زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تعیین نرخ‌نامه برای خیاطان در نیمروز؛ «با متخلفین برخورد قانونی می‌شود»

تعیین نرخ‌نامه برای خیاطان در نیمروز؛ «با متخلفین برخورد قانونی می‌شود»

author avatar
30 Apr 2024 - 15:04
تعیین نرخ‌نامه برای خیاطان در نیمروز؛ «با متخلفین برخورد قانونی می‌شود»
author avatar
30 Apr 2024 - 15:04

زرنج (پژواک، ۱۱ ثور ۱۴۰۳): منابع محلی در ولایت نیمروز می‌گویند که به دنبال شکایات باشنده‌گان این ولایت مبنی بر اضافه‌ستانی خیاطان، نرخ‌نامه تهیه گردیده و باید خیاطان مطابق با آن عمل کنند، در غیر آن با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

محمد‌اسحاق جویا، آمر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت ولایت نیمروز به آژانس خبری پژواک گفت: «پس از رسیدن شکایات مکرر مردم مبنی بر اضافه‌ستانی خیاطان، مقام ولایت کمیته‌یی را تحت نام “منع احتکار  و کنترول قیم ولایت نیمروز” متشکل از ادارات ریاست صنعت و تجارت، ریاست شاروالی، قوماندانی امنیه تعیین و توظیف نموده‌اند تا به‌صورت عموم بر قیمت‌های بازار نظارت نمایند.»

او می‌فزاید، این کمیته طی نظارتی که از بازار، قیمت تکه و دوخت لباس داشت و نیز نرخ‌گیری نموده، دریافتند که قیمت‌ها بالا است و مردم توانایی دوخت لباس را ندارند .

به گفتۀ وی، کمیتۀ یادشده برای تمامی بخش‌ها از جمله خیاطی و تکه‌فروشی‌ها نرخ‌نامه مشخص تعیین نموده و کسبه‌کاران مکلف اند، آن را  در داخل دکان شان نصب و مطابق آن اجراات نمایند .

او اضافه کرد: «براساس نرخ‌نامۀ مذکور قیمت دوخت لباس ساده حالا ۲۰۰ افغانی، قیمت دوخت لباس براق ۲۵۰ افغانی، لباس اعلی ۴۰۰ افغانی و دوخت لباس اطفال از ۱۲۰ الی ۱۵۰ افغانی تعیین شده‌است.»

موصوف همچنان می‌افزاید که مطابق این نرخنامه تکه‌فروشان نیز مکلف اند، از هر متر پارچه ۱۰ فیصد فایده برای خود محاسبه نمایند.

آمر پارک‌های صنعتی ریاست صنعت و تجارت ولایت نیمروز در پایان گفت، در صورتی‌که از این نرخنامه سرکشی شود، با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد .

برخی باشنده‌گان این ولایت از تهیۀ این نرخ‌نامه استقبال کرده می‌گویند که تاکنون هر خیاط هرچه که دلش می‌خواست اجوره می‌گرفت.

عزت‌الله نوروزی، باشندۀ شهر زرنج به پژواک می‌گوید که امسال در ماه مبارک رمضان اجورۀ خیاطان افزایش یافته بود و اکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: «قبلا قیمت دوخت لباس در تمامی خیاطی‌ها ارزان و یک‌سان بود، ولی در ماه مبارک رمضان اجورۀ لباس سه برابر افزایش یافته، تااکنون به حالت عادی برنگشته است و با این شرایط مردم قطعا توان خریداری لباس و دوخت آن را ندارند. »

موصوف از تهیۀ این نرخنامه ستایش کرد گفت که قبلاً قیمت دوخت یک جوره لباس مردانه ۲۰۰ افغانی بود، ولی قبل از عید دو تا سه برابر افزایش یافت.

همچنان، صدیق  رحمتی باشندۀ ولسوالی کنگ این ولایت از این اقدام مسؤولان این ولایت ستایش نموده می‌گوید: «لباس را متر ۱۰۰ افغانی می‌خرم که چهار متر ۴۰۰ افغانی میشه، اما قیمت دوختش را خیاط ۵۰۰ الی ۶۰۰ میگه که توان ما مردم غریب نمی‌رسد.»

هر دو منبع اظهار امیدواری کردند که این نرخنامه عملی گردد.

Views: 22

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر