زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در کشور پنج تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده بودند

هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در کشور پنج تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده بودند

author avatar
2 Mar 2024 - 19:26
هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در کشور پنج تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده بودند
author avatar
2 Mar 2024 - 19:26

کابل (پژواک، ۱۲ حوت ۱۴۰۲): هفتۀ گذشته، برخی منابع از وضعیت بشری در افغانستان ابراز نگرانی کردند، اما ا.ا آن را بی‌جا خواند، لندن به روابط نیکو با کابل ابراز تمایل کرد و ۲۶،۷ میلیون دالر به افغانستان کمک صورت گرفت.

خبرهای مهم هفتۀ گذشته:

  • خواست تعیین نمایندۀ ویژۀ م.م برای افغانستان در نشست شورای امنیت؛ مجاهد: این نشست بی‌نتیجه بود.
  • نگرانی بینت از وضعیت بشری در افغانستان؛ مجاهد: تلاش پروپاگندان علیه ا.ا است.
  • بلینکن: وضع محدویت‌ها بر زنان افغان به افغانستان زیان می‌رساند؛ مجاهد: این موضوع به امریکایی‌ها ربطی ندارد.
  • سخنگوی کاخ سفید: توافق‌نامۀ دوحه «طالبان» را قوی و شرکای امریکا در افغانستان را ضعیف ساخت.
  • چهار ساله‌گی توافق‌نامۀ دوحه؛ متقی: امریکا ۱۷۰۰ مرتبه توافق‌نامۀ دوحه را نقض کرده‌است؛ امریکا: «طالبان» تعهدات شان را عملی نکرده‌اند.
  • شارژدافیر بریتانیا در کابل: لندن علاقه‌مند روابط نیکو با کابل است.
  • اتحادیۀ اروپا، کوریای جنوبی و بریتانیا حدود ۲۶ اعشاریه ۷ میلیون دالر امریکایی به افغانستان کمک کردند.

تلفات

هفتۀ گذشته در رویدادهای مختلف در سراسر کشور پنچ تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده بودند.

مقام‌های محلی می‌گویند، یک تن در سمنگان با ضرب چاقو کشته و سه تن دیگر زخمی شدند، یک فرد دیگر در لغمان نیز با ضرب چاقو کشته شده و افراد مسلح ناشناس یک مرد ۸۷ ساله و همسر وی را در هلمند کشته‌اند.

بربنیاد گزارش‌ها، یک نوجوان ۱۶ ساله در انفجار مرمی منفجرناشده در غزنی جانش را از دست داده‌است.

یادآوری: آمار یادشدۀ این تلفات بر اساس گزارش‌های رسیده به پژواک نشان داده شده‌است، اما ممکن در مودر برخی رویدادها گرازش‌ها را بدست نیاورده باشد و یا منابع آمار دقیق تلفات را اعلام نکرده باشند.

طبق معلومات منابع، هفتۀ ماقبل در رویدادهای مختلف در سراسر کشور سه تن کشته شده بودند.

این درحالی است که قبل از وقوع تحول سیاسی در ماه اسد سال ماقبل در کشور، هر هفته در جنگ‌ها صدها فرد ملکی و افراد جناح‌های درگیر کشته و زخمی می‌شدند.

نشست شورای امنیت پیرامون افغانستان

هفتۀ گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی پیرامون ارزیابی افغانستان پشت دروازه‌های بسته برگزار کرد. ستیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد در مورد این نشست گفته‌است: «از سرمنشی خواسته شد تا (ملل متحد برای افغانستان) نماینده تعیین کند، این پروسه جریان دارد، در این‌جا از سال‌ها تجربه من یافتم که در مورد تقسیم‌اوقات صحبت نکنم؛ اما من می‌دانم که این مسئله بسیار جدی است و با سرعت در نظر گرفته شده و همین که کسی تعیین شد ما او را اعلام می‌کنیم.»

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این مورد می‌گوید، به دلیل عدم اتفاق نظر میان اعضای این شورا این نشست بی‌نتیجه به پایان رسید.

یازده کشور از جمله امریکا، فرانسه، جاپان و بریتانیا قبل از آغاز نشست شورای امنیت ملل متحد در یک اعلامیۀ مشترک بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تأکید کردند و از حکومت سرپرست افغانستان خواستند تا به‌شمول زنان از حقوق شهروندان خود حمایت کند.

اما مجاهد دربارۀ این اعلامیه گفته‌است که معلومات این کشورها در خصوص افغانستان بسیار کم است؛ به همین دلیل چنین اعلامیه‌ها را نشر می‌کنند.

پنجاوپنجمین دور نشست شورای حقوق بشر ملل متحد

براساس گزارش‌ها، هفتۀ گذشته ریچارد بینت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در نهمین نشست دور ۵۵ شورای حقوق بشر سازمان ملل در جینوا در مورد افغانستان گزارش ارایه کرد.

وی گفت: «مسئلۀ رفتار دوگانۀ طالبان با زنان باید نه تنها در محکمۀ بین‌المللی جنایی ، بلکه در سایر محاکم که قضایای مربوط نقض حقوق بشر در آن حل و فصل می‌شود، نیز تعقیب شود.»

وی ادعا می‌کند که از ماه سپتمبر گذشته تاکنون هیچ تغییری در زمینۀ حقوق بشر در افغانستان نیامده‌است، حکومت سرپرست افغانستان برخورد دوگانه علیه زنان را سیستماتیک ساخته و آنچه که در برابر آن‌ها در افغانستان جریان دارد، می‌توان «اپارتاید جنسیتی» دانست.

اما ذبیح‌الله مجاهد گفته‌است که گزارش ریچارد بینت در مورد وضعیت بشری یک‌ بار دیگر تلاش پروپاگند علیه امارت اسلامی است.

وی گفته‌است، تمام افغان‌ها اعم از زن و مرد نسبت به گذشته به مراتب مصئونیت روحی، مالی و فزیکی دارند، هیچ‌کس نمی‌تواند بالای حق دیگران تجاوز کند، هر کس صاحب حقوق شرعی خود است و در امنیت زنده‌گی می‌کند.

مجاهد قبل از ارایۀ گزارش بینت یک ویدیو مربوط به وضعیت بشری در غزه در صفحۀ ایکس خود نشر کرده و نوشته بود که از موضوع حقوق بشری در افغانستان سوءاستفاده می‌شود، در حالی ‌که در جهان با بشریت این‌گونه رفتار جریان دارد.

واکنش ا.ا در برابر اظهارات وزیر امور خارجۀ امریکا

هفتۀ گذشته، بلینکن وزیر امور خارجۀ امریکا در نشست «ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغان» (AWER) در این وزارت گفته‌است، با وجود محدودیت‌های شدید در چند سال گذشته دختران و زنان افغان متعهد هستند که برای آموزش، کار و آیندۀ خود تلاش کنند.

وی افزود، جهان در کنار دختران و زنان افغان ایستاده است و برای حقوق و پیشرفت آن‌ها به‌گونۀ مشترک کار می‌کند.

وی گفت: «وضع محدودیت‌ها بر زنان تمام افغانستان را آسیب می‌زند.»

اما مجاهد می‌گوید، امریکا با افغان‌ها و زنان همدردی ندارد، بلکی به دنبال منافع خود است.

وی افزود: «قضیۀ افغانستان به امریکا هیچ ربطی ندارد، حقوق زنان در اینجا محفوظ است و اگر محفوظ هم نباشد، افغانستان خودش به آن رسیدگی می‌کند و این موضوع، موضوع خود افغان‌ها است.»

توافق‌نامۀ دوحه

پس از مذاکرات طولانی، توافق‌نامۀ دوحه به‌تاریخ ۱۰ حوت سال ۱۳۹۸ توسط ملا عبدالغنی برادر به نماینده‌گی از امارت اسلامی افغانستان و زلمی خلیل‌زاد به نماینده‌گی از ایالات متحدۀ امریکا امضا گردید.

خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان، رهایی زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌لافغانی و رفع تحریم‌ها توسط امریکا از بخش‌های مهم این توافق‌نامه بوده و در آن آمده‌است که از خاک افغانستان علیه امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده نمی‌شود.

کارن ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید در مورد توافق‌نامۀ دوحه گفته‌است، امریکار مجبور بود که توافق‌نامه را عملی کند، نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و جنگ طولانی امریکا را در آن کشور به پایان برساند، اما وی می‌افزاید، توافق‌نامۀ دوحه «طالبان» را قوی و شرکای امریکا در افغانستان را ضعیف کرد.

مقامات امریکایی می‌گویند، امارت اسلامی تعهدات خود را در توافق‌نامۀ دوحه عملی نکرده‌است.

اما امارت اسلامی عامل امضای توافق‌نامۀ دوحه را مبارزات، مجاهدت و فداکاری بیست سالۀ مردم می‌داند و می‌گوید که امریکایی‌ها را مجبور به خروج نیروهای خود از افغانستان طی یک توافقنامه کرد.

سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید، برخی از موارد این توافق‌نامه از سوی امریکایی‌ها عملی نشده و اکنون نیز مشکلات وجود دارد.

همچنان، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان گفته‌است که امریکا ۱۷۰۰ مرتبه توافقنامه را نقض کرده‌است.

لندن: علاقه‌مند روابط نیکو با کابل هستیم

هفتۀ گذشته، رابرت چترتن دیکسن شارژدافیر بریتانیا در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزراء گفته‌است، لندن علاقه‌مند روابط خوب با کابل است و به‌منظور آرامش و ثبات افغانستان آماده‌است که به‌گونۀ مشترک با امارت اسلامی کار کند.

وی ابراز امیدواری کرد که امارت اسلامی و سازمان ملل در موقف‌های خود تغییر و نرمش بیآورد تا زمینۀ تعامل مثبت میان جامعۀ جهانی و افغانستان فراهم شود.

کمک‌های بشری

هفتۀ گذشته، اتحادیۀ اروپا از طریق برنامۀ جهانی غذا بیش از ۲۰ میلیون یورو، کوریای جنوبی بیش از چهار میلیون دالر و بریتانا یک میلیون پوند به افغانستان کمک کردند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر