زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اتاق صنایع، معادن و مرکز فروش سنگ‌های قیمتی در فیض‌آباد افتتاح شد

اتاق صنایع، معادن و مرکز فروش سنگ‌های قیمتی در فیض‌آباد افتتاح شد

author avatar
13 Jun 2022 - 18:19
اتاق صنایع، معادن و مرکز فروش سنگ‌های قیمتی در فیض‌آباد افتتاح شد
author avatar
13 Jun 2022 - 18:19

فیض‌آباد (پژواک، ۲۳جوزا ۱۴۰۱): اتاق صنایع، معادن و مرکز فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان افتتاح و به فعالیت آغاز کرد.

قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد کشور در محفلی که به همین مناسبت در تالار مقام ولایت دایر گردیده بود، ضمن خرسندی، از ایجاد این مرکز، چنین برنامه ها را باعث رشد اقتصادی در کشور دانسته گفت، بدخشان از جملۀ ولایات افغانستان است که بیشترین منابع طبیعی و منرال های نادر را درخود جا داده است و این اقدام می‌تواند جهت رشد اقتصادی کشور موثر واقع گردد.

وی افزود، در طول ۲۰ سال گذشته، ده ها میلیارد دالر به این کشور سرازیر گردیده، اما کارهای بنیادی که مارا از وابسته‌گی های اقتصادی نجات دهد، صورت نگرفته و سالانه در حدود 340 میلیون دالر افغانستان تنها از بابت برق به کشورهای بیرونی پرداخت می نماید.

او در بخشی از سخنانش قرارداد بدخشان انرژی را دور از انصاف دانسته می گوید، ظرفیت تولید منابع آبی و نوری بدخشان 600 میگاوات برق می باشد؛ در حالی که بدخشان انرژی طی مدت ۳۰ سال از آب، باد و خورشید بدخشان، 91 میگاوات برق می سازد که دور از انصاف بوده و این قرارداد را حکومت سرپرست بازنگری خواهد نمود.

مولوی عبدالغنی فایق والی بدخشان، ایجاد و افتتاح اتاق صنایع و مرکز فروشات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را در شرایط فعلی و با توجه به موقعیت جغرافیایی ولایت بدخشان ضروری و امیدوار کننده عنوان نموده گفت، اولین باری است که در سطح کشور چنین اقدام جهت اشتغالزایی و باارزش ساختن سنگ های تزیینی صورت می‌گیرد که از نگاه اقتصادی ارزش خاص خود را دارد و تجار می‌توانند، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شان را پروسس و جهت فروش به مارکیت ملی و بین المللی آماده سازند.

موصوف از وزیر اقتصاد خواست که امنیت در بدخشان تأمین است و در عرصۀ اشتغالزای برای مردم فقیر این ولایت، همکاری بیشتر نموده و برنامه های عمده یی را روی دست گیرند.

والی بدخشان جنگ ۴۰ سالۀ کشور، قوماندان سالاری و استخراج معادن به شکل غیرمعیاری را سبب کم ارزشی سنگ های قیمتی و فقر در کشور می‌داند و از تجار نیز می‌خواهد که منبعد همکاری بیشتر با ریاست تجارت و صنایع داشته باشند و زمینۀ کار و اشتغال را برای هزاران تن مساعد نمایند.

رحیم الله سمندر رئیس اجرائیۀ اتاق صنایع که جهت افتتاح و بازگشایی شعبۀ دوم شان به ولایت بدخشان سفر نموده بود گفت، با ایجاد اتاق صنایع و مرکز پروسس و فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این ولایت که از نگاه معادن و صنایع طبیعی غنی ترین ولایت در سطح کشور است، فقر اقتصادی کاهش، زمینه کار فراهم و ارزش سنگ های تزیینی افزایش خواهد یافت.

او می افزاید، مردم بدخشان بالای غنی ترین منابع طبیعی می خوابند، اما به دلیل عدم استفادۀ معیاری از آب، معدن، صنعت گردشگری، اتصال منطقه‌یی که با سه کشور سرحد مشترک دارد، در گرسنگی و فقر به‌سر می برند. اتاق صنایع و معادن افغانستان از هنگام ایجاد تاکنون در تلاش بوده که دفتر ولایتی اش را در بدخشان ایجاد نموده و زمینۀ کار را برای هزاران تن مساعد نموده و ارزش معدن را بالا ببرد.

او گفت: «تجار با به‌دست آوردن اسنادی که از اتاق تجارت و صنایع این ولایت برای شان داده می شود، می‌توانند اشیای تزیینی و سنگ های قیمتی شان را در مارکیت های ملی و بین المللی به شکل آزادانه عرضه نمایند که قبل از این سنگ فروشان از این ناحیه به مشکل مواجه بودند.»

او از موسسات ملی و بین المللی می‌خواهد، مولدین و صنعت کاران را تشویق نموده، از نگاه وسایل معیاری آنان را تمویل و تجهیز کرده و نیز مکاتب حرفوی را در بدخشان که دارای بهترین منابع طبیعی است، به همکاری اتحادیۀ اروپا ایجاد، زمینۀ شغل یابی و رشد اقتصادی را در کشور فراهم نمایند.

او در آیندۀ نزدیک از افتتاح پارک صنعتی در این ولایت برای مولدین خبر داده می‌گوید، حکومت سرپرست از تولید کننده‌گان حمایت همه جانبه می نماید.

داکتر شمس علی شمس به نماینده گی از باشنده‌گان بدخشان  گفت، 85 درصد مردم بدخشان وابسته‌گی به زراعت و مالداری دارند؛ در حالی که معادن بدخشان ۱۰ برابر زراعت و مالداری عایدات دارد، اما به شکل مافیایی استفاده می‌شود که مردم عادی تنها یک درصد هم نمی توانند از آن استفاده نمایند.

او می افزاید، اگر از منابع دیگری مانند منابع آب، انواع منرال ها و سنگ های قیمتی، صنعت جهانگردی و اهمیت ژیوپولیتیکی که بدخشان با سه کشور سرحد مشترک دارد، استفاده شود، فقر در کشور از بین خواهد رفت .

قابل ذکر است که قبل از این سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ولایت بدخشان، به شهر پیشاور قاچاق می گردید و از آن طریق در مارکیت های بین المللی به فروش می‌رسید که مفاد آن در جیب مافیای معدن و کشورهای بیرونی سرازیر می شد، اما با ایجاد این مرکز نه تنها زمینۀ اشتغالزایی فراهم خواهد شد، بلکه از قاچاق سنگ‌های قیمتی نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

Views: 110

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر