زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

آب بند سلما برای آبیاری زمین‌های زراعتی رها شد

آب بند سلما برای آبیاری زمین‌های زراعتی رها شد

author avatar
23 Jul 2024 - 17:08
آب بند سلما برای آبیاری زمین‌های زراعتی رها شد
author avatar
23 Jul 2024 - 17:08

هرات (پژواک، ٢ اسد ١٤٠٣): مسؤولين حوزۀ فرعی دریایی هریرود – مرغاب در هرات می‌گویند كه آب بند سلما به‌منظور آبیاری زمین‌های زراعتی پنج ولسوالی این ولایت برای یک ماه رها گردیده‌‌است.

مفتی سردارولی مزمل، رئیس حوزۀ فرعی دریایی هریرود – مرغاب در صحبت با رسانه‌ها گفت که آب بند سلما به هدف آبیاری زمین‌های زراعتی در ولسوالی‌های اوبه، چشت شریف، پشتون زرغون، انجیل و گذره این ولایت برای مدت یک ماه رها گردید.

موصوف افزود که این آب به اساس توافق مردم از سه توربین رها گردیده که در فی ثانیه ٦٠ مترمکعب آب جهت مرفوع سازى كم آبى و حل مشكل زارعين، زمين‌داران و باغداران از اين بند رها مى‌شود.

رئیس حوزۀ دریایی هریرود – مرغاب علاوه كرد که این آب در سطح ولسوالی‌ها به گونۀ نوبتی تقسیم شده‌است و هدف اصلی آن، آبیاری زمین‌های زراعتی و باغ‌ها می‌باشد.

مفتی مزمل علاوه می‌کند که این آب‌ برای آب‌های زیرزمینی نیز مفید بوده و زمین‌های زراعتی نیز نیازمند آب می‌باشد و اگر آب کافی برای ولسوالی‌ها نرسد، به اساس توافق مردم امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

وى تصريح كرد كه امسال بابت بارش باران و سال آبى، ظرفيت ذخيرۀ آب نسبت به سال‌هاى قبل به مراتب بهتر بوده و نگرانی از كم‌آبى وجود ندارد.

از سوىی‌هم، باغداران و زمين‌‎داران ولايت هرات بابت جوابدهى مثبت ادارۀ محلى اين ولايت به خواسته‌هاى شان، ابراز خرسندى نموده می‌گویند که با رهاسازى آب بند سلما سطح حاصلات شان بالا خواهد رفت و با اين امر قيمت محصولات زراعتى نيز در بازار كاهش خواهد یافت.

قابل يادآورى است كه بند سلما ولايت هرات يكى از  بندهاى مهم آبى در سطح كشور محسوب مي‌شود که به همکارى مالى و تخنيكى كشور هندوستان در ولسوالى چشت اين ولايت اعمار شده و اين بند ٤٢ ميگاوات برق توليد می‌کند و همچنين  ظرفيت ذخيرۀ ٦٥٠ ميليون متر مکعب آب را نيز دارا می‌باشد .

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر