زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اوچا: از هر صد هزار مادر در افغانستان ۶۹۹ تن آنان حین ولادت جان می‌دهند؛ زمان: این ارقام نادرست است

اوچا: از هر صد هزار مادر در افغانستان ۶۹۹ تن آنان حین ولادت جان می‌دهند؛ زمان: این ارقام نادرست است

author avatar
20 Sep 2023 - 19:53
اوچا: از هر صد هزار مادر در افغانستان ۶۹۹ تن آنان حین ولادت جان می‌دهند؛ زمان: این ارقام نادرست است
author avatar
20 Sep 2023 - 19:53

کابل (پژواک، ۲۹ سنبله ۱۴۰۲): اوچا می‌گوید، از هر صد هزار مادر در افغانستان، ۶۹۹ تن آنان در هنگام ولادت جان‌های خود را از دست می‌دهند، اما وزارت صحت عامه این ارقام را نادرست می‌خواند و می‌گوید که امسال حدود ۲۵۶ مورد مرگ و میر مادران در مراکز صحی ثبت شده‌است.

در گزارش روز گذشتۀ دفتر هماهنگ کنندۀ کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) آمده‌است، افغانستان یکی از کشورهایی در سطح جهان است که در آن  سطح مرگ و میر مادران و کودکان بلند است.

به گفتۀ این منبع، از هر ۱۰۰ هزار مادر در افغانستان، ۶۹۹ تن آنان در هنگام ولادت جان‌های خود را از دست می‌دهند.

این منبع می‌افزاید‌، ترکیب چهار دهه جنگ، نبود سرمایه‌گذاری ساختمانی در سیستم صحی و از اگست سال  ۲۰۲۱  به این‌سو کمبود کمک‌‌های توسعه‌‌یی، بر کیفیت مراقبت صحی مادر و کودک تأثیر گذاشته‌است.

سحر یکی از داکتران بخش صحت سازمان ملل گفته‌است که با آمدن امارت اسلامی سیستم مراقبتی صحی تقریبا از بین رفته بود، اما سازمان ملل و شرکای آن همواره برای حفظ مراقبت صحی کمک می‌کنند.

او گفته‌است، به کارمندان صحی و مراقبت‌های صحی بیشتر در افغانستان نیاز است؛ زیرا پس از تحول سیاسی سال ماقبل بسیاری از متخصصان بخش صحی، افغانستان را ترک کردند و از این رو امور صحی با مشکل مواجه شده‌است.

داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: «برخی بنیادها و نهادها که چنین ارقام را منتشر می‌کنند که گویا میزان مرگ و میر مادران و اطفال افزایش یافته‌است، پس این ارقام بی‌اساس است، ما همواره که با همچود ادارات نشست‌هایی را برگزار می‌کنیم، با آن‌ها هیچ ارقام و دیتا وجود نمی‌داشته باشد، البته ارقام تخمینی بی‌اساس را منتشر کرده‌ بودند.»

بر اساس معلومات وی، پالیسی وزارت صحت عامه این است، در تمام بخش‌های صحی که نیاز باشد، کار می‌کند.

وی افزود که توجه ویژه نیز برای صحت مادر و کودک وجود دارد و این وزارت در سال آینده حدود ۱۵۰ آشیانۀ صحی برای مادر و کودک ایجاد خواهد کرد.

آشیانه‌های صحی به مراکز صحی گفته می‌شود که در آن یک قابله، یک نرس، یک گارد و یک صفاکار کار می‌کنند و به مادر و کودک خدمات صحی ارایه می‌کنند.

داکتر زمان می‌گوید: «الحمدلله مراکز صحی که در دو سال گذشته ساخته شده‌است، اکثریت و یا تعداد زیادی آن برای صحت مادر و کودک اختصاص داده شده‌است، البته در ۲۰ سال گذشته برای صحت مادر و کودک به ویژه در مناطق دور افتاده توجه خاصی صورت نگرفته بود، پس بر همین اساس وزارت صحت عامه برای ارایه خدمات صحی به آن‌ها و کاهش مرگ و میر مادران در هنگام ولادت مراکز صحی جدید اعمار کرده‌است.

وی بدون ارایه جزییات گفته‌است، ارقام وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰  به این‌سو میزان مرگ و میر مادران در هنگام ولادت در افغانستان به تدریج کاهش یافته‌است.

وی می‌افزاید که این ارقام در سال ۲۰۲۲ بسیار کاهش یافته‌است.

وی می‌افزاید: «ارقام مادرانی در مراکز صحی سراسر افغانستان جان خود را از دست داده‌اند، حدود ۲۵۶ تن می‌باشد.»

این در حالی است که سازمان داکتران بدون مرز (ام‌اس‌اف) در اوایل جوزای امسال گفته بود: «ولادت برای مادران در افغانستان مبارزه مرگ و زنده‌گی است، تصور می‌شود تقریبا در هر دو ساعت یک مادر به دلیل مشکلات قابل جلوگیری ولادت و امیدواری می‌میرد.»

اما وزارت صحت عامه افغانستان با رد این موضوع گفته‌ بود، میزان مرگ و میر مادران و کودکان نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌است و این وزارت تصمیم دارد که ۱۷۰ کلینیک ویژه برای بهتر شدن خدمات صحی مادران و کودکان ایجاد کند.

سخنگوی این وزارت گفته بود: «قبل از امارت اسلامی برای مادر و کودکان کار خوبی صورت نگرفته بود، قبل از حاکمیت امارت اسلامی، هنگام هر ۱۰۰ هزار ولادت ۱۱۰۰ مادر جان خود از دست می‌دادند، اما اکنون چنین نیست.»

بر اساس ارقام سازمان جهانی صحت، در سال ۲۰۰۲میلادی افغانستان بالاترین میزان مرگ و میر مادران را در بین کشورها داشت، اما میزان مرگ و میر در یک دهه اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته‌است.

Views: 36

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر