زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سيستم کهنه باعث کندى کار در ادارات دولتى ميباشد

سيستم کهنه باعث کندى کار در ادارات دولتى ميباشد

author avatar
28 May 2012 - 13:38
سيستم کهنه باعث کندى کار در ادارات دولتى ميباشد
author avatar
28 May 2012 - 13:38

شهرکابل (پژواک،٩جوزا ٩١) : يک مقام ادارۀ ثبت احوال نفوس کابل که کتاب هاى کهنۀ ضخيم روى ميز کارش، جلب توجه مى کرد، گفت: “صبح تا شام سر و کار ما با اين کتاب هاست…اگر سيستم کمپيوترى ميبود، کار مردم زود اجرا ميشد، وقت ما هم ضايع نميشد.”

سيستم کهنۀ ادارى در ادارت برعلاوه ادارۀ يادشده، در اکثر دواير سبب مشکلات گوناگونى چون تاخیر در کار و غيره مى شود.

محمد عالم عالمی ٥٥ ساله آمر عمومی ثبت احوال نفوس کابل که عينک به چشم داشت و مصروف ورق زدن يکى از کتاب هاى يادشده بود، گفت که اين کتاب ها به نام “اساس” یا  “قلم انداز” یاد می شود که در آن، هويت اتباع کشور ثبت گرديده است.  

به گفتۀ وى، تعداد کتاب هاى اساس در اين آمريت که از سال ۱۳۵۲ تا حال از آن استفاده مى شود، به ۱۲۳۵ جلد مى رسد و به دليل فرسوده شدن، اکثر آنها حدود سه ماه قبل به مصرف ۲۶۴ هزار افغانی ترميم گرديده است.

منبع خاطرنشان کرد که روزانه بیش از یکهزار تن به اين اداره غرض اخذ تذکرۀ هويت مراجعه مى کنند و نياز است که در اين کتاب ها هويت فاميلى هرکدام آنها ملاحظه گرديده و به رويت آن تذکره داده شود.

موصوف گفت که آمريت مذکور، مى تواند روزانه به تمام مراجعين يادشده تذکره توزيع کند.

پيدا کردن هويت اشخاص در بيش از ١٢٠٠ جلد کتاب، کار مشکل است؛ اما اگر هويت افراد در سيستم کمپيوترى ثبت شده باشد، به ساده گى و در وقت کم ميتوان آنرا دريافت کرد.

عالمى هم به همين موضوع اشاره نموده گفت: “اگر سیستم کمپیوتری شود، هم کار ما ساده میشه، هم از جعل و تزوير جلوگيرى ميشه و در يک دقيقه، سوابق کسى که براى تذکره مراجعه مى کنه، از کمپيوتر کشيده ميشه و به اساس آن تذکره داده ميشه.”

حدود سى تن، در بيرون آمريت ثبت احوال نفوس، انتظار نوبت را مى کشيدند.

رحیم الله ٢٣ ساله یک تن از مراجعين، به پژواک گفت که  تذکرۀ هویتش، حریق شده و برای اخذ مثنای آن، به اين دفتر آمده است.

وى گفت: “چهار روز است که برای گرفتن مثناى تذکره سرگردان استم، چند جای مره روان کده، اگه اين سیستم دولتی کمی ساده و آسان باشه، به نظر مه میتانه مشکل مردم به زودی حل شوه.”

همچنان به گفتۀ موصوف، نياز است که کارهاى ادارى، به سيستم کمپيوترى و الکترونيکى انجام شود؛ زيرا سيستم فعلى باعث ضياع وقت مردم مى شود.

این درحالى است که امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در اول ماه جوزاى سال روان، گفته بود که الی پنج ماه آینده، توزیع تذکره هاى الکترونیکی آغاز می گردد.

وسیع الله میاخیل سخنگوی مقام ولایت کابل، با تایید مشکلات مردم نسبت پروسۀ طولانى توزيع تذکرۀ هويت گفت که نمونه تذکرۀ الکترونیکی در همکاری با وزارت مخابرات تهيه شده و در آیندۀ نزدیک،  ابتدا در شهر کابل توزیع خواهد شد.

در ریاست عمومی خزینۀ تقاعد نيز مشکلات ناشى از سيستم کهنۀ ادارى وجود دارد.

 به تاريخ ۳۱ ثور، حدود ۵۰ تن در عقب دروازۀ این ریاست که در منطقۀ سينماى پامير شهر کابل موقعيت دارد، انتظار اجراى معاشات تقاعد را داشتند.

جمیل یک تن از کارمندان وزارت اطلاعات و فرهنگ که برای گرفتن معاش تقاعد پدرش به اين ریاست   آمده بود، گفت که از يک هفته به اينطرف، همه روزه به اين رياست مراجعه مى کند؛ اما تا حال معاش پدرش را دريافت نکرده است.

جمیل افزود: “باور کنین یک هفته میشه که به خاطر یک فورمه اینجا میایم؛ همی سیستم کهنۀ دولتی همگی ره پریشان ساخته، دولت باید براى حل اين مشکل تصمیم بگیره.”

 سید نعیم سادات رییس عمومی ریاست خزینۀ تقاعد وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا‌‌‌‌ و معلولین، اين مشکل را پذيرفت و گفت: “تعداد کارمندان ما کم اما مراجعه کننده بسیارزیاد است؛ به او خاطر کارهای ما به کندی پیش میره.”

وى نيز جاگزين شدن سيستم ادارى ديجيتلى به جاى سيستم فعلى را، راه حل اين مشکل خوانده گفت که دراين راستا، از مدت يک ماه به اين طرف تلاش ها آغاز شده است.  

به گفتۀ رییس خزینۀ تقاعد، برای سهولت دراجراآت کاری، ساده سازی کارهای دفتری و جلوگیری از ضايع شدن وقت، برنامه های آموزشی را برای کارمندان اين رياست در ادارات مختلف روى دست گرفته است.

سادات افزود که از طریق اين برنامۀ آموزشى، برای کارمندان ادارات دولتی که در بخش تقاعد کار می کنند، آموزش داده مى شود تا فورمه هاى افراد سوق شده به تقاعد، از طریق سیستم جدید آنلاين (درون خطى) که از سوی این ریاست ایجاد گردیده است، خانه پری و دوباره از طریق همین سیستم به ریاست عمومی خزینۀ تقاعد ارسال گردد.

به اساس معلومات منبع، رياست خزينۀ تقاعد، فورم هاى يادشده را بعد از بررسى، دوباره از طریق سیستم یاده شده، به ادارۀ مربوطه مى فرستد و به همين ترتيب، ساده سازی در اجراآت کاری ایجاد می گردد.

به اساس معلومات منبع، تا حال کارمندان ذيربط وزارت های مخابرات، اقتصاد، احیا و انکشاف دهات و ادارۀ اصلاحات اداری، از این آموزش ها مستفید شده و در سایر ادارات دولتی آغاز خواهد شد.

به اساس معلومات منبع، تلاش مى شود که تا دونیم سال آینده، این برنامه در قدم نخست در کابل و در قدم بعدی در ساير ولایات عملى گردد.

سادات علاوه کرد که تا حال به دليل نبود بودجه، دراين راستا اقدام نشده بود؛ اما اکنون بانک جهانی براى تمويل اين پروژه، وعدۀ همکارى داده است.

به گفتۀ موصوف، درحال حاضر فورم های يادشده از سوی ادارات دولتی، توسط اشخاص به آن رياست  فرستاده می شود، که اين روش کارى، از یک طرف زمانگیر می باشد و از سوی دیگر، سبب افزايش کار برای کارکنان مى شود.

به اساس معلومات منبع، درحال حاضر حدود ۱۳۰ هزار کارمند متقاعد، در این اداره ثبت گرديده است و سالانه حدود ٥٠٠٠ تن بر اين رقم افزوده ميشود.

سيستم کهنۀ ادارى، در بعضى موارد سبب مى شود که ارسال مکتوب رسمى در داخل شهر کابل، از يک اداره به ادارۀ ديگر، حدود يک ماه را دربر بگيرد.

در مکتوب مورخ ٦ ثور سال روان، کميسيون بررسى شکايات و رسيدگى به تخلفات رسانه يى وزارت اطلاعات و فرهنگ، از مدير مسوول آژانس خبرى پژواک مطالبه شده تا در جلسۀ ١٢ ثور اين کميسيون شرکت کند.

اما مکتوب يادشده، به تاريخ ٢٣ ثور به آرشيف آن وزارت رسيده و به تاريخ ٣ جوزا به آژانس خبرى پژواک مواصلت کرده است. 

مشکل سيستم کهنۀ ادارى، در اکثر اداره هاى دولتى وجود دارد؛ اما در برخى ادارات حل شده است.

نورالدین همدرد رییس عمومى ترافیک گفت که از مدت يک ونيم سال به اين طرف، بيشتر کارهای این اداره توسط کمپیوتر انجام ميشود و اجراآت کارى نيز ساده و سهل شده است.

وى به گونۀ مثال گفت که قبل از ساده سازی سیستم، نياز بود که اسناد اخذ جواز رانندگى، از سوى  ٥٥ مامور موظف امضا گردد؛ اما اکنون براى به دست آوردن جواز راننده گى، تنها به چهار امضا نياز مى باشد.

منبع خاطرنشان کرد که سابق به دست آوردن جواز رانندگى، بعد از سپرى نمودن کورس رانندگى بيش از يک هفته؛ اما حال  دو روز را در بر مى گيرد. 

روکی باشنده بلاک هاى میدان هوایی کابل، که چند روز پيش جوازسير موترش را تمديد کرده است، گفت که در نحوۀ اجراآت کاری این اداره، بهبود به وجود آمده است.

موصوف افزود که کار تمديد جواز سير موتر وى، در دو روز تکميل شده است. 

روکی افزود: “دو سال پیش که ده ریاست ترافیک می آمدی، کار آدمه بسیار تال می دادن، تقریباً دو هفته از ای دفتر به او دفتر می دویدم، زیاد کاغذ پرانی بود؛ مگم حالى بسیار خوب شده، هیچ آدمه تال نمیتن.”

وزارت مخابرات و تکنالوژى معلوماتى، از آغاز سال روان برنامۀ “حکومت داری الکترونیکی” را آغاز کرده است.

انجنیر بریالی حسام معين تخنیکی اين وزارت گفت که با عملى شدن اين برنامه، اداره هاى دولتى به شکل آنلاين با هم در ارتباط خواهند بود و براى اجراى کارهاى شان، از سيستم ديجيتلى مستفيد خواهند شد.

وى بهتر شدن اجراآت و سرعت عمل در امور ادارى را يکى از اهداف اين برنامه خوانده گفت که به اساس اين برنامه، در قدم نخست براى کارمندان بخش تکنالوژى معلوماتى در ادارات دولتى آموزش هاى لازم داده مى شود.

 منبع علاوه کرد که در قدم هاى بعدى، سيستم ديجيتلى در ادارت ايجاد مى گردد.

موصوف خاطرنشان نمود که این برنامه، به گونۀ آزمایشی در وزارت مخابرات آغاز گردیده و تا دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.

بريالى حسام گفت که اين برنامه، بعد از به دست آوردن اطمینان، به سایر ادارات گسترش داده مى شود.

موصوف، برای عملى شدن اين برنامه، زمان معينى را مشخص نساخته گفت که این پروسه، زمانگیر بوده و مدت طولانی را در بر می گیرد.

به اساس معلومات منبع، توزيع تذکره های الکترونیکی نيز جزء برنامۀ حکومت دارى الکترونيکى مى باشد.

Views: 10

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر