زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شماری مقامات پیشین و ورزشکاران ملی به تصمیم تعلیق تحصیلات عالی دختران واکنش نشان دادند

شماری مقامات پیشین و ورزشکاران ملی به تصمیم تعلیق تحصیلات عالی دختران واکنش نشان دادند

author avatar
21 Dec 2022 - 18:24
شماری مقامات پیشین و ورزشکاران ملی به تصمیم تعلیق تحصیلات عالی دختران واکنش نشان دادند
author avatar
21 Dec 2022 - 18:24

کابل (پژواک، ۳۰ قوس ۱۴۰۱): به‌شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین برخی از مقامات پیشین و ورزشکاران ملی به تصمیم حکومت سرپرست مبنی بر ممنوعیت تحصیلات عالی دختران در افغانستان واکنش نشان دادند.

وزارت تحصیلات عالی شب گذشته اعلام کرد که تحصیلات عالی دختران در کشور تا امر ثانی تعلیق شده‌است. ضیاءالله هاشمی، سخنگوی این وزارت ناوقت دوشنبه شب (۲۹ قوس) در صفحۀ تویتر خود اطلاعیۀ رسمی این وزارت را منتشر کرد.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این تصمیم را تاسف‌بار خواند و گفت، پیشرفت، آبادی و خودکفایی کشور به تحصیل هر کودک، دختر و پسر وابسته‌است.

او افزود: «ممنوعیت تعلیم نه تنها به ترقی و رفاه افغانستان زیان‌بار است، بلکه باعث می‌شود کشور عزیز ما با فقر و بی‌چاره‌گی بیشتر مواجه و بیشتر وابسته به بی‌گانه‌ها شود.»

کرزی از حکومت می‌خواهد که هر چه زودتر درهای پوهتنون‌ها، مکاتب و موسسات تحصیلی را به روی دختران بگشاید تا رفاه نسل حاضر و آینده و منافع ملی کشور تامین شود.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح دولت پیشین در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است، تعلیم و تحصیل از جمله حقوق اساسی همه شهروندان کشور است و محرومیت دختران از این حق مایۀ تاسف است.

او می‌گوید: «درحالی‌که خواست همه هموطنان، بازشدن دروازه‌های تعلیم و تحصیل به‌روی دختران کشور است، من هم به صفت شهروند افغانستان توقع و تقاضا دارم تا در قسمت تصمیم بستن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها تجدید نظر صورت گیرد.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین اشرف غنی، در صفحۀ تویتر خود نوشته است: «تصمیم سرکوبگرانه برای ممنوعیت تحصیل زنان بار دیگر ثابت کرد که طالبان تغییر نکرده‌اند.»

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه پیشین با اشاره به این تصمیم در صفحه تویتر خود نگاشته است، این اقدام خلاف ارزش‌های اسلامی و حقوق اساسی بشر است و کاملاً در تضاد با تجربیات تمدن بشری است.

او می‌گوید: «این محرومیت جان خانواده‌ها، صحت و رفاه جامعه و انکشاف و آیندۀ افغانستان را به خطر جدی مواجه می‌سازد.»

او افزود، این تصمیم باید هر چه زودتر پس گرفته شود.

ضیاءالحق امرخیل، والی پیشین ننگرهار در صفحۀ فیسبوک خود نوشته‌است که این تصمیم  تاسف‌بار است و مردم را ناامید و ناراحت می‌سازد.

او می‌گوید: «از یک طرف تعطیلی مکاتب بر روی دختران و از طرف دیگر این تصمیم، شایستۀ هیچ دولت مسؤول نیست؛ به امید این‌ که تجدید نظر شود!»

محمداکرم خپلواک، مشاور اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین نیز تصمیم مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در پوهنتون‌ها را تاسف‌بار و دردناک خوانده می‌گوید: «امیدواریم حکومت سرپرست از چنین تصامیمی که باعث فاصلۀ بیشتر مردم می‌گردد، خودداری کند، ما مطمین هستیم که اکثریت از اعضای حکومت سرپرست این را درک کرده‌اند.»

او افزوده‌است که وی به این باور است که به‌زودی به ارادۀ ملت رجوع خواهد شد تا به رضایت و نفع ملت تصامیم اتخاذ شود.

اما فضل‌هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگۀ حکومت پیشین در فیسبوکش نگاشته‌است که آموزش حق بشری و اساسی همه افغان‌هاست، تصمیم تازۀ حکومت سرپرست مبنی بر تعلیق ادامۀ تحصیل خواهران باعزت و محجوب افغانستان در پوهنتون‌ها، واقعا تأسف‌بار است.

وی می‌گوید: «مانند گذشته یک بار دیگر قویاً از حکومت سرپرست تقاضا می‌کنیم که دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی خواهران افغان باز کند تا هیچ شهروند افغان از تحصیل محروم و بی‌بهره نشود.

در همین حال، برخی از بازی‌کنان تیم ملی کرکت افغانستان و احمدولی هوتک ورزشکار مشهور مبارزات آزاد نیز به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند.

محمدنبی، بازیکن ورزیدۀ تیم ملی کرکت در فیسبوکش نگاشته‌است: «همه باید این را بپذیریم که جامعۀ ما و این کشور به آموزش زنان نیاز حیاتی دارد؛ زیرا آیندۀ روشن کشور و ملت با آموزش و تلاش مشترک هر دو (زن و مرد) تضمین می‌شود.»

راشد خان، یکی دیگر از اعضای تیم ملی کرکت گفته‌است، در این شکی نیست که زنان نیمی از پیکر جامعه هستند و این یک سخن پذیرفته شده‌است که زنان پایه و اساس جامعۀ بشری هستند.

وی می‌گوید: «هر جامعۀ که کودکان خود را در آغوش زنان نادان و بی‌سواد بگذارد، ممکن نیست که از اعضای خود انتظار خدمات و تلاش‌های شایسته و مفید را داشته باشد.»

رحمان‌الله گربز یکی دیگر از بازی‌کنان نگاشته‌است که یک خانوادۀ باسواد می‌تواند باعث شادی جامعه و آبادانی کشور شود و خانوادۀ نادان و بی‌سواد همیشه بار دوش جامعه می‌باشد.

احمدولی هوتک، وزرشکار مبارزات آزاد در فیسبوکش نگاشته‌است: «دروازه‌های علم را مسدود نکنید، ما را به سوی ظلمت و جهل نکشانید؛ نسل‌های آیندۀ این کشور را غرق جهل و نادانی نکنید.»

شایان ذکر است که این تصمیم حکومت سرپرست تاکنون از سوی آیالات متحدۀ امریکا، جاپان، قطر، انگلیستان، پاکستان، روزا اوتنبایوا نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان مللل برای افغانستان، هوگو شورتر نمایندۀ ویژۀ بریتانیا برای افغانستان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و کمیتۀ بین‌المللی نجات نیز تقبیح شده‌است.

Views: 28

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر