زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

گزارش تحقيقى: نيروهاى امريکايى و پاکستانى در حمله ناتو مرتکب اشتباه شده اند

گزارش تحقيقى: نيروهاى امريکايى و پاکستانى در حمله ناتو مرتکب اشتباه شده اند

author avatar
22 Dec 2011 - 18:11
گزارش تحقيقى: نيروهاى امريکايى و پاکستانى در حمله ناتو مرتکب اشتباه شده اند
author avatar
22 Dec 2011 - 18:11

کابل ( پژواک اول جدى ٩٠): بررسى هاى امريکا در مورد رويداد مومند ايجنسى از حمله هوايى ناتو حمايت کرده است اما افزوده است که در اين واقعه؛ هم نيروهاى امريکايى و هم پاکستانى مرتکب اشتباه شده اند.

نيروهاى ناتو به تاريخ پنجم  قوس سال جارى، بر دو پوسته نيروهاى پاکستانى در منطقه سلاله مومند ايجنسى حملۀ هوايى نمودند و ٢٤ سرباز پاکستانى را کُشتند.

حکومت پاکستان در پى آن، عکس العمل شديد نشان داد و راه کاروان هاى اکمالاتى نيروهاى ناتو مستقر درافغانستان در قلمرو خود راقطع نمود  و نيروهاى امريکايى را از ميدان هوايى شمسى خارج نمود.

گرچه مسوولين امريکايى و آيساف در مورد اين واقعه اظهار تاثر نموده اند؛ اما بطور رسمى معذرت نخواسته اند، اما پاکستان خواهان پوزش خواهى رسمى و ضمانت عدم تکرار چنين واقعات ميباشد.

روزنامه امريکايى وال ستريت ژورنال امروز (اول جدى) يک گزارش را در مورد بررسى هاى امريکا در مورد واقعه ياد شده؛ از قول منابع وزارت دفاع امريکا منتشر ساخته سات.

منبع افزودکه که مسوولين امريکايى در بررسى هاى شان اظهار نموده اند که در اين واقعه هم نيروهاى امريکايى و هم پاکستانى مقصر اند و مرتکب اشتباه شده اند.

وزارت دفاع امريکايى در گزارش تحقيقاتى خود گفته است که نيروهاى امريکايى آيساف مستقر در افغانستان حمله ياد شده را بخاطر دفاع از خود انجام داده و هدف شان بطور قصدى نيروهاى پاکستانى نبوده است.

درگزارش آمده است که نيروهاى پاکستانى در مورد مناطقى که پوسته ها را در آنجا ايجاد کرده بودند، معلومات درست به نيروهاى افغان و آيساف ارائه نکرده بود که بنابرآن سوء تفاهم در مورد موقعيت پوسته هاى پاکستانى به وجود آمد.

 وزارت دفاع در اين گزارش حمله ياد شده را قانونى خوانده و ادعا کرده است که نخست نيروهاى پاکستانى بر گزمه مشترک نيروهاى افغان و آيساف حمله کرده بودند.

منبع افزوده است که نيروهاى افغان و نيروهاى ويژه امريکايى در مناطق کوهستانى در مرز مشترک با مناطق قبايلى پاکستان مصروف گزمه بودند که ناگهان از يک پوسته مورد گلوله بارى اسلحه ثقيل قرار گرفتند.

دراين گزارش آمده است که نيروهاى افغان و امريکايى بعد از اين حمله فکر کردند که گويا هراس افگنان بر آنها حمله کرده اند و بناً از قواى هوايى کمک خواستند و بر پوسته ياد شده حمله هوايى را انجام دادند.

 وزارت دفاع ايالات متحده امريکا با پخش يک اعلاميه گفته است که نيروهاى امريکايى بنابر اطلاعات دست داشته در هنگام واقعه، بعد از آنکه مورد تيراندازى قرار گرفتند، دست به حمله دفاعى زدند.

اعلاميه نگاشته است که هدف حمله بطور قصدى نيروها و يا پوسته هاى نظامى پاکستان نبوده است.

وزارت دفاع امريکا اظهار داشته است که نيروهاى پاکستانى در مورد مناطقى که پوسته ها را در آنجا ايجاد کرده بودند، معلومات درست به نيروهاى افغان و ناتو ارائه نکرده بود که بنابرآن سوء تفاهم در مورد موقعيت پوسته هاى پاکستانى به وجود آمد.

منبع عدم هماهنگى ميان افسران عملياتى پاکستانى و امريکايى و همچنان تفاوت در اطلاعات قبلى را عوامل وقوع رويداد خوانده است.

از جانب ديگر اداره مرکزى ناتو در بروکسل نيز با پخش يک اعلاميه جداگانه گفته است که نيروهاى مشترک افغان و بين المللى از طرف نيروهاى ناشناس که گمان ميرفت نظاميان پاکستانى نباشند، مورد حمله قرار گرفتند و آنها بطور مشروع در دفاع از خود پاسخ دادند.

اعلاميه افزوده است: ((بررسى ها نشان ميدهد که يک سلسله اشتباهات در هردو طرف در زمينه عدم هماهنگى دقيق محلات و اقدامات قبل و در جريان عمليات صورت گرفته است. ))

ناتو گفته است که نيروهاى مشترک ناآگاهانه بر نيروهاى پاکستانى شليک کرده اند و تحقيقات نشان داده است که نخست نيروهاى آنها مورد گلوله بارى سلاح ثقيله قرار گرفتند که پاسخ دفاع را در پى داشت.

گفتنى است که وزارت دفاع امريکا و ناتو در اعلاميه هاى شان نگفته اند که آيا بررسى هاى مشترک را انجام داده اند و يا بطور جداگانه ؟

وزارت دفاع امريکا در مورد واقعه و تلفات ناشى از آن يکبار ديگر اظهار تاثر کرده و مراتب تسليت را به خانواده هاى قربانيان و حکومت پاکستان ابراز نموده است.

 

بازدیدها: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر