زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شورای علمای امامیۀ افغانستان، خواهان به رسمیت شناختن مذهب جعفری و مشارکت سیاسی در حکومت شد

شورای علمای امامیۀ افغانستان، خواهان به رسمیت شناختن مذهب جعفری و مشارکت سیاسی در حکومت شد

author avatar
10 Jan 2022 - 17:32
شورای علمای امامیۀ افغانستان، خواهان به رسمیت شناختن مذهب جعفری و مشارکت سیاسی در حکومت شد
author avatar
10 Jan 2022 - 17:32

کابل (پژواک، ۲۰ جدی ۱۴۰۰): شورای علمای امامیۀ افغانستان، خواهان به رسمیت شناختن مذهب جعفری و مشارکت سیاسی در حکومت شده و می‌‎گویند، در صورت نادیده گرفتن صدای شان، حکومت ضرر می‌کند.

حسین جعفری کندزی، رئیس این شورا که امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که به رسمیت شناختین مذهب جعفری در قانون اساسی آیندۀ کشور، حفظ قانون احوال شخصیۀ اهل تشیع در قوانین نافذۀ کشور، جذب کادرهای متخصص و علمی در بدنۀ نظام و تأمین امنیت جان، مال، مراکز علمی و فرهنگی جامعۀ تشیع، از مهمترین خواست‌های شیعیان افغانستان از حکومت سرپرست است.

وی می‌گوید، این شورا قبلاً چهار خواست مهم را با مسؤولان حکومت سرپرست شریک کرده؛ اما تاحال پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند.

موصوف افزود که توجه به خواست‌های مردم سبب اعتماد و ماندگاری نظام می‌شود؛ سران حکومت سرپرست باید به خواست‌های آنان پاسخ مثبت بدهد. او تصریح کرد، هیچ گروه خاص، حزب خاص و شخص خاص نمی‌تواند، خواست‌های اهل تشیع را نادیده بگیرند.

کندزی، با اشاره به سیاست کشورهای جهان گفت: «خارجی‌ها، چه مسلمان و غیرمسلمان، همسایه و غیرهمسایه هیچ کشوری نمی‌خواهد که در افغانستان یک حکومت مقتدر مرکزی به وجود بیاید که در حکومت‌های گذشته هم بود و حکومت فعلی هم از این آسیب مستثنی نیست.»

رئیس شواری علمای امامیۀ افغانستان علاوه کرد، فرصت مساعد شده و باید حکومت اسلامی وسیع‌البنیاد به وجود بیاید که همه اقشار در آن دیده شود.

سیدجواد شمس، منشی شورای علمای امامیۀ افغانستان در حاشیۀ این نشست، با تأکید بر چهار خواست جامعۀ تشیع گفت که خواست‌های آنان باید نادیده گرفته نشود.

وی، با بیان اینکه اگر خواست‌های آنان نادیده گرفته شود، ممکن حکومت سرپرست ضرر کنند، گفت که نه تنها در داخل کشور با مشکلات مواجه می‌شود، بلکه جامعۀجهانی هم سیاست‌های خود را نسبت به نظام فعلی اعمال خواهد کرد.

آژانس خبری پژواک، موضوع را جهت دریافت دیدگاه حکومت سرپرست با سخنگویان آن شریک کرد؛ اما تاحال پاسخی دریافت نکرده است.

اما به اساس یک گزارش پژواک، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست، در دیداری که قبلاً با شماری از متنفذین، استادان و جوانان اهل تشیع کشور داشت، گفت که افغانستان خانۀ مشترک همۀ افغان‌هاست و همه اقوام کشور در نظام کنونی مشارکت خواهند داشت.

وی، تلاش برای امنیت و رفاه همه افغان‌ها را مسؤولیت حکومت دانسته و گفته بود که حکومت به پیشنهادها و خواست‌های اهل تشیع رسیده‌گی کرده و برای حل مشکلات شان، تلاش‌های جدی صورت می‌گیرد.

Views: 159

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر