زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شمارى از متعلمین مکاتب در تخار مصروف “طلا شویی” هستند

شمارى از متعلمین مکاتب در تخار مصروف “طلا شویی” هستند

author avatar
6 Sep 2022 - 12:03
شمارى از متعلمین مکاتب در تخار مصروف “طلا شویی” هستند
author avatar
6 Sep 2022 - 12:03

تالقان (پژواک، ١٥ سنبله ۱۴۰۱): شمارى از متعلمین مکاتب در ولایت تخار به هدف رسیده‌گی به مشکلات اقتصادى خانواده‎های شان، دست به کارهای شاقه “طلا شویی” زده اند.

این متعلمین می‎گویند، فقر اقتصادی سبب شد تا مصروف کارهای شاقه باشند و روزانه با به‎دست آوردن ۱۰۰ الی ۱۵۰ افغانی نیازمندی‎های خانواده‌های خود را تامین نمایند.

بشیراحمد متعلم صنف دهم در یکی از مکاتب ولایت تخار می‌باشد.

او به پژواک گفت، هر روز که می‎گذشت مشکلات اقتصادی گریبان‎گیر خانواده‎ی وی می‏شد تا ناگزیر شد دست از رفتن به مکتب بردارد و در یکی از مکان‎های که دیگران نیز مصروف طلای شویی بودند، روانه شود و از همین طریق بتواند بر مشکلات اقتصادی خانوادۀ خود فایق آید.

بشیراحمد می‎افزاید که روزانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ افغانی ‌مزد به‎دست می‎آورد، در حالی‎ که کار طلا شویی برای او دشوار می‎باشد اما فقر اقتصادی در خانواده، وى را ناگزیر کرده‎است تا به‎جای تعلیم و رفتن به مکتب کارهای شاقه را ترجیح بدهد.

عزیز از دیگر متعلمین می‎باشد که در گوشه‎ی از دریاخانۀ تالقان با جبین عرق‎آلود خود مصروف زرشویی “طلا شویی” می‎باشد تا لقمه نان از همین طریق برای خانوادۀ هفت‎نفری خود تامین کند.

او در حالی‎ که بغض در گلو دارد و اشتیاق رفتن به مکتب در سیمای او نمایان است، می‎گوید، متعلم صنف نهم مکتب بود و آرزو داشت تا در آینده انجنیر ساختمانی شود و از آدرس درس و تعلیم بتواند هم برای جامعه و هم برای خانوادۀ خود خدمت نماید، اما به گفتۀ او، فقر اقتصادی و نبود نان‎آور و سرپرست در خانواده سبب شده است تا دست از رفتن به مکتب بردارد و مصروف طلا شویی باشد.

عزیز می‎افزاید که بعضی روزها با شکم گرسنه سری کار می‎آید؛ اما مزد قناعت‎بخش به‎دست نمی‎آورد، با آنهم با به‎دست آوردن ۱۰۰ الی ١٥٠ افغانی یک بخش مشکلات خانوادۀ خود را مرفوع می‏کند.

او از حکومت می‎خواهد تا زمینۀ اشتغال‎زایی مناسب را برای همچون متعلمین فراهم نماید تا این‎که هم بتواند به درس خود ادامه دهند و هم برای حل مشکلات اقتصادی خانوادۀ خود فایق آیند.

با این حال، برخی از استادان پوهنتون در تخار ادامۀ این وضعیت و دست بردار شدن متعلمین را از درس و روی آوردن آنان را به کارهای شاقه نگران کننده می‎دانند.

سید شجاع‎الدین رسولی استاد پوهنتون تخار به پژواک گفت که به دلیل فقر اقتصادی اکثر کودکان دانش‎آموز مصروف کارهای شاقه می‎باشند.

او می‎افزاید که حکومت باید در خصوص حل مشکلات اقتصادی خانواده‎های فقیر تلاش جدی نماید تا کودکان به سرنوشت و آیندۀ نامعلوم روبه‌رو نه‎شوند.

در همین حال ملا سیف‎الله مبارز رئیس کار و امور اجتماعی تخار با آنکه می‎پذیرد، آمار کودکان شاقه‎کار در حال افزایش می‎باشد اما اطمینان می‌دهد که تلاش‎ها برای جلب توجه موسسات همکار به هدف ایجاد شغل‎های مناسب و مصروف شدن کودکان شاقه‎کار به کارهای حرفه‎یی و ساده جریان دارد.

قابل ذکر است که برعلاوۀ ولايت تخار در کابل و دیگر ولایات نیز هزاران کودک و متعلم مصروف کارهای شاقه هستند

Views: 52

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر