زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نخستین «لابراتوار ملی تشخیص پولیو» در کابل افتتاح شد

نخستین «لابراتوار ملی تشخیص پولیو» در کابل افتتاح شد

author avatar
8 Feb 2024 - 16:23
نخستین «لابراتوار ملی تشخیص پولیو» در کابل افتتاح شد
author avatar
8 Feb 2024 - 16:23

کابل (پژواک، ۱۹ دلو ۱۴۰۲): سرپرست وزارت صحت عامه در مراسم افتتاح نخستین «لابراتوار ملی تشخیص پولیو» در کابل گفت که در سال گذشتۀ میلادی نسبت به سال ماقبل به دلیل برگشت مهاجرین افغان از پاکستان واقعات مثبت فلج کودکان در کشور سه برابر افزایش یافته ‌بود.

این لابراتوار که با حمایت مالی برنامۀ صحی جهان (دبلیو‌اچ‌او) و شبکۀ بین‌المللی لابراتوارهای پولیو (جی‌پی‌ال‌ان) در محوطۀ آمریت لابراتوارهای مرکزی صحت عامه در شهر کابل ایجاد و امروز (۱۹ دلو) توسط سرپرست وزارت صحت عامه افتتاح شد.

داکتر قلندر عباد، سرپرست این وزارت در مراسم افتتاح این لابراتوار گفت که امارت اسلامی افغانستان برای اثبات تعهد ارایۀ خدمات صحی در کشور لابراتوار بزرگ تشخیص پولیو را افتتاح کرد.

وی در حالی‌که می‌گفت، برای سه تا شش ماه اول این لابراتوار به‌طور امتحانی فعالیت خواهد داشت اضافه کرد، قبل از این نمونه‌ها را برای تشخیص به پاکستان می‌فرستادند.

 موصوف می‌گوید که بیماری فلج کودکان در حال حاضر تنها در کشورهای افغانستان و پاکستان محو نگردیده‌است.

به اساس معلومات منبع، در سال ۲۰۲۲ میلادی دو واقعۀ مثبت فلج کودکان در سطح کشور ثبت شده بود اما در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل برگشت مهاجرین افغان از کشور پاکستان، ۶ واقعۀ مثبت این بیماری ثبت گردیده‌است.

موصوف افزود: «همان‌گونه که به دنیا تعهد کردیم که افغانستان یک کشور امن است، در بخش صحت هم با افتتاح این لابراتوار این پیام را فرستاده‌ایم که در این بخش هم دست‌آورد خواهیم داشت.»

او با تاکید می‌گوید که وزارت صحت عامۀ افغانستان تعهد می‌کند که در آیندۀ نزدیک بیماری فلج کودکان محو گردد.

وی خاطرنشان کرد: «ما با ایجاد این لابراتوار تلاش می‌کنیم تا واقعات فلج اطفال را در داخل کشور تشخیص و برای مبارزه با آن تدابیر لازم را اتخاذ کنیم، در صورتی که ما ارایل خدمات را بهبود نبخشیم نه تنها پولیو، بلکه شماری دیگر از امراضی که وجود دارد، ما با آن روبرو خواهیم شد.»

او گفت، برای این لابراتوار نیاز است که یک تیم تخنیکی و ورزیده وجود داشته باشد و در این راستا نیز تلاش می‌کند.

موصوف افزود: «ما به مردم افغانستان وعده می‌کنیم و تعهد می‌سپاریم که برای ارایۀ خدمات صحی شب و روز تلاش می‌کنیم، ما کوشش می‌کنیم جلو مصارف گزاف شهروندان را که برای درمان به بیرون از کشور می‌روند، بگیریم. آن روز دورنیست که افغانستان در بخش صحی از احتیاجی کشورهای بیرونی خلاص شود.»

داکتر احمدناصر حنفی، رئیس بخش لابراتوارهای وزارت صحت عامه در این مراسم می‌گوید: «ده سال می‌شود که کوشش‌های ساخت این لابراتوار وجود داشت که اکنون خوشبختانه موفق به این کار شدیم، هدف اصلی این است که ویروس پولیو را تشخیص کنیم.»

او نیز گفت که قبل از این نمونه‌ها برای تشخیص به پاکستان فرستاده می‌شد و حالا با ایجاد این لابراتوار اول در اینجا و بعدا برای دقت بیشتر به پاکستان فرستاده می‌شود.

در همین حال، حامد جعفری رئیس پولیو در حوزۀ شرق کشورهای مدیترانه گفت که در حال حاضر مرض فلج کودکان تنها در افغانستان و پاکستان محو نگردیده، اما این دو کشور در بیشتر از دو سال اخیر برای محو کامل این بیماری کارهای زیادی را انجام داده‌اند.

موصوف افزود: «این بسیار مهم است که دو کشور با یک دیگر همکاری داشته باشند؛ چرا که از توان یک کشور خارج است، ایجاد این لابراتوار می‌تواند روابط دو کشور را برای مبارزه با پولیو نزدیک‌تر کند.»

منبع علاوه کرد: «ما اطمینان می‌دهیم که در بخش افرایش امکانات این لابراتوار با افغانستان همکاری کنیم تا ظرفیت این لابراتوار را به سطح بین‌المللی برسانیم.»

وی در حالی که می‌گفت، قبل از پیروزی امارت اسلامی به دلیل جنگ و ناامنی، کودکان در مناطق دوردست این کشور از واکسین باز می‌ماندند، از خانواده‌ها خواست که باید کودکان زیر سن ۵ سال شان را در برابر این بیماری واکسین کنند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر