زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کار ساخت تعمیر سه مکتب در فاریاب آغاز شد

کار ساخت تعمیر سه مکتب در فاریاب آغاز شد

author avatar
15 Jul 2024 - 17:35
کار ساخت تعمیر سه مکتب در فاریاب آغاز شد
author avatar
15 Jul 2024 - 17:35

میمنه (پژواک، ۲۵ سرطان ۱۴۰۳): مسؤولین معارف در فاریاب می‌گویند که کار ساخت تعمیر سه مکتب به هزینۀ بیش از ۴۶ میلیون افغانی در ولسوالی خواجه‌سبزپوش و دولت‌آباد این ولایت آغاز شد.

مولوی محمدطاهر جواد، رئیس معارف فاریاب به آژانس خبری پژواک گفت که این ساختمان‌ها مربوط مکتب ابتدائیۀ «جوق‌‌ها» در ولسوالی دولت‎آباد، مکتب ابتدائیه دخترانۀ کوسه‌قلعه و تعمیر ابتدائیه دخترانۀ حاجی‌بابا در ولسوالی خواجه‌سبزپوش می‌باشد.

وی افزود، تعمیر مکتب ابتدائیه جوق‌ها دارای هشت صنف درسی، یک شعبۀ اداری و اتاق لابراتوار بوده که مجهز با سیستم برق و آب آشامیدنی و دیگر ملحقات می‌باشد که در مساحت ۱۰ هزار متر مربع زمین به هزینۀ ۱۶،۷ میلیون افغانی به‌گونۀ اساسی اعمار می‌گردد.

مولوی جواد می‌گوید که تعمیر مکتب ابتدائیۀ دخترانه کوسه‌قلعه نیز با عین مشخصات و مکتب جوق‌ها در مساحت ۴۸۰۰ متر مربع زمین به هزینۀ ۱۶،۷ میلیون افغانی ساخته می‌شود.

وی افزود که تعمیر مکتب ابتدائیه دخترانۀ حاجی‌بابا در ولسوالی خواجه‌سبزپوش در مساحت ۱۹۰۰ متر مربع زمین به هزینۀ ۱۲،۹ میلیون افغانی ساخته می‌شود که دارای شش صنف درسی، یک شعبۀ اداری، اتاق لابراتوار، اتاق محافظ، مبرز، چاه آب و تجهیزات لازم می‌باشد.

همچنان، رئیس معارف فاریاب علاوه کرد که هزینۀ هر سه مکتب از سوی موسسات همکار پرداخت می‌گردد و کار ساخت آن در مدت شش ماه تکمیل خواهد شد.

منبع می‌گوید که در سطح ولایت فاریاب ۴۹۸ باب مکتب وجود دارد که ۱۵۲ باب آن فاقد تعمیر است و ۲۰۰ تعمیر مکاتب به ترمیم ضرورت دارد.

در همین حال، اولیای شاگردان مکاتب یادشده از آغاز کار ساخت تعمیرها ابراز خرسندی نموده می‌گویند که فرزندان شان در خانه‌ها و در زیر درختان در وضعیت بد درس می‌خوانند که با اعمار آن این مشکل آنان حل خواهد شد‌.

عبدالحمید، باشندۀ منطقۀ کوسه‌قلعه می‌گوید که ۶۰۰ پسر و ۴۰۰ دختر به‌گونۀ مختلط در این منطقه در زیر درختان و زیر سقف خانه‌های فرسوده درس می‌خوانند که با اعمار تعمیر مکتب دخترانه مشکل نبود جای آموزشی حل می‌گردد اما مکتب پسران همچنان بدون تعمیر باقی می‌ماند.

نامبرده همچنان از کمبود بست معلمین در این مکتب شکایت کرده گفت: «مکتب دخترانه دو معلم رسمی و پسرانه یک معلم دارد، یعنی حدود یکهزار شاگرد توسط سه معلم تدریس می‌شوند که اصلاً غیرعادلانه است، اولاد مردم از علم و دانش لازمی محروم هستند.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر