زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

برخی زنان در بامیان از عدم دریافت حق مهریۀ شان شکایت دارند

برخی زنان در بامیان از عدم دریافت حق مهریۀ شان شکایت دارند

author avatar
17 Aug 2024 - 16:32
برخی زنان در بامیان از عدم دریافت حق مهریۀ شان شکایت دارند
author avatar
17 Aug 2024 - 16:32

بامیان (پژواک، ۲۷ اسد ۱۴۰۳): برخی زنان در بامیان ازعدم دریافت حق مهریۀ خود شکایت داشته می‌گویند که به دلیل ترس از خراب شدن روابط خانواده‌گی‌ نمی‌توانند مهریۀ شان را درخواست نمایند و در بعضی موارد درخواست مهریه از شوهر به معنای جدایی و طلاق تلقی می‌شود.

خدیجۀ ۴۰ ساله که فعلا در منطقۀ «جگرخیل» از مربوطات مرکز بامیان زنده‌گی می‌کند در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت، حدود۲۰ سال از ازدواجش می‌گذرد، اما تا هنوز به مهریۀ اش دست‌رسی پیدا نکرده و شوهرش نیز نمی‌خواهد که این حق وی را پرداخت کند.

نامبرده افزود، تاهنوز مهریه‌اش را که صد هزار افغانی در زمان عقد تعیین شده بود به دلیل سنت‌های ناپسند در جامعه از شوهرش مطالبه نکرده؛ چون وی به این باور است که طلب کردن مهریه از شوهرش باعث خرابی روابط فامیلی وجدایی آن‌ها از همدیگر می‌شود.

به باور وی، در صورتی‌که این مهریه از شوهرش مطالبه کند، علاوه بر اینکه پرداخت نمی‌گردد، ممکن زمینل اختلافات و خشونت‌های خانواده‌گی را نیز به وجود آورد.

همچنان، عاقله وفا یکی دیگر از باشنده‌گان این ولایت گفت، تعیین مهریه تنها در زمان عقد نکاح بین مردم رایج است، ولی هیچگاه به عنوان یک حق شرعی و قانونی برای زنان پرداخت نمی‌گردد.

نامبرده افزود، وی که هشت سال قبل با مهریۀ ۱۵۰ هزار افغانی در عقد شوهرش درآمده و اکنون  دارای سه طفل است، از این حق محروم بوده و مهریۀ تعیین‌شده به وی پرداخت نگردیده‌است.

وی خاطرنشان ساخت، تا هنوز هیچ خانمی را در این منطقه سراغ ندارد که از حق مهریۀ خود مستفید گردیده و به عنوان یک حق شرعی از طرف شوهرش پرداخت شده باشد.

ذکیه حسنی، یکی دیگر از باشنده‌گان مرکز بامیان می‌گوید، اکثرا مهریه در زمان دادن طلاق و جدایی زن از شوهر مطالبه می‌گردد.

به ‌گفتۀ وی، درخواست مهریه توسط یک زن گاهی به معنای جدایی و گرفتن طلاق از شوهر پنداشته می‌شود، بنابراین اکثر زنان بعد از ازدواج مهریۀ خویش را مطالبه نمی‌نمایند.

حسنی علاوه نمود، حتا تعدادی از دختر خانم‌ها باورمند هستند، در صورتی‌که مهریۀ زیاد تعیین گردد، زنده‌گی پایدارتر را تجربه می‌کنند، همیشه با شوهرش باقی می‌مانند؛ چون اعتقاد دارند که شوه مهریۀ زیاد را پرداخت نتوانسته، همیشه با خانمش زنده‌گی خواهد کرد.‌

این در حالی ا‌ست که علمای دین می‌گویند، زنان در تعیین مهریه کاملا مخیر بوده و هر زمانی می‌توانند بعد از ازدواج این حق را مطالبه نمایند.

نعمت‌الله صادقی، یکی از عالمان دین در بامیان گفت، مَهر یا مهریه مالی است که مطابق شریعت دین مقدس اسلام از طرف دختر خانم‌ها در زمان عقد نکاح تعیین می‌گردد و یک شوهر مکلف است تا این حق را بعد از ازدواج پرداخت نماید.

به گفتۀ وی، بدون مهریه و رضایت طرفین خواندن نکاح جایز نیست و اسلام کمترین مهریه را توصیه نموده که هر مرد مکلف است بعد از ازدواج با رضایت کامل این حق شرعی را پرداخت نموده و اجازۀ هیچ‌گونه تهدید، آزار و اذیت زنان را ندارند تا با این کار آنان از این حق صرف نظر نموده و از درخواست آن خودداری نمایند.

در عین حال، مسؤولین محلی نیز می‌گویند، حق مهریه یک امر شرعی و قانونی است که باید تمام زنان از آن برخوردار گردند.

مولوی شمس‌الله احمدی، رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت بامیان گفت، مطابق دستورات الله متعال و شریعت پیامبر بزرگ اسلام (ص) مهریه حق مسلم زنان است وهیچ کس حق ندارد زنان را از این حق محروم گرداند.

 وی همچنان تصریح نمود، در صورتی‌که زنان از این حق شرعی و اسلامی شان محروم گردند می‌توانند به نهادهای عدلی شکایت نمایند تا از مجرای قانونی به مشکلات شان رسیده‌گی صورت گیرد.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر