زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

 نشست افتتاحیۀ «مرکز گفتمان سهار» برگزار شد

 نشست افتتاحیۀ «مرکز گفتمان سهار» برگزار شد

author avatar
7 Feb 2024 - 17:06
 نشست افتتاحیۀ «مرکز گفتمان سهار» برگزار شد
author avatar
7 Feb 2024 - 17:06

کابل (پژواک، ۱۸ دلو ۱۴۰۲): «مرکز گفتمان سهار» به هدف زمینه‌سازی برای گفتگو‌ها میان جهت‌های مختلف در داخل و خارج از افغانستان و مشوره دادن به حکومت‌ برای بیرون‌رفت از چالش‌های موجود در کشور ایجاد شد.

این مرکز امروز (چهارشنبه) نخستین نشست‌اش را زیر عنوان «حل مشکلات کشور و رفع اختلافات برخی بازی‌گران دنیا به افغانستان در گروی گفتمان است» در کابل برگزار کرد.

فضل‌الرحمن اوریا، رئیس این مرکز در آغاز این نشست با تاکید بر مؤثریت گفتمان برای حل چالش‌ها گفت که بعد از سال‌های زیاد این‌گونه مرکز گفتمان در افغانستان ایجاد شده‌است.

اوریا تصریح کرد که هدف از ایجاد این مرکز جمع‌کردن همه جهت‌ها به دور یک محور و زمینه‌سازی برای گفتگو‌ها میان جهت‌های مختلف در داخل و خارج از کشور به‌شمول حکومت برای حل موضوعات و چالش‌های مختلف می‌باشد.

به گفتۀ او، مشوره دادن به مسؤولین حکومتی برای ساختن  قانون اساسی، حسابدهی شفاف حکومت برای مردم، ایجاد شرایط مناسب برای برگشت نخبه‌گان و متخصصان به داخل کشور و ایجاد فضای اعتماد و رابطه هرچه خوب‌تر بین مردم و حکومت از اهداف دیگر این مرکز است.

اوریا تاکید کرد: «هیچ افغان دشمن ما نیست و برای تامین هر چه بیشتر صلح و ثبات در کشور نیاز است تا تفاهم و هماهنگی بین افغان‌ها آغاز و ادامه پیدا کند.»

او همچنان با اشاره به نیاز تامین سیاست متوازن بین‌ قدرت‌های بزرگ جهان مانند امریکا، چین و روسیه افزود که حکومت سرپرست افغانستان سیاست بی‌طرفی را بین این قدرت‌ها با پابندی بر نظام اقتصادمحور پیشۀ خود گیرد.

رییس مرکز گفتمان سهار در قسمتی از صحبت‌هایش اشاره کرد که این مرکز جواز فعالیت از وزارت عدلیۀ کشور را نیز دارد.

درهمین حال، شماری از آگاهان سیاسی ایجاد این مرکز گفتمان را یک اقدام خوب و مؤثر در شرایط کنونی می‌دانند.

یوسف امین ځاځی، آگاه مسایل سیاسی گفت که ایجاد این مرکز یک گام مثبت برای زمینه‌سازی گفتگو‌ها میان همه افغان‌ها است و بهتر می‌شود تمام مسایل و چالش‌های موجود در حضور مردم و‌ رسانه‌ها به بحث گرفته شود.

ذکی‌‌الله محمدی، یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی گفت، گفتمان راه خوب برای حل مسایل است، اما زمانی مؤثر خواهد بود که این‌گونه مراکز بدون وابستگی به حکومت باشد و گفتگوها در همکاری با حکومت و متخصصان صورت بگیرد.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفت، تا کنون در مورد این مرکز که «از طرف کی است؟ چی اهدافی دارد؟ و جواز دارد و یا خیر؟» معلوماتی ندارد و هر زمانی که معلوماتش در این موارد تکمیل شد، ابراز نظر خواهد کرد.

Views: 27

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر