زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کار احداث کانال قوش‌تیپه در بلخ آغاز شد

کار احداث کانال قوش‌تیپه در بلخ آغاز شد

author avatar
30 Mar 2022 - 19:39
کار احداث کانال قوش‌تیپه در بلخ آغاز شد
author avatar
30 Mar 2022 - 19:39

مزارشریف (پژواک، ۱۰ حمل ۱۴۰۱): کار احداث کانال قوش‌تیپه به هزینۀ ۶۰ میلیارد افغانی در بلخ آغاز شد که در آن برای۲۵۰ هزار تن زمینۀ کار فراهم خواهد شد.

ملاعبدالغنی برادر، معاون اول ريیس‌الوزراء و شماری از اعضای کابینه، امروز کار اعمار کانال قوش‌تیپه را در بلخ رسما افتتاح کرده و کار عملی آن آغاز شد.

پروژۀ بزرگ آبیاری قوش‌تیپه – که مطالعات امکان‌سنجی آن در سال ۲۰۱۸ م. آغاز شده بود – یکی از بزرگترین پروژه‌های آبیاری در سطح منطقه می‌باشد.

کانال قوش‌تیپه سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را از دریای آمو برمی‌گرداند و می‌تواند با حدود ۲۸۰ کیلومتر طول، ۱۰۰ متر عرض و ۸،۵ متر عمق، حدود ۵ صدهزار هکتار زمین را در بلخ، جوزجان و فاریاب آبیاری کند.

تمام منابع و کار تخنیکی این پروژه از بودجۀ ملی توسط شرکت انکشاف ملی افغانستان به هزینۀ ۶۰ میلیارد افغانی تطبیق می‌گردد.

عبدالرحمن‌عطاش، رئیس اجرائیوی شرکت انکشاف‌ ملی افغانستان، این پروژه را یکی از بزرگترین و حیاتی‌ترین پروژه‌ها برای افغانستان دانسته می‌گوید، این پروژه توسط انجنیران‌ افغانی و به مصرف افغانستان، از منطقۀ خوش‌تیپۀ بلخ آغاز و سه ولایت (بلخ، جوزجان و فاریاب) را زیر پوشش قرا می‌دهد و در منطقۀ اندخوی فاریاب به پایان می‌رسد.

او می‌افزاید، عرض آخرین بخش این کانال به ۱۵۰ متر می‌رسد و می‌تواند ۶۶۵ متر مکعب آب را در ثانیه برگرداند که می‌تواند حدود ۳ میلیون جریب زمین را در ولایت‌های یادشده آبیاری کند.

موصوف افزود، این پروژه برای ۲۵۰ هزار تن زمینۀ کار فراهم خواهد کرد و در ضمن، با تطبیق پروژه‌های مشابه دیگر، صنعت زراعتی و تجارت افغانستان رشد خواهد کرد.

نورالدین‌عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنعت نیز پروژۀ یادشده را یک پروژه بزرگ و مهم دانسته می‌گوید، این پروژه می‌تواند سودمندترین پروژه برای خودکفایی افغانستان ثابت شود و می‌تواند دستاوردهای چشمگیری در عرصۀ زراعت داشته باشد.

عزیزی می‌گوید، به افغانستان سالانه به ارزش حدود ۲ میلیارد دالر گندم، روغن و بوره وارد می‌شود که پس از تطبیق این پروژه، این نیازمندی‌های افغانستان از داخل مرفوع خواهد شد.

او می‌افزاید، اگر نیمی از این پروژه هم در یک سال تکمیل شود، می‌تواند افغانستان را به خودکفایی برساند.

ملاعبدالغنی‌ برادر، معاون نخست ريیس‌الوزراء می‌گوید که این اولین پروژۀ بزرگ آبیاری است که پیش از این در افغانستان افتتاح و تطبیق نشده بود.

موصوف می‎افزاید، کارهای این کانال طی پنج سال تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

موصوف گفت: «هیچ حکومتی نمی‌تواند با کمک دیگران پیشرفت کند؛ افغانستان کشور غنی است و می‌تواند نیازهای زراعتی‌اش را به تنهایی تأمین کند.»

برادر افزود، با تطبیق این گونه پروژه‌ها، طبقۀ کارگر افغانستان از کشورهای دیگر به کشور برگشته و در اینجا مصروف کار خواهند شد.

همچنان عبدالرحمن‌راشد وزیر زراعت و آبیاری که در مراسم افتتاحیۀ پروژۀ یادشده اشتراک کرده بود، گفت که حدود ۷۵ درصد مردم افغانستان به زراعت مصروف اند.

موصوف مدیریت آب را مهم دانسته می‌گوید، با اعمار چنین کانال‌ها، آب افغانستان کنترول و مدیریت خواهد شد.

او از تاجران ملی و متخصصین زراعت می‌خواهد که در داخل کشور سرمایه‌گذاری و فعالیت کرده و در توسعۀ کشور سهم بگیرند.

رياض‌الدين شريفي، معاون عملیاتی و تولیدی شركت انکشاف ملی می‌گوید، كارهای مقدماتی این كانال همانند دیزاین و سروی از قبل تکمیل شده و بودجه برای آن نيز اختصاص يافته‌است.

او افزود، این کانال در سه مرحله به هزینۀ ۶۰ میلیارد افغانی اعمار می‌گردد و هزینۀ آن از بودجۀ ملی افغانستان تامین می‌شود.

Views: 191

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر