زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هزاران گاو در غزنی در معرض خطر ابتلا به بیماری «لمپی‌سکن» قرار دارند

هزاران گاو در غزنی در معرض خطر ابتلا به بیماری «لمپی‌سکن» قرار دارند

غزنی (پژواک، ۱۴ سنبله ۱۴۰۱): به دلیل شیوع بیماری ویروسی حیوانی «لمپی‌سکن» در غزنی، ده‌ها گاو تلف شده و هزاران گاو دیگر در معرض خطر به این بیماری قرار دارند.

باشنده‌گان مرکز و ولسوالی‌های غزنی می‌گویند، این بیماری خطرناک هنوز هم در حال شیوع است و اداره‌های مربوط باید در زمینۀ جلوگیری آن اقدام نمایند.

نصرالله باشندۀ ولسوالی خوگیانی غزنی – که فارم گاو دارد – به آژانس خبری پژواک گفت، در جریان چند روز گذشته، صدها رأس گاو دچار مرض ویروسی جلدی (لمپی‌سکن) شده که منجر به مرگ ده‌ها گاو شده‌است.

او افزود: «این بیماری سه گاو من را نیز تلف کرده که ۱۳ صد هزار افغانی خساره‌مند شدم، ۱۳ گاو دیگرم نیز دچار این مرض شده و اکنون تحت تداوی قرار دارند، یک تعدادش از پای افتیده، ایستاد شده نمی‌توانند، اشتهایش‌ خراب می‎باشد، هیچ چیزی نمی‌خورند.»

وی می‌گوید، اگر اداره‌های مربوط اقدامات لازمی را انجام ندهند و جلو این بیماری را نگیرند، بیشتر گاوهای قیمتی مردم نیز تلف خواهند شد.

محمدطاهر باشندۀ مرکز غزنی به پژواک گفت، چهار گاو داشت که سه گاوش به دلیل بیماری یادشده تلف شد و اکنون فقط یک گاو وی زنده مانده‌است.

او می‌گوید، در نخست روی گردن و سایر بخش‌های بدنش آبله‌های بزرگی نمایان شد، از چشمانش اشک جاری بود، سپس پاهایش آماس کرد و تلف شد.

به بیان او، شمار زیادی از خانواده‌ها را می‌شناسد که گاوهای شان به این بیماری مبتلا شده است.

وی با ابراز نگرانی می‌گوید، از این بیماری جلوگیری نشود، مواشی مردم تلف شده و خسارات هنگفتی به آنان وارد خواهد شد.

از طرف دیگر تاجران مواشی، به ویژه تاجران گاو می‌گویند، از زمانی که این مرض در غزنی شیوع یافته، به آن‎ها خسارات هنگفتی وارد گردیده‌است.

غلام‌سنایی یکی از تاجران گاو به پژواک گفت، بیماری ویروس جلدی گاوها بسیار خطرناک است؛ در نخست روی جلد گاو آبله‌های بزرگ نمایان می‌شود، بعد از این گاو از حرکت باز می‌ماند، چند وقت زنده می‌باشد و بعداً تلف می‌شود.

طبق معلومات او، این بیماری خطرناک علاوه از مرکز غزنی، در ولسوالی‌های خوگیانی، واغظ، رشیدان، مقرر، زنخان، گیرو و بعضی ولسوالی‌های دیگر نیز شیوع یافته و ده‌ها گاو قیمتی را از بین برده‌است.

اما موصوف انتقاد نمود که ادویۀ موجود حیوانی در این ولایت بی‌کیفیت می‎باشد که بر این بیمار تأثیری ندارد، مردم مجبور شده تا برای تداوی گاوهای شان از ادویۀ انسانی استفاده کنند.

داکتر حبیب‌الله احمدزی میدانوال مختصص بیماری‌های حیوانی در غزنی به پژواک گفت، بیماری جلدی حیوانات (لمپی‌سکن) به سرعت در این ولایت روبه گسترش است.

او افزود: «این بیماری تنها بر گاوها تأثیر می‌کند، به انسان‌ها و دیگر حیوانات قابل شیوع نیست، اما برای جلوگیری از آن به واکسین باکیفیت نیاز است که متأسفانه در اینجا موجود نمی‎باشد»

وی می‌گوید، ادویه‌ و واکسین‌ها به غزنی از پاکستان آورده می‌شود که کیفیت ندارد؛ برای جلوگیری از این بیماری خطرناک، به دوا و واکیسن‌های باکیفیت خارجی نیاز است تا همه مواشی واکسین شده و تدابیر وقایوی گرفته شود.

داکتر عقیق‌احمد مسؤول بخش صحت حیوانات ریاست زراعت و مالدای غزنی نیز به پژواک گفت، مرض ویروسی جلدی گاوها، در تمام مناطق این ولایت شیوع یافته و مواشی بیشتر را تلف کرده‌است.

او افزود: تاکنون در غزنی ۳۶۰۰ رأس گاو دچار این بیماری شده که نزدیک به ۱۰ درصد آن‌ها از بین رفته، اما ۲۰۰ هزار گاو دیگر در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

به بیان او، بیشتر گاوها که به این بیماری مبتلا شده، روی جلدش آبله‌ها ظاهر می‌شود، از بینی و چشمانش آب جاری می‌شود و سپس پاهایش آماس کرده و از حرکت بازمی‌ماند.

موصوف از مردم می‌خواهد، اگر حیوان شان دچار این بیمار می‌شود، در اسرع وقت آن را را به نزدیک‌ترین کلینیک حیوانی منتقل کنند.

او یک سلسه هدایات و سفارش‌ها نیز به مردم ارایه کرده می‌گوید، حیواناتی که دچار این بیماری می‌شوند باید از سایر مواشی جدا شود، محیط، آب و خوراکش باید پاک باشد.

موصوف همچنان یادآوری کرد، ریاست رزاعت و مالداری توسط امکانات اندک توان جلوگیری از این بیمار را ندارد، اداره‌های کمک‌کننده باید در این راستا با آن‌ها همکاری نمایند.

شایان ذکر است این بیماری ویروس جلدی گاوها (لمپی‌سکن) از کشور همسایۀ پاکستان به خوست، پکتیا، ننگرهار و شماری از ولایت‌های دیگر شیوع پیدا کرد و اکنون در غزنی و سایر ولایات نیز گسترش یافته‌است.

Views: 46

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر