زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

با ايجاد پوليس محلى در پکتيکا امنيت بهتر شده است

با ايجاد پوليس محلى در پکتيکا امنيت بهتر شده است

author avatar
5 Dec 2011 - 16:30
با ايجاد پوليس محلى در پکتيکا امنيت بهتر شده است
author avatar
5 Dec 2011 - 16:30

شرن (پژواک،١٤قوس٩٠): برخى باشندگان و مقامات ولايت پکتيکا ميگويندکه با ايجاد پوليس محلى دراين ولايت، وضعيت امنيتى بهبود يافته است.

مل پاسوال دولت خان ځدران قوماندان امنيۀ پکتيکا، به آژانس خبرى پژواک گفت که پوليس محلى، اکنون در ولسواليهاى ارگون، برمل، سروبى، سرروضه، خيرکوت و جانى خيل فعال اند، که از اثر آن امنيت ولسواليهاى متذکره بهتر شده است.

به گفتۀ نامبرده، باشندگان اين ولسواليها، قبل از اين درمناطق شان از رويدادهاى ناامنى و موجوديت سارقين مسلح، شاکى بودند؛ اما با تشکيل  پوليس محلى، واقعات ناامنى اکنون کاهش يافته و دزدان مسلح نيز موجود نيستند.

نامبرده علاوه کردکه آنها پلان دارند تا درآينده، در ولسواليهاى متباقى نيز پوليس محلى را تعبيه نمايند.

پکتيکا علاوه از شرن  مرکز اين ولايت، داراى ١٨ ولسوالى  شامل: گومل، برمل، مته خان، يحيى خان، جانى خيل، گيان، زيروک، نکه، سرروضه، سروبى، يوسف خيل، ديله، وازه خوا، و ورممى و زرغون شهر ميباشد.

قرارگفتۀ قوماندان امنيه، اکنون اکثريت مردم از پوليس محلى حمايت نموده و در اين قسمت، شکايتى هم از مردم به دست نيامده است.

نامبرده، علت موفقيت پوليس محلى را، آشنايى با منطقه و شناخت آنها با اهالى مناطق شان عنوان ميکنند.

حاجى تورگل يکتن از سران قومى ولسوالى برمل، به پژواک گفت: اين يک واقعيت است که با ايجاد پوليس محلى، وضع امنيتى ولسوالى برمل، نسبت به گذشته بهبود يافته است.

وى افزود که  پوليس محلى، با منطقه و مردم آشنايى دارد؛ فلهذا درتامين امنيت نقش به سزايى را ايفا کرده ميتواند.

قرارگفتۀ تورگل، اگر اين روند به ولسواليهاى ديگر توسعه يابد، نتايج خوبى درپى خواهد داشت.

شادى خان وزير مسکونۀ ولسوالى برمل نيز نقش پوليس محلى را در ولسوالى خود مثبت خوانده و گفت که اين پوليس، از باشندگان منطقه است و مردم در تلاشى منازل وخود شان، از آنها آزرده نمى شوند.

به گفتۀ موصوف، پوليس محلى با مردم برخورد پسنديده دارد، که در نتيجه مردم ازآنها نهايت خرسند اند.

موصوف علاوه کرد که پوليس متذکره، امنيت شاهراه ها و قريه جات اين ولسوالى راتامين نموده و با گذشت هر روز، اعتماد مردم نسبت به دولت افزايش مى يابد و جهت  حل دعواها و مشکلات ديگر شان، به ادارات دولتى مراجعه ميکنند.

گل مرجان يکتن از پوليس محلى دراين ولسوالى، که دريشى خاکى رنگ به تن و پکول سفيد به سر داشت، به پژواک گفت که آنها طى شش ماه گذشته، در صفوف پوليس محلى شامل شده اند و امنيت منطقه را تامين مى نمايند.

موصوف علاوه کرد: ((ما با باشندگان منطقه، آشنايى بهترداريم و اين را ميدانيم که تخريب کنندگان و مخالفين دولت، کيها هستند؛ بناءً در تامين امنيت منطقه نسبت به ديگران کار خوب  انجام داده ميتوانيم.))

موصوف افزود که با ساختار پوليس محلى در ولسوالى برمل، آنانيکه باعث ناامنى در منطقه ميشدند، اکنون فرار نموده اند.

محمد اشرف يکتن از دکانداران ولسوالى يحيى خيل گفت که ولسوالى آنها، به سطح پکتيکا ناامن ترين ولسوالى بود؛ اما زمانيکه پوليس محلى در منطقه به وظايف گماشته شده اند، تغيير قابل ملاحظه اى در  وضع امنيتى به وجود آمده است.

 به گفتۀ نامبرده، در گذشته بعد از اعمال تخريبى طالبان مسلح  در منطقۀ آنها، منازل شان از سوى نيروهاى خارجى و افغان تلاشى ميگرديد و برخى افراد بى گناه، به اساس شک بازداشت ميشدند.

موصوف علاوه کرد که بعد از ايجاد پوليس محلى، مردم اکنون آرام زندگى ميکنند و امور شان را به طور عادى پيش ميبرند.

سر روضه، از ولسواليهاى ديگر اين ولايت است، که پوليس محلى به تازگى در آن فعاليتش را آغاز نموده است.

اهالى اين ولسوالى  نيز سهم پوليس محلى را در تامين امنيت، بهتر و قابل ملاحظه مى خوانند؛ اما برخى مردم هم از پوليس متذکره شکايت ميکنند.

 محمدابراهيم يکتن از سران قومى ولسوالى سرروضه، به پژواک گفت: وى اين حقيقت را مى پذيرد که پوليس محلى، درتامين امنيت منطقه نقش خوب ايفا مى نمايد؛ اما برخى مردم هم نارسايهايى دارند.

قرار گفتۀ موصوف؛ قوماندان پوليس محلى منطقۀ آنها، جوانان قريه جات را جبراً به پوليس محلى جلب ميکند.

وى گفت: ((شمار متعلمين و افراد ديگر که مصروف کار وبارخود اند، قوماندان متذکره، آنها را ذريعۀ فشار به صفوف پوليس محلى جلب نموده است.))

موصوف علاوه کرد که اين عملکرد وى، خلاف قوانين نافذۀ کشور است و در قانون اساسى، خدمت عسکرى به طور اجبارى ممنوع است.

شيرمحمد قوماندان پوليس محلى ولسوالى متذکره گفت که آنها کسى را اجبارى به پوليس محلى جذب نمى کنند، فقط آنانى را که به رضايت خود، نزد شان ثبت نام نموده اند، جلب مينمايند.

موصوف افزود که وى و همراهانش، صرف جهت تامين امنيت  منطقه در صفوف پوليس محلى، ايفاى وظيفه مى نمايند.

قرارگفتۀ نامبرده، طالبان مسلح بسا اوقات ماين ها را در شاهراه ها جاسازى مى کردند و باشندگان منطقه را به بهانه هاى مختلف، مورد لت وکوب قرار ميدادند.

محمد ايوب يکتن از جوانان ولسوالى سرروضه، به پژواک گفت که طالبان مسلح، قبلاً در منطقۀ آنها به طور آشکار فعاليت مى نمودند، که اکثر اوقات به مردم مشکلات امنيتى را مى آفريدند.

به گفتۀ نامبرده، با فعال شدن پوليس محلى، اکنون هيچ اثرى از طالبان مسلح ديده نميشود.

مخلص افغان سخنگوى والى پکتيکا گفت که باشندگان پکتيکا، داراى ساختارهاى قومى اند و اقوام به رضايت خود، جوانان شان را به پوليس شامل کرده اند؛ ازاين رو پوليس محلى نتيجۀ مثبت در قبال دارد.

نامبرده به پژواک گفت که به منظور جلب کردن افراد به صفوف پوليس محلى، والى پکتيکا به کرات به ولسوالى برمل و ديگر ولسواليها سفر نموده و با مردم دراين عرصه مشوره هايى نموده است.

قرار گفتۀ نامبرده، اهالى منطقه پسران و برادران خود را با رضايت به صفوف پوليس محلى فرستاده اند تا امنيت مناطق شان را خود تامين نمايند و به همين دليل، در وظايف شان موفق اند.

سخنگوى والى، در پاسخ به يک پرسش گفت که براى ولايت پکتيکا، ١٧٠٠ و ٥٠٠ تشکيل پوليس محلى منظور گرديده است، که اکنون ٦٠٠ تن شان در ولسواليهاى برمل، ارگون، سرروضه، خيرکوت، سروبى و جانى خيل ايفاى وظايف مى کنند و متباقى شان، تحت آموزش قرار دارند، که در ولسواليهاى ديگر گماشته خواهند شد.

 به گفتۀ نامبرده، به سبب کارکردهاى بهتر پوليس محلى در ولسواليهاى متذکره، اکنون باشندگان ولسواليهاى ديگر نيز خواهان ايجاد پوليس محلى در مناطق شان ميباشند و آنها با دولت مرکزى، مصروف گفتگو هستند، تا تشکيل  پوليس يادشده را  افزايش دهد.

 شايان ذکر است که اگر جذب جوانان در صفوف پوليس محلى، از يکسو در تامين امنيت منطقه موثر واقع گرديده؛ از جانب ديگر زمينۀ شغلى را نيز براى جوانان بى کار ايجاد کرده است.

 

Views: 7

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر