زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

در ننگرهار سال گذشته ۳۶ هزار تن به بیماری ملاریا مبتلا شده‌اند

در ننگرهار سال گذشته ۳۶ هزار تن به بیماری ملاریا مبتلا شده‌اند

author avatar
24 Jun 2022 - 14:46
در ننگرهار سال گذشته ۳۶ هزار تن به بیماری ملاریا مبتلا شده‌اند
author avatar
24 Jun 2022 - 14:46

[restrict paid=”true”]

جلال‌آباد (پژواک، ۲ سرطان ۱۴۰۱): مسؤولان صحی ننگرهار می‌گویند، سال گذشته در این ولایت بیش از ۳۶ هزار تن به بیماری ملاریا مبتلا شده بودند، اما باعث مرگ و میر نگردیده‌است.
به گفتۀ مقام‎ها، این امر نمایانگر کاهش نزدیک به ۱۰ هزار مورد واقعات ملاریا نسبت به سال گذشته‌است.
داکتر سعید شیرزاد، مسؤول مبارزه با بیماری ملاریا در ریاست صحت‌عامۀ ننگرهار می‌گوید، در سال ۲۰۲۱ م. در این ولایت ۳۶ هزار و ۱۳۰ تن به این بیماری مبتلا شده بودند.
او می‌گوید، این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ تعداد بیماران ملاریا در این ولایت ۴۶ هزار و ۷۶۳ تن بوده‌است.
او گفت، دلیل موارد بیشتر ابتلا به ملاریا در این ولایت، اقلیم گرم، جنگ‌ها، خانواده‌های بیجاشدۀ داخلی، هجوم مهاجران از پاکستان به ننگرهار، موجودیت رودخانه و کشتزارهای برنج می‌باشد.
اما او افزود، در چند سال گذشته، روند توزیع پشه‌خانه‌ها آغاز و سطح آگاهی عامه در این مورد به مردم افزایش یافته‌است؛ بنابراین، با گذشت هر سال از شمار بیماران مبتلا به ملاریا در این ولایت کاسته می‌شود و آن‌ها تلاش می‌کنند تا به صفر برسد.
به بیان او، اگر مردم همکاری کنند، از پشه‌خانه‌ها استفاده نمایند و حفظ ‎الصحه را رعایت کنند، آمار مبتلایان به ملاریا می‌تواند به صفر کاهش یابد.
مقام‌های صحی می‌گویند، همین اکنون برای جلوگیری از بیماری ملاریا در این ولایت، به هزینۀ مالیUNDP روند توزیع پشه‌خانه‌ها جریان دارد.
نقیب‌الله رحیمی سخنگوی ریاست صحت‌عامۀ ننگرهار به آژانس خبری پژواک گفت، کمپاین توزیع پشه‌خانه‌ها به حمایت مالی UNDP و کمک تخنیکی AADA در این ولایت راه اندازی شده‌است.
او افزود، این کمپاین در ماه اخیر سال جاری آغاز شده که تا هفت ماه آینده در تمام ولسوالی‌ها پشه‌خانه‌ها توزیع خواهد شد.
در همین حال، ضیاءالرحمن باشندۀ ولسوالی سرخرود که در منطقۀ «گنده‌چشموی» عقب ایستگاه کابل زنده‌گی می‌کند، به پژواک گفت، سال گذشته برای سه کودک یک پشه‌خانه‌ برایش داده شده بود که هیچ یک از اطفالش دچار این بیمار نشد و امسال نیز دو پشه‌خانه برایش توزیع شده‌است.
ننگرهار که دارای اقلیم گرم می‌باشد و شماری از ولسوالی‌های آن در کنار رودخانه موقعیت دارند؛ رشد پشه‌ها در آن بیشتر است و از این رو، سطح واقعات مثبت ملاریا نیز در آن بیشتر ‌است.

[/restrict]

Views: 27

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر