زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نبود برق در قندهار؛ صنعتکاران مجبور به انتقال فابریکه‌های شان از این ولایت  شده‌اند

نبود برق در قندهار؛ صنعتکاران مجبور به انتقال فابریکه‌های شان از این ولایت  شده‌اند

author avatar
24 Oct 2022 - 19:12
نبود برق در قندهار؛ صنعتکاران مجبور به انتقال فابریکه‌های شان از این ولایت  شده‌اند
author avatar
24 Oct 2022 - 19:12

قندهار (پژواک، ۲ عقرب ۱۴۰۱): صنعتکاران قندهار می‌گویند، نبود برق آن‌ها را مجبور ساخته که به فکر انتقال کارخانه‌های شان از این ولایت باشند.

آن‌ها می‌افزایند، سال‌هاست که با کمبود برق مواجه اند، اما در این اواخر، این مشکل به حدی جدی شده که خسارات سنگینی بر آن‌ها وارد کرده است.

به گفته آن‌ها، از ۲۰ روز گذشته به اینسو به دلیل کمبود آب در بند کجکی، تولید برق متوقف شده که به همین دلیل، روند برق رسانی به هلمند و قندهار متوقف شده و  فعالیت فابریکه‌های آن‌ها نیز متوقف شده است.

فیض‌الحق مشکانی مسؤول یکی از فابریکه‌های کارتن سازی در پارک‌های صنعتی قندهار به آژآنس خبری پژواک گفت، در حال حاضر، در ۴۸ ساعت فقط سه یا چهار ساعت برق در اختیار شهرک صنعتی قرار می‌گیرد که اصلا برای کارخانه‌ها قابل استفاده نیست.

وی افزود: «تولید برق بند کجکی به طور کلی متوقف شده، در حال حاضر برای پارک صنعتی در ۴۸ ساعت سه یا چهار ساعت برق سولری و دیزلی یا جنتراتوری داده می‌شود که بسنده نیست؛ برخی مسؤولین فابریکه‌ها مجبور شده‌اند تا از جنتراتورهای خود استفاده کنند، اما همۀ آن‌ها این توانایی را ندارند.»

در حال حاضر، به دلیل کمبود برق در شهرک صنعتی قندهار از میان نزدیک به ۳۰۰ فابریکه تنها ۹۰ فابریکه فعال می‌باشد که برخی از آن‌ها در ۴۸ ساعت فقط چند ساعت کار می‌کنند.

شماری از مسؤولین این فابریکه‌ها می‌گویند، آن‌ها در فکر انتقال کارخانه‌های شان به کابل یا به سایر ولایات اند.

یکی از صنعتکاران به اسم حاجی محمداکبر به آژانس خبری پژواک گفت، حدود ۶۰ درصد از صنعتکاران تلاش دارند، تا فابریکه‌های شان را از قندهار انتقال دهند؛ زیرا آنجا مشکل برق حل نمی‌گردد.

وی افزود: «ما اکنون ۹۰ فابریکۀ فعال داریم؛ اما بسیاری از آن‌ها نیمه فعال اند و به دلیل کمبود برق، بیشتر صنعتکاران به فکر انتقال کارخانه‌های خود به کابل اند.»

وی می‌گوید، نمی‌توان با فابریکه‌ها و محصولات داخلی و خارجی در قندهار رقابت کرد. زیرا اگر صنعتکاران از جنراتور‌های خود استفاده کنند، محصولات شان به قیمت بلند تمام می‌شود که طبعاً بازار نخواهد داشت.

صنعتکاران می‌گویند، وعده های متعددی در مورد برق وارداتی و زغال سنگ قندهار داده شده، اما هیچ پیشرفتی در این زمینه ها صورت نگرفته است.

یکی دیگر از صنعتکاران به اسم محمداسلم می‌گوید، برق وارداتی تا ولسوالی دامان قندهار رسیده‌ و باید بقیه کار نیز تمام شود، تا قندهار از برق کامل برخوردار گردد.

وی افزود: «هرگز به قندهار توجه نشده، ما اکنون برق نداریم، کارخانه های ما فلج شده‌اند، اما هیچ‌کس توجه نمی‌کند.»

مفتی علی محمد آمر شهرک صنعتی قندهار به آژانس خبری پژواک گفت، همه از مشکل برق قندهار آگاهی دارند، اما هنوز هم راه حلی برای این مشکل پیدا نشده است.

وی افزود: «مشکل برق در قندهار جدی است، اما ما برای ادامۀ صنعت سه پیشنهاد داریم، انتقال برق وارداتی به قندهار، انتقال پلانت زغال سنگ از کابل و یا هم دادن تیل به جنراتور دیزلی به اینجا.»

پژواک تلاش کرد تا نظر ریاست برق قندهار را در مورد این مشکل داشته باشد، اما با تماس‌های مکرر، مسؤولین پاسخ ارایه نکرده‌اند.

Views: 32

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر