زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ضعيف: افغانستان از انزوا خارج شده اما برای به رسمیت‌‌شناسی باید ستراتژی سیاسی بسازد

ضعيف: افغانستان از انزوا خارج شده اما برای به رسمیت‌‌شناسی باید ستراتژی سیاسی بسازد

author avatar
10 May 2024 - 09:57
ضعيف: افغانستان از انزوا خارج شده اما برای به رسمیت‌‌شناسی باید ستراتژی سیاسی بسازد
author avatar
10 May 2024 - 09:57

کابل (پژواک، ۲۰ ثور ۱۴۰۳): ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین در پاکستان می‌گوید، افغانستان از انزوای سیاسی در جهان خارج شده، اما ساختن قانون اساسی و ستراتژی سیاسی می‌تواند در زمینۀ به رسمیت‌شناسی مفید واقع شود.

ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر دورۀ نخست امارت اسلامی در پاکستان به آژانس خبری پژواک گفت با ساختن ستراتژی سیاسی برای امارت اسلامی می‌تواند مشکلات زیادی در راستای رسمیت شناسی حل گردد.

او گفت، ستراتژی سیاسی چشم‌انداز سیاسی را تعیین می‌کند و چگونگی تعامل با همسایه‌‌گان و جهانیان را مشخص می‌سازد.

موضوع دیگر بحث قانون است که من خودم به عنوان یک افغان طرفدار آن هستم؛ چون کسی که با ما تعامل می‌کند، می‌بیند که راه و قانون این مملکت چه است که من باید خودم را با آن عیار کنم، قانون ضامن سر، مال، هویت دیپلماتیک و وجود و سرمایه‌گذاری من است، بنابراین این چنین یک قانون در افغانستان باید در پرتو شریعت، در پرتو قرآن، در پرتو فقه حنفی باشد و یک قانون جامع باشد که هم سرنوشت کشورم در آن واضیح باشد و هم ماهیت تعامل روشن باشد.»

وی پیشنهاد کرد که حکومت باید به‌منظور نزدیک شدن به مرحلۀ به رسمیت‌شناختن مراکز روابط استراتژیک را ایجاد کند؛ زیرا با این کار ذهنیت نادرست جهانیان از بین می‌رود و به سوی به رسمیت شناختن امارت اسلامی قدم خواهند گذاشت.

وی افزود، نبود جنگ در کشور، حاکمیت مرکزی امارت اسلامی، پیشگیری از مواد مخدر، روابط مناسب مرزی با همسایه‌گان، تجارت و استخراج معادن از مسائل و اقدامات مثبتی است که می‌توان با آن قناعت جهان را حاصل کرد.

ضعیف گفت، امارت اسلامی زمانی یک بار دیگر در افغانستان به قدرت رسید که جهانیان و کسی که در سد راه به رسمیت شناختن قرار می‌گیرد، در اینجا در جنگ دخیل بودند، خواب‌هایی را که آن‌ها در افغانستان می‌دیدند، تعیبرهایش نادرست بود و به گفتۀ وی، برای آن‌ها آسان نیست که علیه حکومت کنونی پالیسی را اختیار کند که مبتنی بر واقعیت‌ها باشد.

وی می‌گوید: «آنان در کشورهای خود طالب را به عنوان تروریست معرفی کرده بودند، طالب را به نام دهشت‌گر معرفی کرده بودند، طالب را به‌ عنوان یک چهرۀ خطرناک معرفی کرده بودند؛ آن‌ها طالب را به دلیلی این چنین معرفی کرده بودند که همکاری مردم خود را با خود داشته باشند.»

به گفتۀ موصوف، اکنون مسؤولیت امارت اسلامی است که تبلیفات منفی آنان را نادرست ثابت کند و مردم را از حقیقت آگاه سازد که این کار نیاز به تلاش‌های فرهنگی دارد.

وی در مورد وضعیت کنونی افغانستان گفت، در حال حاضر افغانستان در انزوای سیاسی قرار ندارد و به گفتۀ وی، با شماری زیادی از کشورها روابط سیاسی و داد و ستد دارد.

بر اساس معلومات ضعیف، امارت اسلامی اکنون با ۳۵ کشور روابط سفارتی دارد، به‌گونۀ مستقیم و غیر مستقیم برخی از دیپلمات‌ها به آن معرفی شده و این یک چراغ سبز از سوی جهانیان است که خواهان تعامل با افغانستان هستند.

موصوف افزود، تلاش‌های دستگاه سیاسی امارت اسلامی در سه سال گذشته خوب است، اما کفایت نمی‌کند؛ چون به گفتۀ وی، تا کنون حق خود را از جهان دریافت نکرده‌است.

وی همکاری مردم با حکومت را مهم دانست و تقاضا کرد که امارت اسلامی در این بخش تلاش‌های بیشتری را انجام دهد.

موصوف از جامعۀ جهانی به دلیل برخورد دوگانه با امارت اسلامی در موضوع حقوق بشر انتقاد کرد.

ضعیف افزود: «اگر جهانیان واقعا خواهان عدم نقض حقوق بشر بودند، جنگ بین امریکا و اسرائیل را در فلسطین متوقف می‌کردند.»

حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق کودکان، این همه ابزاری است که جهان می‌خواهد در کشورهای دیگری که نمی‌خواهد سالم بمانند، به عنوان وسیلۀ فشار استفاده ‌کند.»

وی گفت، در حال حاضر حقوق بشر در افغانستان نقض نمی‌شود و افزود، این سازمان‌ها دروغ می‌گویند.

موصوف همچنان با اشاره به موضع اخیر امارت اسلامی در مورد احزاب سیاسی در افغانستان گفت، احزاب و تنظیم‌های سیاسی و سایر گروه‌ها بجز ایجاد کشمکش‌های سیاسی، کار دیگری انجام نداده‌اند؛ زیرا به گفتۀ او، افغانستان به یک حکومت قوی نیاز دارد که ناهنجاری‌ها و انارشی را تا ۱۵ سال از بین ببرد.

ضعیف در مورد آموزش دختران در کشور گفت که قبل از این نیز در این مورد به امارت اسلامی مشوره داده‎است و افزود که این خواست جهان نه، بلکه خواست مردم افغانستان است.

وی می‌گوید: «ملت می‌خواهد که پسران و دختران شان در یک ماحول اسلامی آموزش ببینند و حکومت باید در ماحول شرعی زمینۀ آموزش را فراهم کند؛ زیرا با این امر تضمین استحکام نظام وجود دارد و امیدواریم که امارت اسلامی به این خواست مردم پاسخ مثبت خواهد داد.»

وی به امارت اسلامی پیشنهاد داد که فضای کنونی خوشباوری با پاکستان را خاتمه دهد و آمادۀ هر نوع خطر از سوی این کشور باشد.

موصوف گفت: «برای تعامل با پاکستان نیز باید یک ستراتژی ویژه ایجاد گردد؛ زیرا در عصر کنونی تعامل بر منافع استوار است، باید تمامی خطوط برای آن‌ها واضح گردد که چی می‌کنند و چه باید همراه شان صورت گیرد.»

ضعیف در مورد دولت جمهوری پیشین گفت که از این نوع حکومت در افغانستان تعریف نادرست شده بود و به گفتۀ او، این یک پروژه بود که از طریق «اشغال» آورده شده بود.

وی در اخیر گفت، در حال حاضر با افراد سیاسی روابط و فعالیت ندارد و افزود که افغان‌ها وضعیت کنونی را برای خود غنیمت شمرده و برای بقای افغانستان با حکومت کنونی یکجا شوند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر