زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

حقانی: افغانستان بیشترین آسیب را از تولید گازهای گل‌‌خانه‌یی توسط دیگر‌ کشورها می‌بیند

حقانی: افغانستان بیشترین آسیب را از تولید گازهای گل‌‌خانه‌یی توسط دیگر‌ کشورها می‌بیند

author avatar
6 Nov 2023 - 14:18
حقانی: افغانستان بیشترین آسیب را از تولید گازهای گل‌‌خانه‌یی توسط دیگر‌ کشورها می‌بیند
author avatar
6 Nov 2023 - 14:18

کابل (پژواک، ۱۵ عقرب ۱۴۰۲): همزمان با هفتۀ جهانی تغییرات اقلیمی، مسئوولین در ادارۀ محیط زیست می‌گویند، افغانستان از جمله کشورهایی‌ است که اندک‌ترین نقش را در قسمت تولید گاز‌های گلخانه‌یی دارد، اما بیشترین آسیب را از این ناحیه می‌بیند.

از ۱۶ تا ۲۰ اکتوبر هفتۀ جهانی تغییرات اقلیمی نام‌گذاری شده که به این مناسبت همه ساله‌ در این روز‌ها نهاد‌های مختلف ملی و بین‌المللی برنامه‌هایی را برای آگاهی‌دهی مردم و دریافت راه‌حل‌ها برای بیرون‌رفت از چالش‌ دایر می‌کنند.

مؤسسۀ توانمندی، محیط زیست و کمک‌های بشری (REHA) در ادامۀ بحث‌های ولایتی در مورد تغییرات اقلیمی امروز (دوشنبه) ششمین برنامۀ این سلسله را با جوانب ذیدخل دولتی، ادارات ملل متحد، موسسات و کارشناسان در کابل برگذار کرد.

محمدیوسف حمیدیان، رئیس این مؤسسه، هدف از برگزاری این برنامه را بحث در مورد چالش‌های ناشی از تغییر اقلیم، جلب توجه و تمرکز همه جوانب ذیدخل و افزایش آگاهی رسانه‌ها و مردم برای حمایت از حفاظت محیط زیست و سازگاری با تغییرات اقلیمی خواند.

او با اشاره به این‌که تغییرات اقلیمی یک چالش‌ بزرگ‌ جهانی‌ است افزود، افغانستان از جمله کشورهایی است که بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی می‌بیند.

حمیدیان هم‌چنان اضافه کرد که در دو سال اخیر، بنابر چالش‌هایی که از لحاظ سیاسی و اقتصادی در افغانستان وجود داشت، اولویت به رسیده‌گی اقلیمی اندک شده‌ بود.

عبدالسلام حقانی، معین مالی و اداری ادارۀ محیط زیست در ادامۀ این نشست گفت، کشورهای پیشرفته بیشتر گازهای گلخانه‌یی را تولید می‌کنند.

او تاکید کرد، افغانستان از جمله کشورهایی ا‌ست که اندک‌ترین نقش را در قسمت تولید گاز‌های گلخانه‌یی دارد، اما بیشترین آسیب را از این ناحیه می‌بیند.

حقانی از مؤسسات بین‌المللی خواست تا بدون در نظرداشت مسایل سیاسی، پروژه‌های نیمه‌تمام خود در بخش محیط زیست را تمام و بودجۀ‌ مشخصی را برای کاهش زیان‌های تغییرات اقلیمی در نظر گیرند.

در پایان این نشست، خانم دیوا، نمایندۀ سازمان ملل در دفتر زون مرکزی یوناما گفت که تغییرات اقلیمی چالش مشترک برای همه است و باید بدون در نظرداشت مسلۀ قومیت، جنسیت، لسان و جغرافیا به آن پرداخته شود.

او اطمینان داد که سازمان ملل هرچه در توان دارد برای کاهش تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی در افغانستان انجام خواهد داد، اما تاکید کرد که امکانات مالی به تنهایی نمی‌تواند این چالش را حل کند و همه جوانب باید نقش مثبت خود را در آن ادا کنند.

گفتنی است که مؤسسه توانمندی، محیط زیست و کمک‌های بشری (REHA) از چندین روز به این‌سو ۵ برنامه را در پنج ولایت مختلف برگزار کرده‌است و در هفتۀ آینده نتایج این بحث‌ها را با نهاد‌های بین‌المللی و حکومتی شریک خواهد کرد.

Views: 35

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر