زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخی باشنده‌گان زرنج از انبار شدن کثافات در نواحی مختلف این شهر شکایت دارند

برخی باشنده‌گان زرنج از انبار شدن کثافات در نواحی مختلف این شهر شکایت دارند

author avatar
6 Dec 2023 - 11:56
برخی باشنده‌گان زرنج از انبار شدن کثافات در نواحی مختلف این شهر شکایت دارند
author avatar
6 Dec 2023 - 11:56

زرنج (پژواک، ۱۵قوس ۱۴۰۲ ): شماری از باشنده‌گان شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز از نبود زباله‌دانی‌ها و انبار شدن کثافات در برخی نواحی این شهر شکایت دارند و از مسؤولین می‌خواهند که در قسمت رفع این مشکل توجۀ جدی نمایند.

آنان می‌گویند که نبود زباله‌دانی‌ها در نواحی مختلف این شهر باعث ایجاد تعفن و ناپاکی گردیده و ممکن امراض ساری و مکروبی  شیوع پیدا کند.

عبدالحلیم بارکزی یک تن از باشنده‌گان قریۀ سیدآباد شهر زرنج به آژانس خبری پژوک گفت که در منطقۀ شان زباله‌دانی برای ریختن زباله‌ها وجود ندارد.

به گفتۀ او، در یک محل مردم زباله‌های شان را می‌اندازند و روزها در همانجا می‌ماند که در آن هزاران مگس پر می‌زند و از بوی بد آن مردم از آن محل به مشکل عبور و مرور می‌کنند.

وی مدعی است که چهار سال قبل از طریق مؤسسه «رمپ آپ» تعداد زیادی سطل‌های زباله سیار برای شهر زرنج خریداری و در تمام قریه‌جات و مناطق مزدحم این شهر گذاشته شد، اما سطل‌های یادشده که با قیمت بلند و کیفیت خوب از ولایت قندهار خریداری گردیده بود، توسط معتادان فروخته شد .

او افزود: «پس از گذشت سال‌ها از دزدی و فروش آن سطل‌ها با وصف این‌که شاروالی از ادارات عایداتی است تا هنوز نتوانسته خدمات اولیه که سطل زباله است برای شهر فراهم سازد، فقط از مردم مالیه می‌گیرند اما خدمات ارایه نمی‌شود .»

در همین حال، صبور رخشانی باشندۀ «منطقۀ گاوداری» شهر زرنج نیز شکایت مشابه دارد و می‌گوید: «انبوهی از کثافات که به شکل تپۀ بلند در منطقۀ ما افتاده است، بسیار به تکلیف استیم، زمانی‌که باد و طوفان می‌شود، کثافات را پراگنده می‌سازد که در نتیجه باعث شیوع امراض مختلف مکروبی می‌گردد.»

وی می‌افزاید موجودیت سطل برای نگهداری و ریختن زباله یکی از نیازهای اساسی هر شهر است، اما در شهر زرنج سال‌ها است که سطل زباله وجود ندارد و این چالش باعث بد شدن چهرۀ شهر نیز گردیده‌است.

همچنان، فتانه رحمانی باشندۀ «منطقه بلوار صلح» در شهر زرنج نیز شکایت مشابه دارد و می‌گوید، از آنجایی که در منطقۀ شان بلاک‌های نوتاسیس و دکان‌های نیمه‌کارۀ زیاد وجود دارد، سطل زباله وجود ندارد و از طرف ریاست شاروالی مکانی برای ریختن زباله‌ها نیز مشخص نشده، مردم زباله‌های خود را میان دکان‌های نیمه تاسیس می‌اندازند که بوی بد آن باشنده‌گان محل را به تکلیف نموده‌است.

او از شاروالی شهر زرنج تقاضا دارد تا حداقل ۲۰ درصد از بودجۀ عایداتی خود را برای ایجاد فضای سبز و نظافت شهر مصرف کند.

با این حال، علی‌رضا زوری آمر خدمات تخنیکی و سکتوری ریاست شاروالی زرنج به پژواک گفت که شاروالی زرنج با پرسونل کم و امکانات اندک خود تلاش‌های زیادی را برای نظافت شهر به خرج داده، اما در این زمینه همکاری مردم نیز نقش ارزنده و تاثیرگذار دارد .

موصوف افزود: «ماشینیری سنگین و کوچک ما موجود است اما در بخش جمع‌آوری زباله‌ها فقط ۵۵ پرسونل تنظیف داریم.»

وی در حالی که می‌گفت، سکتگی که در حصۀ جمع‌آوری زباله‌ها در شهر زرنج صورت گرفته به دلیل پاک‌کاری جویچه‌ها بود، اضافه کرد :«به مدت سه ماه تقريباً ٢٥ كيلومتر جويچه‌های سطح شهر را پاك كاری كرديم كه از چند سال گذشته به این‌سو پر شده بودد و تمام آب‌های خانه‌ها،هوتل‌ها و ملكيت‌ها به روی سرک جمع می‌شدد، به همين دليل پاک‌كاری جويچه‌ها وقفه‌ را بوجود آورد و صدای مردم بلند شد.»

موصوف به تاکید گفت، در همکاری با ارگان‌های ذیربط تلاش می‌ورزد که زباله‌های انبار شده از سالیان بسیار زیاد را از سطح شهر جمع‌آوری کنند.

 موصوف در حالی که می‌گفت، بودجۀ شاروالی بسیار کم و سالانه عواید شان به ۵۰ میلیون افغانی می‌رسد، اما خاطرنشان کرد که سطل‌های زباله را خریداری و در نواحی مختلف تقسیم خواهند کرد.

Views: 28

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر