زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

پوهنتون‌های خصوصی در هرات با کمبود محصل روبه‌رو اند

پوهنتون‌های خصوصی در هرات با کمبود محصل روبه‌رو اند

author avatar
17 Jul 2022 - 16:16
پوهنتون‌های خصوصی در هرات با کمبود محصل روبه‌رو اند
author avatar
17 Jul 2022 - 16:16

شهر هرات (پژواک، ۲٦ سرطان ۱۴۰۱): مسؤولان موسسه‌های تحصیلی خصوصی در هرات می‌گویند، پوهنتون‌های خصوصی با کمبود محصل روبه‌رو می‌باشند که این امر آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته‌است.

در بیست سال گذشته، روند خصوصی سازی در افغانستان، سرعت قابل ملاحظه‌یی داشته است.

این روند در رشد موسسات تحصیلات عالی خصوصی در کشور نقش چشمگیری داشته و پوهنتون‌های خصوصی در کنار پوهنتون‌های دولتی از مراکز مهم و جز نهادهای علمی در کشور محسوب می‌شوند.

نعمت‌الله سروری رئیس یک موسسۀ تحصیلات عالی خصوصی در شهر هرات به پژواک گفت: «شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس و پوهنتون‌ها نقش منفی را در کمرنگ شدن نهادهای تحصیلی خصوصی داشته است.»

 او افزود، با روی‌کار آمدن نظام جدید و مهاجر شدن شماری از استادان و محصلان از ولایت هرات، موسسات تحصیلات عالی خصوصی را در این ولایت با کمبود محصل مواجه ساخته و از بقای مراکز شان در آینده نگران اند.

سروری بیان داشت، در حال حاضر پوهنتون‌های خصوصی با کمبود محصل مواجه اند و نمی‌توانند، معاش استادان را پرداخته و سایر نیازمندی‌های شان را مرفوع سازند.

وی در ادامه اظهار داشت: «موسسات تحصیلات عالی خصوصی با تجهیزات کامل و صنف‌های مجهز در گذشته هزاران محصل را به خود جذب کرده بود و محصلان می‌توانستند با تخفیف‌های ویژه به تحصیلات خود در این مراکز ادامه دهند.»

در همین حال محمدناصر رهیاب یک تن دیگر از روسای پوهنتون‌های خصوصی در این ولایت با تایید مشکلات در پوهنتون‌های خصوصی در صحبت با پژواک افزود: «ما در یک جامعۀ فقیر زنده‌گی می‌کنیم که مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی نیز از امکانات بسیار وسیع بر خوردار نیست.»

موصوف خاطر نشان کرد، مؤسسات تحصیلات عالی در تلاش اند، تا با وجود مشکلات و نارسایی‌های که در جامعه به وجود آمده، زمینۀ تحصیل و فراگیری علم و دانش را برای جوانان مهیا سازد.

اما وی می‌گوید، در این اواخر بیشتر پوهنتون های خصوصی این ولایت با کمبود محصلین مواجه می‌باشند.

سلطان هروی یک تن از اعضای اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی در هرات نیز به پژواک ‌گفت که 10 الی 11 پوهنتون خصوصی به طور رسمی ثبت و راجستر وزارت تحصیلات عالی است که در این ولایت فعالیت دارند.

به گفتۀ وی، در طول ده ماه گذشته، ۴۰ درصد از محصلان نهادهای خصوصی در این ولایت کاهش یافته که این نهادها را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو ساخته است.

نورشاه که محصل سمستر سوم یکی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی بود و حالا ترک تحصیل کرده است به پژواک گفت: «قبلا در پهلوی دکانداری کمی عواید خوب بود، تحصیل می‌کردم و از چند ماه بدین‌سو کرایۀ دکان را به مشکل پیدا می‌کنم، چطور درس بخوانم؟»

اين موضوع را با عبدالعزيز نعمانى رئيس پوهنتون هرات در ميان گذاشتیم، اما وی در این مورد از ابراز نظر خوداری کرد.

طی چند سال گذشته، صدها هزار تن از باشنده‌گان کشور توانسته اند که در مکتب‌ها و پوهنتون‌ها تعلیم و تحصیل کنند و سطح سواد به اندازۀ قابل توجهی در تمام کشور بلند رفته است، اما در این اواخر، این روند به شکل درست آن به پیش نمی‌رود.

Views: 95

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر