، ولی فعال‌سازی مجدد آن زمان گیر است.»

سخیداد یک باشندۀ دیگر این ولسوالی می‌گوید که  بین ترکمنستان و افغانستان در بندر «کِلِفت» فقط یک پُل آهنی موجود است که برای تردد وسایط نقلیه مناسب نیست.

او گفت: «اگر این بندر با امکانات موجود بین دو کشور فعال شود، شاید تبادلۀ اموال در حد خیلی پایین صورت گیرد؛ یعنی انتقال اموال تجارتی از طریق  نیروی بشری ممکن است و بس.»

موصوف گفت، اگر برای بازگشایی این بندر برنامۀ بزرگتری رویدست گرفته نشود، کار فعال‌سازی آن در حد کنونی دارای موثریتی نخواهد بود.

بندر کلفت در قسمت شرقی ولسوالی قرقین ولایت جوزجان بین افغانستان و ترکمنستان موقعیت دارد که پس از گشایش بندر تجارتی حیرتان در ولایت بلخ، این  بندر سال‌ها پیش برای تبادلۀ اموال تجارتی بین افغانستان و اتحاد جماهیر شوروی سابق، مسدود شده بود.

Views: 481

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر