زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شیخ ندیم: متعهد به فراهم‌سازی زمینۀ آموزش برای تمام افغان‌ها به‌گونۀ یکسان هستیم

شیخ ندیم: متعهد به فراهم‌سازی زمینۀ آموزش برای تمام افغان‌ها به‌گونۀ یکسان هستیم

author avatar
20 Sep 2023 - 11:45
شیخ ندیم: متعهد به فراهم‌سازی زمینۀ آموزش برای تمام افغان‌ها به‌گونۀ یکسان هستیم
author avatar
20 Sep 2023 - 11:45

میمنه (پژواک،۲۹ سنبله ۱۴۰۲): شیخ ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی بر فراهم‌سازی زمینۀ آموزش به‌گونۀ یکسان برای همه افغان‌ها تاکید کرده می‌گوید، در صورتی که شرایط لازم مساعد شود، پوهنځی طب در پوهنتون فاریاب ایجاد می‌گردد.

سرپرست وزیر تحصیلات روز گذشته به شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب سفر نمود و در نشست مردمی که شماری از مسؤولین محلی، علماء، بزرگان و متنفذین قومی و اساتید پوهنتون این ولایت در آن حضور داشتند، سخنرانی کرد.

داملا محمد شعیب رسالت، والی فاریاب در مورد پیشرفت تحصیلات عالی در این ولایت صحبت کرده گفت: «ما یک نظام تحصیلی معیاری برابر با عقاید و ارزش‌های فرهنگی خود می‌خواهیم.»

وی با بیان اینکه ولایت فاریاب نیازم مبرم به پوهنځی طب معالجوی دارد، از سرپرست وزارت تحصیلات عالی خواست تا در تفاهم با متخصصین فاریاب پوهنځی طب معالجوی را در این ولایت ایجاد نماید.

مولوی محمدمحق، رئیس پوهنتون فاریاب در این نشست گفت که این پوهنتون با داشتن هشت پوهنځی (شرعیات، تعلیم و تربیه، ادبیات و علوم بشری، زراعت، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، انجنیری و کمپیوترساینس) و ۱۸۶ تن از استادان دارای مدارک ماستری و دوکتورا فعالیت دارد و بیش از پنج هزار محصل در آن مصروف تحصیل اند و در سال ۱۴۰۳ ظرفیت جذب بیشتر از دو هزار محصل را دارد.

محق افزود که این پوهنتون ۷ ساختمان، سالون‌های کنفرانس و غذا خوری، جمنازیوم و دو باب لیلیۀ ذکور و اناث دارد، کار اعمار ساختمان پوهنځی‌های شرعیات، حقوق و علوم سیاسی، کمپیوترساینس،  الحاقیۀ پوهنځی تعلیم و تربیه تکمیل، اما تعمیرهای لیلیه و مسجد نیمه‌کار باقی مانده‌است.

موصوف در ادامه علاوه کرد که ایجاد پوهنځی طب و مرکز تحقیقات علمی، ارتقای دیپارتمنت جیولوجی و معدن به پوهنځی، ایجاد دیپارتمنت زبان عربی، کتابخانۀ مدرن و  تجهیزات لابراتوار از نیازهای مبرم این پوهنتون می‌باشد.

رئیس پوهنتون فاریاب همچنان افزود، ۲۷.۵ جریب زمین استملاک شدۀ پوهنتون که تحت استفادۀ نهادهای امنیتی قرار دارد، بخاطر اعمار تعمیر برای پوهنځی‌های فاقد تعمیر و احداث ساحۀ سبز باید بازگردانده شود.

مولوی حیات‌الله حلیم، رئیس شورای علمای فاریاب گفت که پس از استقرار نظام ‌اسلامی در کشور و در نتیجۀ توجۀ سرپرست وزیر تحصیلات عالی، فاصله بین پوهنتون و مدرسه و فاصله بین عالمان و استادان از بین رفته و در کنار علوم عصری علوم دینی تدریس می‌شود.

شیخ ندامحمد ندیم، سرپرست وزیر تحصیلات عالی گفت این وزارت مسؤلیت دارد تا زمینۀ تحصیلات عالی را برای تمام افغان‌ها مهیا سازد تا افراد متخصص و مسلکی را در جهت آبادی وطن تربیه نماید.

وی افزود: «ما متعهد به مساعد کردن زمینۀ تحصیل برای تمام افغان‌ها به‌گونۀ یکسان هستیم و در این بخش کار زیادی صورت گرفته‌است.»

همچنان، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در مصاحبه با خبرنگار آژانس خبری پژواک در فاریاب در پاسخ به خواست مسؤولین و مردم فاریاب مبنی بر ایجاد پوهنځی طب در پوهنتون این ولایت گفت، در صورتی که رهبری ولایت و مسؤولین پوهنتون شرایط لازم به پوهنځی طب را مساعد بسازند، وی در ایجاد پوهنځی همکاری همه جانبه می‌نماید.

وی علاوه کرد که طب یک رشتۀ بسیار مهم می‌باشد و تکثیر آن در هر پوهنتون داکتران بی‌ظرفیت به جامعه تقدیم می‌کند که این کار به نفع کشور نمی‌باشد.

موصوف می‌گوید که جوابش به والی و مسوولین فاریاب این است که آن‌ها شرایط را برای ایجاد پوهنځی طب از لحاظ نصاب، استاد، شفاخانۀ کدری و معیار تضمین کیفیت برابر نمایند و او موضوع را غرض تصویب به شورای علمی محول می‌سازد.

سرپرست وزیر تحصیلات عالی همچنان در مورد اعمار تعمیر سه پوهنځی فاقد ساختمان، لیلۀ نیمه‌کاره و بازگرداندن ۲۷ نیم جریب زمین از نزد نهادهای امنیتی گفت که در قسمت زیربناها کار زیادی صورت گرفته و در رابطه به مشکلات پوهنتون فاریاب نشستی را با مسوولان و شورای علمی پوهنتون برگزار نموده و پس از بررسی کاملا حل خواهد شد.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر