زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت اطلاعات و فرهنگ از مقام علمی ابوریحان البیرونی گرامی‌داشت کرد

وزارت اطلاعات و فرهنگ از مقام علمی ابوریحان البیرونی گرامی‌داشت کرد

author avatar
6 Mar 2024 - 15:09
وزارت اطلاعات و فرهنگ از مقام علمی ابوریحان البیرونی گرامی‌داشت کرد
author avatar
6 Mar 2024 - 15:09

کابل (پژواک، ۱۶ حوت ۱۴۰۲): معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات فرهنگ در سیمنار علمی در مورد مقام علمی ابوریحان البیرونی با اشاره به این‌که اثار و کارکردهای او افتخار برای جهان اسلام است، از جوانان خواست تا از شخصیت‌هایی مثل البیرونی الگوبرداری کنند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز سیمینار علمی و تحقیقی را تحت نام «جایگاه علمی ابوریحان البیرونی در گسترهٔ فرهنگ و تمدن اسلامی» با حضور شماری از مقامات حکومتی، دانشمندان، محققین و نویسنده‌گان برگزار کرد.

این سیمینار برای دو روز ادامه خواهد داشت و روز دوم آن قرار است فردا ‌(پنج‌شنبه، ۱۷ حوت) در ولایت غزنی برگزار شود.

به گفتۀ مسؤولین وزارت اطلاعات و فرهنگ، این سیمینار در همکاری با وزارت‌‌های تحصیلات عالی، معارف، مالیه، خارجه و ادارۀ امور و اکادمی علوم تدارک دیده‌ شده‌است.

آن‌ها افزودند که در آستانۀ برگزاری این سیمینار نویسنده‌ها حدود ۵۰ مقاله را در مورد جایگاه علمی البیرونی برای‌شان فرستادند که از این میان ۳۳ مقاله انتخاب و چاپ شد.

عتیق‌الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ در این برنامه گفت البیرونی تنها عالم دین نبود، بلکه یک حکیم و دانشمند بود که شرق و غرب با نام او اشنایی دارند.

او با اشاره به اینکه البیرونی یک نابغه بود گفت که امروز آثار او در بزرگترین مراکز علمی استفاده می‌شود و باعث شده «برای تمام مردم جهان روشنایی و بینایی» بدهد.

عزیزی‌ افزود که فرهنگ و تمدن اسلامی ظرفیت به وجود آوردن شخصیت‌های مثل البیرونی را دارد و از جوانان خواست تا از شخصیت‌های دانشمند مثل ابوریحان البیرونی الگوبرداری کنند.

شیخ بسم‌الله، رئیس دعوت و ارشاد ادارۀ امور با خوانش پیام ریاست‌ الوزراء گفت که یکی از اهداف امارت اسلامی گرامی‌داشت از ابر مردان تاریخ اسلامی است که برای اسلام و افغانستان افتخار آفریدند.

در ادامۀ این نشست نماینده‌گان وزارت‌های خارجه، مالیه، پوهنتون کابل و اکادمی علوم با خوانش پیام‌های این ادارات از جایگاه، اثار و کارکرد‌های ابوریحان البیرونی ستایش کردند.

ابوریحان البیرونی شخصیت کثیرالابعاد علمی و فرهنگی، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تاریخ‌نگار و جغرافیه‌دان، انسان‌شناس، اهل حکمت و فلسفه بود که به زبان‌های خوارزمی، پارسی، عربی، هندی، سانسگریت مسلط بود و با زبان‌های یونان باستان، عبری و سریانی نیز آشنایی داشت.

او که متولد سال ۳۶۲ قمری است، تقریبأ در پیوند به تمام دانش‌های مروج روزگار خود پژوهش‌هایی داشته و گفته می‌شود که شمار آثار و نوشته‌های او به ۱۴۶ رساله و کتاب می‌رسد.

Views: 37

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر