زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان دستفروش فاریاب از نبود بازار مناسب شکایت دارند

زنان دستفروش فاریاب از نبود بازار مناسب شکایت دارند

author avatar
11 Dec 2011 - 14:41
زنان دستفروش فاریاب از نبود بازار مناسب شکایت دارند
author avatar
11 Dec 2011 - 14:41

میمنه (پژواک، ٢٠قوس٩٠): شماری زیادی از زنان دستفروش درشهر میمنه مرکز ولایت فاریاب از نداشتن جای و بازار مناسب شکایت دارند.

نازمه خانم ٣٥ ساله در حالیکه از بالای چادری اش کمپل ایرانی را نیز سرکرده و به اینصورت میخواست از شدت سرما خود را در امان نگهدارد به پژواک گفت: «دو سال میشه دستفروشی میکنم؛ از عایدش روزگار خوده تیر میکنم.»

وی که شوهرش چهار سال پیش در یک حادثه ترافیکی جان داده، افزود که تنها نان آور خانواده بوده و از طریق دستفروشی عاید به دست می آورد.

این زن از نبود جای مناسب برای زنان دستفروش شکایت نموده و گفت :«هر وقت که دل شاروال صاحب خواست ما را از یک جای به جای دیگه کوچ میته به همی خاطر مشتریان ما هم سردرگم میشن.»

زنان دستفروش شهر میمنه در پیاده روی جاده که امروزه تحت کار قیرریزی قرار دارد مصروف دستفروشی میباشند و صدای ناهنجار عراده جات نیز مجال شنیدن صدای انسان را دشوار میسازد.

انیسه ٤٥ ساله خانمی است که به گفته خودش هر روز از بابت فروش کالا و تکه های دست دوز ٥٠٠ تا ١٠٠٠ افغانی عاید دارد.

او که مدت سه سال است مصروف این کار میباشد به پژواک گفت :«سابق ما زیر سایه های درخت ده چهارباغ می ششتیم و کالای خود را سودا میکدیم و بازار ما خوب جمع و جوش بود؛ اما حالی سر سرک کاسبی مکنیم.»

به گفته وی، کار دستفروشی در سرک در فصل زمستان زیر برف و باران و در تابستان زیر آفتاب سوزان مشکل است.

خال بی بی یکی دیگر از دست فروشان که نیمی از قدش در میان اموال گم شده در پیاده روی سرک نشسته و به پژواک گفت :«بیشتر مال هایی که ما می فروشیم از مزار و کابل آمده و بخاطری که ما نسبت فروشگاه ها فایده کم می گیریم، از ما زیادتر سودا میشه.»

به گفته این زن، بیشتر مشتریان زنان دستفروش مردمان دهاتی هستند چرا که مردمان دهات به خاطری که شرم میکنند به فروشگاه های لوکس بروند و یا هم فروشنده ها اجناس را به قیمت گزاف بالای شان میفروشند.

در همین حال شماری از زنانی که پیشه خیاطی و گلدوزی دارند، نبود مارکیت زنانه را چالش عمده بر فروش محصولات دستی شان عنوان میکنند.

ماریه ٤٢ساله باشنده گذر تکلی خانه شهر میمنه که از مدت ١٠ سال بدینسو، مصروف کار گلدوزی و خیاطی زنانه در منزلش است، به پژواک گفت :«بخاطر سودا کدن دستدوزی های خود مارکیت یا دوکان زنانه نداریم و تکه های دست دوزی را به قیمت پایین به دکان داران میتیم.»

وی از مسوولین خواست تا یک مارکیت زنانه را در میمنه ایجاد نمایند.

در عین حال، شریفه عظیمی رئیس امور زنان ولایت فاریاب به آژانس خبری پژواک گفت که آنها در نظر دارند تا با همکاری موسسه (USAID)، تعداد غرفه و دکاکین زنانه را در باغ زنانه شهر میمنه ایجاد کنند.

منبع افزود که پیش از این نیز، موسسه متذکره، بخاطر آموزش زنان برنامه های سرمایه گذاری های کوچک، آموزش های حرفوی و گاوداری را با استفاده از پروژه تساوی جندر برای زنان این ولایت راه اندازی کرده بود.

از سوی دیگر، نظر محمد صاحبی شاروال میمنه به آژانس پژواک گفت که پیش از این زنان دستفروش در پارک شاروالی و در روزهای بازار دستفروشی میکردند.

به گفته وی، از یک سال بدینسو پارک شاروالی میمنه زیر بازسازی قرار داشته و به همین خاطر این مکان از زنان گرفته شده است.

صاحبی ضمن تائید نامناسب بودن جای فعلی زنان دستفروش افزود که در تلاش برای ایجاد مکانی مناسب برای این زنان می باشند.

گفتنی است که دو روز هفته (دوشنبه و پنج شنبه) در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب به عنوان روز بازار موسوم بوده که اکثر باشنده گان دهات و ولسوالی های این ولایت در همین دو روز بخاطر انجام معاملات شان به این شهر سرازیر میشوند.

بازدیدها: 13

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر