زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

میان نیروهای امنیتی افغان و عساکر ترکمنستانی درگیری صورت گرفته است

میان نیروهای امنیتی افغان و عساکر ترکمنستانی درگیری صورت گرفته است

author avatar
3 Jan 2022 - 19:18
میان نیروهای امنیتی افغان و عساکر ترکمنستانی درگیری صورت گرفته است
author avatar
3 Jan 2022 - 19:18

کابل (پژواک، ۱۳ جدی ۱۴۰۰): در پی دفن کردن یک باشنده ولسوالی خماب ولایت جو جان امروز توسط مرزبانان ترکمنستان ، نیرو های امنیتی افغان با نیروهای سرحدی آن کشور درگیر جنگ شدند.

هلال بلخی  رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت جو جان ضمن اظهار این مطلب به پژواک گفت که مرز بانان ترکمنستان در حوالی دریای آمو ظهر امروز زمانی با نیروهای امنیتی افغان درگیر نبرد شدند که یکی از باشنده گان ولسوالی خماب را که قصد عبور از بستر دریا را داشته با یک قبضه کارد بازداشت کرده دفنش  میکنند.

وی افزود که فرد بازداشت  به گونه خاک انباشته شده را از سرش برداشته و از محل واقعه دوباره به جانب ولسوالی فرارمیکند و جریان را به نیروهای امنیتی  میگوید.

به قول رئیس اطلاعات و فرهنگ مرزبانان ترکمنستان چندی قبل نیز یکی از باشنده گان این ولسوالی را که قصد عبور دریا را داشته با شلیک گلوله به قتل رسانده بودند.

او گفت: «یک گروپ از محافظین امنیتی سرحدی امارت اسلامی غرض بررسی این قضیه روانه محل واقعه میشوند که توسط مرزبانان ترکمنستانی مورد حمله مسلحانه قرار میگیرند و بین دو طرف درگیری صورت می‌گیرد.»

موصوف خاطر نشان ، درگیری لحظاتی کوتاهی طول میکشد ولی به هیچ طرف تلفاتی وارد نمی‌شود.

محمد الله یکی از باشنده گان ولسوالی خماب میگوید : در حوالی مرز میان ولسوالی خماب و  ترکمنستان این  مسایل گاهگاهی از گذشته های دور صورت میگیرد.

او گفت : دلیل  اصلی بروز چنین مشکلات بستر دریاست که هر روز نسبت شدت موج دریا به طرف مرکز ولسوالی در حال تغییر است.

وی افزود : اکثر اوقات باشنده گان محل برای جمعاوری نباتات و یا چراندن رمه های مواشی شان آب دریا را عبور میکنند که بعضا مرزبانان ترکمنستانی با آنها برخورد خشم‌گینانه میکنند.

او تصریح کرد که مردم محل  غرض  ورود به خاک ترکمنستان دریا را عبور نمی‌کنند بلکه آنها در قلمرو  خود ولسوالی  خماب در آنطرف  دریا  مصروف جمع‌آوری نباتات و یا علوفه  حیوانی  می‌شوند و مورد حمله مرزبانان ترکمنستانی  قرار می‌گیرند.

این مرد می‌گوید :« مرزبانان ترکمنستان برای  توجیه عمل شان  ادعا  می‌کنند که  فاصله مرزی بین  دو کشور بستر دریای آمو است در حالیکه  آب دریا هر روز تخریباتش به جانب ولسوالی ما ادامه دارد و حداقل بیشتر از ده کیلومتر اراضی خاک ولسوالی آن طرف  دریا قرار دارد.»

نامبرده گفت که این معضل باید از جانب مقامات ذیصلاح بین دو کشور حل و فصل گردد در غیر آن مشکلات  برای  مردم  ولسوالی  خماب در این راستا  همچنان ادامه  خواهد داشت .

ولسوالی خماب که از مرکز ولایت جوزجان حداقل یکصدو هفتاد کیلومتر فاصله دارد و در قسمت شمال شهر شبرغان واقع است.

این ولسوالی با داشتن جمعیت پنجاه هزار نفری  از شمار ولسوالی های است که مردمش  همه به زبان ترکمنی صحبت میکنند.

Views: 234

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر