زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آیندۀ نامعلوم حدود ۲۰ هزار کودک کارگر در سرپل؛ برای یافتن لقمه نانی مجبوریم کار شاقه کنیم

آیندۀ نامعلوم حدود ۲۰ هزار کودک کارگر در سرپل؛ برای یافتن لقمه نانی مجبوریم کار شاقه کنیم

author avatar
24 Jul 2023 - 11:19
آیندۀ نامعلوم حدود ۲۰ هزار کودک کارگر در سرپل؛ برای یافتن لقمه نانی مجبوریم کار شاقه کنیم
author avatar
24 Jul 2023 - 11:19

سرپل (پژواک، ۲ اسد ۱۴۰۲): مسؤولین در سرپل از مصروف بودن حدود ۲۰ هزار کودک در کارهای شاقه و خیابانی در این ولایت خبر می‌دهند، این کودکان اما می‌گویند که فقر آن‌ها را به انجام این کارها کشانده‌است.

نجیب‌الله عصمتی، مدير محافظت اطفال ریاست کار و امور اجتماعی سرپل در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که نظر به تخمین این ریاست ۲۰ هزار کودک در این ولایت مصروف کارهای شاقه و جاده‌یی هستند.

وی افزود که بیشتر کودکان به دلیل کهن‌سال بودن والدین، یتیم بودن و اقتصاد ضعیف خانواده‌ها مجبور به کارهای شاقه شده‌اند.

موصوف گفت، بیشترین اطفال که مصروف کارهای شاقه هستند، در ولسوالی صیاد این ولایت می‌باشند که  به دلیل گرمسیر بودن مکاتب شان که در فصل کار رخصت اند،  مصروف کارهای شاقه از جمله کار در کوره‌های خشت‌پزی در سرپل و ولایت‌های همجوار می‌باشند.

امید که ۱۲ سال سن دارد می‌گوید: «پدر و مادرم معیوب هستند من و برادر هشت ساله‌ام مجبوریم بجای مکتب و تفریح کار کنیم، اگر کار نکنیم گرسنه میمانیم ما  در زمین‌هایی که پیاز کشت شده می‌رویم، خیشاوه می‌کنیم، برای ما روزانه ۲۵۰ افغانی مزد می‌دهد و ما آن را خرچ روزگار می‌کنیم.»

موصوف از مسؤولین و نهادهای کمک کننده خواست با وی و همه کودکانی که به دلیل وضعیت بد اقتصادی کار می‌کنند، کمک کنند تا بجای کار شاقه به مکتب بروند.

محمود، باشندۀ قریۀ سیدآباد و پدر این دو کودک کارگر می‌گوید که خودش یک دستش را سال‌های قبل از دست داده‌است و حالا توان کار را ندارد و مجبور است که کودکانش را به کار بفرستد.

وی افزود: «می‌دانم که حالا زمان تعلیم کودکانم است، باید مکتب بروند، و آیندۀ شان درخشان شود، اما اقتصاد ما ضعیف است، من از ناحیۀ دست معیوبم، خانمم از ناحیۀ چشم معیوب است، نان‌آور ما همین دو کودک هستند از مجبوریت آن‌ها را به کار می‌فرستم و از آیندۀ شان هم نگرانم.»

او نیز از حکومت می‌خواهد که به مشکلات مردم توجه نماید و یک برنامۀ بدیل را ایجاد کند تا کودکان بجای کار کردن روانه مکتب شوند.

حکمت‌الله حیدری یک تن از فعالان مدنی در سرپل می‌گوید که کار شاقۀ کودکان برای آیندۀ یک کشور چالش بزرگ است و وظیفۀ حکومت است که جلو کار شاقۀ کودکان را با راه‌اندازی برنامه‌های بدیل بگیرد.

وی افزود که کودکان باید دنیای کودکانۀ شان را به شکل سپری کنند که حق شان است، کودک شاقه کار امروز انسان عقده‌یی و یا هم خلاف کاری آینده است که گروه‌های ضد امنیت از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

اما مدیر محافظت اطفال ریاست کار و امور اجتماعی گفت که سال گذشته این اداره با همکاری دفتر یونیسف برای ۸۸۴ طفل کار حرفه و تجارت‌های کوچک را مهیا ساخته‌است و روند حمایت از این اطفال در  آینده نیز ادامه خواهد داشت.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر