زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

مجددی: رسانه‌های افغانستان با مشکلات جدی مالی مواجه‌اند

مجددی: رسانه‌های افغانستان با مشکلات جدی مالی مواجه‌اند

author avatar
26 Jan 2022 - 14:25
مجددی: رسانه‌های افغانستان با مشکلات جدی مالی مواجه‌اند
author avatar
26 Jan 2022 - 14:25

کابل (پژواک، ۶ دلو ۱۴۰۰): رییس اجرایی انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید، رسانه‌های افغانستان با مشکلات جدی مالی مواجه‌اند؛ ‌به همین دلیل، آن‌ها در تلاش‌‌اند، تا نهادهای جهانی را متقاعد کنند که برای کارمندان رسانه‌یی معاش بدهند.

حجت‌الله مجددی در مصاحبه‌یی با آژانس خبری پژواک گفت، بنا بر داده‌های گردآوری شده به‌دست گزارشگران بدون مرز (RSF) و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AJIA) در پی حاکم‌شدن حکومت سرپرست در افغانستان، تغییرات جدی در پهنۀ رسانه‌یی کشور ایجاد شده‌است.

به گفتۀ او، این داده‌های گردآوری‌شده نشان می‌دهد که بعد از تحول، در کل از میان ۵۴۳ رسانه ۲۳۱ آن تعطیل و ۶۴۰۰ خبرنگار و همکار رسانه، کار خود را از دست داده‌اند که خبرنگاران زن بیشترین آسیب را در این میان دیده‌اند؛ یعنی از هر پنج زن، چهار زن بیکار شده‌اند.

او‌ اساسی‌ترین عامل را در تعطیل‌ شدن رسانه‌ها و بیکار شدن کارمندان رسانه‌یی، مشکلات اقتصادی عنوان کرد.

به باور مجددی: «وضعیتی که فعلا وجود دارد، اگر به همین شکل دوام کند، ما متاسفانه آیندۀ خوبی را در پیش نخواهیم داشت.»

به گفتۀ او، تعداد رسانه‌هایی که حالا فعالیت دارند، از منابع شخصی صاحب رسانه‌ها تمویل می‌شود؛ چون در همین پنج ماه اخیر، اکثر رسانه‌ها عواید مالی برای پیشرفت کار‌شان نداشته‌اند.

مجددی اما می‌گوید، آن‌ها تلاش دارند، نهادهای جهانی را قانع کنند، تا با پرداخت معاش کارمندان رسانه‌یی، مانند بخش‌های صحت و معارف، از رسانه‌های افغانستان حمایت کنند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

او دلیل این‌ کار را، دو هدف عنوان کرد؛ یکی اینکه کارمندان رسانه‌یی که بیکار شده، دوباره کار خود را به‌دست بیاورند و دوم با بازگشتن آنها، رسانه‌هایی که تعطیل شده اند، دوباره فعال شوند.

در همین حال به باور او، حق دسترسی به اطلاعات در روزهای نخست تحول به دلیل کمبود سخنگو بسیار محدود بود؛ اما او می‌افزاید که در حال حاضر بیش از ۳۰ سخنگو در بخش‌های مختلف حکومت فعلی وجود دارند که دسترسی به اطلاعات را سهل‌تر ساخته است؛ با آن هم او تاکید دارد که این تعداد هم بسنده نیست و باید بیشتر شوند.

مجددی اما کم‌تجربه‌گی و نداشتن معلومات کافی را از چالش‌های موجود در سخنگویان فعلی می‌داند که این امر خبرنگاران را با مشکلات مواجه ساخته‌است؛ اما او می‌گوید، با صحبت‌هایی که با مسؤولان دولت فعلی داشته امیدوار است، این مسأله به مرور زمان حل شود.

از سویی دیگر، مجددی مشکلات خبرنگاران را در ولایات نسبت به مرکز بیشتر دانسته و می‌گوید: «آن‌ها‌ باید نخست سوژۀ خود را با ریاست اطلاعات و فرهنگ آن ولایت شریک کنند، تا تاییدی ریاست را بگیرند.» از نظر او، این امر خود به نحوی سانسور است و دسترسی به اطلاعات را محدود می‌سازد.

 مجددی همچنان اجازه نیافتن رسانه‌ها جهت پوشش اعتراضات را از چالش‌های دیگر فراراه خبرنگاران دانسته و می‌گوید، بحث برگزاری اعتراضات و پوشش آن دو موضوع متفاوت است. به باور او: «اگر چند نفری جمع می‌شوند، چه اجازه داشته باشند یا نداشته باشند، وظیفۀ رسانه، پوشش آن است.»

در همین حال از دید او، وضع محدودیت‌ها، بر روان خبرنگاران تأثیر منفی دارد. او در این مورد ابراز می‌کند: «در صورتی که فشار باشد، کار خبرنگاری درست انجام نمی‌شود.»

مجددی اما می‌گوید، صحبت‌هایی که با مقام‌های حکومت فعلی جریان دارد، امیدوارکننده است و او انتظار دارد که فضای بهتر و بستر مناسب‌تری برای خبرنگاران و رسانه‌ها مساعد شود.

او اما نگرانی جدی خود را از وضعیت فعلی رسانه‌ها بیان نموده و افزود: «اگر به آن رسیده‌گی صورت نگیرد، ما شاهد فاجعۀ رسانه‌ها خواهیم بود که از یک سو رسانه‌ها بسته خواهند شد و از سوی دیگر، هزاران کارمند رسانه‌یی کار خود را از  دست خواهند داد.»

Views: 81

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر