کابل (پژواک، ۲۸ جوزا ۱۴۰۳): شماری از فقرا و مساکین با آمدن عید سعید اضحی خوشحال اند و میگویند، این فرصت خوبی است که برای فرزندان شان در دسترخوان گوشت آماده کنند.
علمای دین میگویند، در عید سعید اضحی که یکی از اعیاد بزرگ مسلمین است، قربانی کردن و توزیع گوشت حیوان ذبحشده برای اقارب و مستمندان بذر محبت و دوستی در دلها کاشته میشود.
فقرا: در وقت توزیع قربانی غریبان را از یاد نبرید
گلدستۀ ۳۰ ساله یک تن از باشندهگان شهرکابل که به دلیل مشکلات اقتصادی و برای اعاشۀ خانوادۀ شش نفرهاش به خانههای مردم میرود و پاککاری میکند گفت: «مجبور استم که کار کنم، شوهرم فلج است، از ین کار ایله که برای اولادهایم یک کچالو، پیاوه، قروتی همی چیزها را تیار کنم، ما فقط در عید قربان که گوشت میخوریم یگان وقت که همسایهها خیرات کنند، دیگه وقت از وس ما پوره نیس.»
وی با بیان اینکه هیچ آمادهگی برای عید ندارد افزود: «بسیار خوش استم که برای اولادهایم گوشت پخته میکنم.»
در این حال، محمداکرم باشندۀ شهر شبرغان میگوید: «من یک متقاعد استم، ما خرچ خوردن خود را نداریم، فرزندان ما با لباس کهنه زندگی را میگذرانند، خود ما به حالت فقر گرفتار استیم، فقط در عید قربان برای اولادهایم گوشت پخته میکنم.»
وی که از مشکلات اقتصادی رنج میبرد گفت: «شکر که در کشور ما آرامی است، اما ای کاش که حقوق تقاعد ما را میداد، خواست ما از امارت اسلامی این است که حقوق تقاعد ما را بپردازد.»
همچنان، محمدموسی یک تن از باشندهگان بادغیس گفت: «من از خاطری که پول ندارم نتوانستم قربانی کنم، اما اینکه عید شده، همسایهها برایم مهربانی کرده و گوشت قربانی میآورند.»
وی و سایر مصاحبه شوندهها از کسانی که قربانی میکنند میخواهند که دست فقیران را بگیرند و آنان را در این ایام از یاد نبرند.
یک عالم دین: گوشت قربانی به سه حصه (برای خود شخص، برای اقارب و مهمانان و برای فقرا) تقسیم شود
مولوی محمدحسن حقیار، یک تن از علمای دین به آژانس خبری پژواک میگوید، در عید سعید اضحی که یکی از اعیاد بزرگ مسلمین است، با قربانی کردن و توزیع گوشت حیوان ذبح شده برای اقارب و مستمندان بذر محبت و دوستی در دلها کاشته میشود.
او افزود: «قربانی در شریعت واجب است وعبارت از ذبح حیوان مخصوص در روزهای مخصوص از جمله روزهایعید سعید اضحی میباشد به نیت ثواب.»
موصوف گفت که شرایط قربانی این است که شخص مسلمان، مقیم و دارای نصاب باشد.
وی اضافه کرد که گوشت قربانی به سه حصه تقسیم شود، یک بخش آن را به خانوادۀ خود، یک بخش به مهمانان و دوستهای نزدیک و یک بخش دیگر به فقرا و مساکین توزیع گردد.
موصوف گفت اگر گوشت قربانی را تمامش به خود نگاه شود و به دیگران تقسیم نکنند، هم قربانی میشود، اما هدف قربانی این است که در روزهای عید مردم فقرا از خوردن گوشت مستفید شوند و این حق آنها میباشد و اگر شخصی قربانی کرد، اما به دیگران توزیع نشود، قربانیاش جایز است، اما ثوابش کمتر است.
منبع در پایان گفت، بهتر این است که گوشت به فقرا و مساکین بطور مساویانه تقسیم کرد و نباید گوشت خوب به خود نگاه کند و گوشت خراب به مساکین دهند؛ زیرا این صدقه و خیرات نیست و باید گوشت خوب را به فقرا دهند تا ثواب بیشتر را بدست بیآورند.
GET IN TOUCH
NEWSLETTER
SUGGEST A STORY
PAJHWOK MOBILE APP