زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت عدلیه طرزالعملی را به‌منظور شفافیت در روند کمک‌رسانی برای بنیادهای خیریه ساخته‌است

وزارت عدلیه طرزالعملی را به‌منظور شفافیت در روند کمک‌رسانی برای بنیادهای خیریه ساخته‌است

author avatar
10 Feb 2024 - 16:48
وزارت عدلیه طرزالعملی را به‌منظور شفافیت در روند کمک‌رسانی برای بنیادهای خیریه ساخته‌است
author avatar
10 Feb 2024 - 16:48

کابل (پژواک، ۲۱ دلو ۱۴۰۲): وزارت عدلیه می‌گوید، طرزالعملی را به‌منظور ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در پروسۀ کمک‌رسانی برای بنیادهای خیریه تهیه کرده‌ و هشدار می‌دهد، در صورت که این بنیادها از کمک‌ها سوء‌استفاده کرده و آن را به افراد نیازمند ارایه نکنند، جواز فعالیت‌شان ضبط خواهد شد.

وزارت عدلیه امروز (۲۰ دلو) نشستی را جهت هماهنگی و بحث پیرامون چگونه‌گی پیشبرد بهتر امور کاری با نهادهای مددرسان در مقر این وزارت برگزار کرده بود.

در این نشست مقام‌های وزارت عدلیه و مسؤولین بنیادهای خیریه از سراسر کشور شرکت کرده بودند.

عبدالکریم حیدر، معین مسلکی وزارت عدلیه هدف از برگذاری این نشست را رسیده‌گی به مشکلات نهادها و مؤسسات خیریه و متوجه ساختن آن‌ها به مسولیت‌های‌شان عنوان کرد.

وی گفت که افراد بیشتر نیازمند در کشور وجود دارد اما افزود، در صورت که این مؤسسات از کمک‌ها سوء‌استفاده کرده و کمک‌ها را به نیازمندان واقعی نرسانند، جواز فعالیت ‌شان از سوی این وزارت گرفته خواهد شد.

به گفتۀ حیدر، طرزالعملی را جهت نظارت بهتر از نهادهای مددرسان و ایجاد شفافیت در روند جمع‌آوری کمک‌ها و توزیع آن به مستحقین، تهیه کرده‌است.

عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه در این نشست از بنیاد‌های خیریه خواست تا در کارهای ‌شان از خیانت خودداری کرده و کمک‌ها به افراد نیازمند واقعی توزیع کنند.

او‌ با انتقاد از ویدیو گرفتن هنگام اهدای کمک‌‌ها به نیازمندان افزود، در جریان توزیع کمک‌ها باید کرامت انسانی ‌و عزت افرادی که کمک دریافت می‌کنند، مد نظر گرفته شود.

با این حال، شماری از مسؤولین نهادهای مددرسان با اشاره به موجودیت نیاز این نهادها جهت کمک‌رسانی به مردم در شرایط کنونی، از نبود هماهنگی میان ادارات دولتی و بنیاد‌های خیریه شکایت دارند.

احسان‌الله احسانی، معاون بنیاد قمر با استقبال از طرزالعمل ایجاد شده از سوی وزارت عدلیه گفت، این نهاد‌ها با درک شرایط بحرانی کنونی و احساس مسؤولیت در مقابل نیازمندان ایجاد شده‌است.

او با اشاره به عدم هماهنگی میان ادارات دولتی و نهادهای مددرسان از وزارت یادشده خواست تا همچو موارد و چالش‌هایی که برخی اوقات در زمینۀ انتقالات کمک‌ها به آن مواجه می‌شوند را حل سازد.

جاوید ابراهیمی، مسؤول یکی از بنیاد‌های دیگر خیریه گفت که بسیاری‌ها در تلاش اند تا نهادهای مددرسان را بدنام کنند، اما این نهاد‌ها در حال حاضر برای صدها تن زمینۀ کار را فراهم ساخته‌اند.

وزارت عدلیه در حالی از ایجاد این طرزالعمل خبر داده که این وزارت طی دو ماه گذشته فعالیت‌۱۱ بنیاد خیریه و اتحادیه‌ را در نواحی مختلف شهر کابل به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی متوقف کرده‌است.

Views: 28

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر