زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

روز جهانی کودک؛ محمد یازده ساله کودک کارگر بادغیسی از حکومت خواهان فراهم‌سازی زمینۀ تعلیم است

روز جهانی کودک؛ محمد یازده ساله کودک کارگر بادغیسی از حکومت خواهان فراهم‌سازی زمینۀ تعلیم است

author avatar
1 Jun 2023 - 13:41
روز جهانی کودک؛ محمد یازده ساله کودک کارگر بادغیسی از حکومت خواهان فراهم‌سازی زمینۀ تعلیم است
author avatar
1 Jun 2023 - 13:41

 قلعۀ‌نو (پژواک، ۱۱ جوزا ۱۴۰۲): همزمان با روز جهانی کودک، محمد کودک کارگر بادغیسی می‌گوید که فقر و ناداری سبب شده‌ تا او نتواند به مکتب برود و به ناچار برای پیدا کردن لقمه نانی به جمع‌آوری زباله روی آورده‌است.

اما مسؤولین محلی از تلاش‌ها برای ایجاد زمینه‌های آموزش و تعلیم برای کودکان این ولایت سخن‌ می‌گویند.

 اول جون مصادف است با روز جهانی کودک، این روز در حالی فرا می‌رسد که به دلیل چهار دهه جنگ گذشته و مشکلات اقتصادی هزاران کودک در کشور از حقوق اولیۀ زنده‌گی شان محروم اند، اکثر همچو کودکان مجبور به انجام کارهای شاقه اند.

محمد ۱۱ ساله که باشندۀ اصلی ولسوالی قادس است، اکنون در شهر قلعه‌نو زنده‌گی می‌کند، او روزانه با جمع‌آوری زباله‌ها و فروش آن بین ۲۰ تا ۳۰ افغانی درآمد دارد که برای فامیل ده نفری‌‌اش بسیار کم است.

او که پدرش را در جنگ‌ها از دست داده‌ حالا تنها نان‌آور خانواده‌اش شده و به جز خودش نُه تن دیگر نیز از روی اجبار به بازوان کوچک وی چشم دوخته‌اند.

محمد می‌گوید، جنگ، فقر و ناداری سبب شده‌است تا او نتواند به مکتب برود و به ناچار برای پیدا کردن لقمه نانی به جمع‌آوری زباله روی بیاورد.

وی انتظار دارد که دولت دست او را بگیرد تا بتواند درس بخواند و به آرزوهایش برسد.

با این حال مسؤولین در ریاست کار و امور اجتماعی بادغیس می‌گویند، آنان تاکنون هزاران کودک خیابانی را جمع‌آوری و به مکاتب و برنامه‌های آموزشی شامل کرده‌‌اند.

تورجان خادمی، رئيس کار و امور اجتماعی بادغیس می‌گوید، پرورشگاه‌ها، مکاتب و کورس‌های آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که برای کودکان اختصاص داده شده‌است.

هر چند رئیس کار و امور اجتماعی بادغیس آمار مشخص از کودکان خیابانی ارایه نکرد اما افزود، ادارۀ آنان برای حدود سه هزار کودک در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت زمینۀ فرا گرفتن درس و آموزش را فراهم کرده‌است.

خادمی تاکید کرد، این اداره تلاش می‌ورزد تا زمینۀ حرفه و آموزش را برای کودکان بیشتری در این ولایت فراهم سازد.

این درحالی است که نه تنها در بادغیس، بل در سایر ولایات کشور نیز کودکان زیاد مصروف کارهای شاق بوده و از فرا گرفتن آموزش محروم اند‌.

Views: 54

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر