زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

براى مخالفان مسلح نيز تذکرۀ الکترونيکى توزيع ميشود

براى مخالفان مسلح نيز تذکرۀ الکترونيکى توزيع ميشود

author avatar
24 Feb 2013 - 17:28
براى مخالفان مسلح نيز تذکرۀ الکترونيکى توزيع ميشود
author avatar
24 Feb 2013 - 17:28

 کابل (پژواک،٦حوت٩١): حکومت از آمادگى ها بخاطر توزيع تذکرۀ الکترونيکى خبر داده ميگويد که اين نوع تذکره، ظرف يکسال آينده براى ١٤ ميليون تن  به شمول مخالفان مسلح توزيع خواهد شد.

قرارداد پروژه تذکرۀ الکترونيکى، دوسال قبل ميان وزارت مخابرات و تکنالوژى معلوماتى و کمپنى مخابراتى داخلى (جى تى آر)، به امضا رسيد وهزينۀ ابتدايى اين پروژه، ١٢٠ ميليون افغانى تخمين شده است.

پروژه تذکرۀ الکترونيکى، يک پروژۀ مشترک وزارت داخله و مخابرات است که هزينۀ آن، از بودجۀ انکشافى وزارت ماليه پرداخته ميشود.

ميرزا محمد “يارمند” معين ادارى وزارت امورداخله درنشست خبرى امروز گفت که ثبت نام براى تذکرۀ الکترونيکى، از اول ماه حمل سال ١٣٩٢ آغاز ميشود و محل ثبت نام در ٢٣ ناحيه و١٧ حوزۀ امنيتى شهر و ولسوالى هاى ١٤ گانۀ کابل، گشايش مى يابد.

وى افزود: بعداز آنکه روندتوزيع تذکرۀ الکترونيکى درکابل تکميل شد، اين پروسه در زون هاى شمال، جنوب وشرق و ولايات مرکزی آغازميشود و اين نوع تذکره، ظرف يکسال آينده براى ١٤ ميليون تبعه افغانستان به شمول مخالفان مسلح دولت  توزيع مى گردد.

يارمند برهمکارى واليان، قوماندانان امنيه و مردم درپروسۀ توزيع تذکره الکترونيکى تاکيدنموده و اين  ادعاها را رد کرد که گويا در تذکره هاى الکترونيکى، هويت اتباع کشور مشخص نميشود.

اين مقام وزارت داخله گفت: “اين تذکره ها طورى ديزاين شده که هويت ويا قوم هرتبعۀ کشور مشخص ميشود.”

وى علاوه نمود که تازمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى، کوشش ميشود که براى اکثر مردم، تذکره الکترونيکى توزيع شود تا افراد واجدشرايط راى دهى بتوانند با استفاده از اين تذکره، راى بدهند و از تقلب نيز در انتخابات جلوگيرى گردد.

در تذکرۀ الکترونيکى، لايسنس رانندگى، ثبت وسايط، امضاى ديجيتالى و سيستم راى دهى به شکل حافظه درج مى شود.

قرار است که ثبت نام راى دهندگان، در ماه ثور سال ١٣٩٢ آغاز و انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى، به تاريخ ١٦ حمل سال ١٣٩٣ برگزار گردد.

وزارت مخابرات وتکنالوژى معلوماتى، مى گويد که با تکميل اين پروژه، دولت قادر خواهد شد تا استراتيژى موثرترى را درقسمت امنيت عامه روى دست بگيرد و معلومات دقيق تمام اتباع کشور را دراختيار داشته باشد و بتواند از هرنوع سوءاستفادۀ احتمالى جلوگيرى نمايد و احصائيۀ دقيق نفوس را نيز به دست آورد

ادارۀ احصائيه مرکزى، نفوس کشور را حدود ٢٧ ميليون تن تخمين زده است

ايمل مرجان رييس آى تىIT  وزارت مخابرات وتکنالوژى معلوماتى، در نشست مشترک خبرى امروز  نيز از آمادگى هاى وزارت در اين رابطه خبر داده، گفت که٩٥ درصد بخش تخنيکى وپروسه چاپ تذکره تکميل شده است، که توزيع آن براساس هدايت رييس جمهور، در اول حمل سال آينده رسما آغاز خواهد شد.

وى علاوه نمود که تذکرۀ الکترونيکى، طورى ديزاين شده که به سادگى قابل جعل نبوده و معلوماتى که در مورد شخص درج است قابل تغيير نمى باشد؛ بخاطريکه نشان انگشت و تصويرچشم هرشخص در ديتابيس مرکزى ثبت ميشود.

براساس تصميم کابينه، معلومات در روى اول تذکره به دو لسان ملى(پشتو ودرى) و در روى دوم آن، معلومات به لسان انگليسى ديزاين گرديده که ميتواند يک سندهويت معتبر در داخل وخارج کشور باشد.

به گفتۀ مرجان، افغانستان يکى از کشورهايى است که شهروندان آن، کارت هويت مناسب ندارند و تذکره هاى فعلى، کاغذى است که توسط دست نوشته شده و به آسانى قابل جعل وتقلب است و يک شخص هروقتى که خواسته باشد، ميتواندهويت و يا سن خود را تغييربدهد و حتى ميتواند سه و ياچهار تذکره داشته باشد.

موصوف گفت که اگر کدام کسى بخواهد براى کدام تبعۀ افغان، به نام عضوفاميلش تذکره بگيرد، اين فرد منحيث عضو خانواده اش در ديتابيس ثبت ميشود.

وى تاکيدکرد که بايد براى مردم آگاهى داده شود که اگر براى تبعۀ خارجى تذکره ميگيرند، آن تبعۀ خارجى براى هميشه عضو خانوادۀ وى ميگردد، که حتى در تقسيم جايداد و يا ميراث به وى نيز حق داده ميشود.

پيش از اين، حکومت اعلام کرده بود که روند توزيع تذکرۀ الکترونيکى را سرعت بخشيده و بخش بزرگى از راى دهندگان، با استفاده از اين تذکره در انتخابات آيندۀ رياست جمهورى راى خواهند داد.

 

 

 

 

Views: 4

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر