زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هیأتی برای بررسی وضعیت «منارجام» به ولایت غور سفر کرده‌است

هیأتی برای بررسی وضعیت «منارجام» به ولایت غور سفر کرده‌است

author avatar
23 Feb 2022 - 15:47
هیأتی برای بررسی وضعیت «منارجام» به ولایت غور سفر کرده‌است
author avatar
23 Feb 2022 - 15:47

فیروزکوه (پژواک، ۴ حوت ۴۰۰): پس از بلند شدن سروصداها و بیان نگرانی‌ها در مورد فروپاشی منارجام غور، هیأتی به منظور بررسی وضعیت این منار، وارد ولایت غور شده‌است.

در زمستان سال روان به دنبال بارنده‌گی‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها در این ولایت، شمار زیادی از باشنده‌گان این ولایت در مورد فروپاشی این منار، اظهار نگرانی کرده و خواستار توجه مسؤولان حکومتی در این زمینه شده بودند.

احسام‌الدین غفوری، مدیر آبدۀ تاریخی منار جام به آژانس خبری پژواک گفت: «خوشبختانه از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ یک هیأت ۱۳ نفری به هدف بازسازی  و جلوگیری از فروپاشی منار جام غور، عازم این ولایت شده که شامل رئیس آبدات تاریخی وزرات اطلاعات و فرهنگ، نمایندۀ یونسکو، از شهرسازی تیم آمده که بتوانند منارجام را بررسی و بعداً اقدام به بازسازی آن کنند.»

او افزود که منارجام یکی از ارزشمندترین آبده‌های تاریخی در سطح جهان است که این منار ثبت فهرست میراث‌های فرهنگی سازمان جهانی یونسکو شده و نیاز فوری به بازسازی دارد.

او می‌گوید، این هیأت به ساحۀ منار جام سفر کرده و پس از بررسی و آسیب‌شناسی منار، اقدام به مرمت کاری و بازسازی آن شروع می‌کنند.

بر اساس گفته‌های مسؤولان فرهنگی امارت اسلامی در غور، در نتیجۀ زمین‌لرزۀ اخیر، برخی از خشت‌های این منار فروریخته و اندکی به سمت دریای هریرود کج شده‌است.

منار جام  در امتداد درۀ جام و در مسیرشاهراه غور – هرات در منطقۀ «کمینج» ولسوالی شهرک موقعیت دارد.

Views: 45

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر