زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

براى١٤ هزار شاگرد محل مناسب تدريس در باميان و کابل مهيا شد

براى١٤ هزار شاگرد محل مناسب تدريس در باميان و کابل مهيا شد

author avatar
14 Apr 2013 - 13:23
براى١٤ هزار شاگرد محل مناسب تدريس در باميان و کابل مهيا شد
author avatar
14 Apr 2013 - 13:23

باميان- کابل (پژواک، ٢٥ حمل ٩٢): با افتتاح ٩ باب مکتب در ولايات باميان و کابل، محل مناسب تدريس براى بيش از  ١٤ هزار شاگرد پسر و دختر فراهم گرديد.

تعمير چهار مکتب در مناطق دوردست ولسوالى يکاولنگ باميان و پنج مکتب ديگر درشهر کابل، بعد از اعمار رسماً افتتاح گرديد.

دولیسه و يک متوسطه اناث و يک متوسطۀ ذکور در مناطق درۀ علی، معروف، وسبزدرۀ یکاولنگ بصورت پُخته وآهنپوش ساخته شده است.

محمد رضا اداء ریيس معارف بامیان، به آژانس خبرى پژواک گفت که این مکاتب، جمعاً دارای اضافه از ٥٠صنف درسى با میز و چوکی، ١٤ اتاق اداری، ٢٨ تشناب، دیوار احاطوی وچاه آب بوده، که امروز تحویل ریاست معارف بامیان گردید.

وى افزود که قبلاً شاگردان در خانه هاى خامه و گلى که مردم آنرا در اختيار معارف گذاشته بودند، درس ميخواندند؛ اما حالا با ساخت تعميرهاى جديد، در مجموع مشکل١٥٠٠ شاگرد از حيث جاى حل شده است.

آمنه شاگرد صنف نهم مکتب متوسطه سبز درۀ يکاولنگ گفت: “قبلاً ما در زیر خیمه درس میخواندیم  و در گرمى و سردى اذيت ميشديم؛ اما حالا در منطقه تعمیر زیباتر از مکتب ما وجود ندارد وخوشحالیم که از این به بعد، دربهترین ساختمان درس میخوانیم.”

رييس معارف افزود که سه مکتب به هزينۀ مجموعى یک ميلیون دالر، از سوى جاپان وهزینۀ مکتب چهارمى که بالغ بر ١٢٠ هزار دالر میشود، از سوى مارکو (یک خانم ایتالیايی) پرداخته شده است.

حبیبه سرابی والی بامیان در افتتاح این مکاتب، ازجاپان  و مارکو به قدر دانی یاد نموده گفت  که در شش سال اخير، هشت مکتب از کمک مالى اين خانم در باميان اعمار گرديده است.

وى با ذکراينکه حکومت نیز در قسمت اعمار مکاتب تلاش دارد، افزود: “خوشبختانه مردم بامیان به علم باور داشته و همیشه از من تقاضای ساختن مکتب را ميکنند.”

خانم مارکو در اين مراسم گفت: “هدف ما از ساخت مکاتب در مناطق محروم، اين است که اطفال افغان به تعليم و تربيه دسترسى پيدا کنند.”

وى تصريح کرد که بيشتر مکاتبى که از کمک وى اعمار گرديده، در قراء و قصبات دوردستى بوده که دولت و موسسات درآنجا مکتب نساخته اند.

اين چهار مکتب در ظرف يکسال در ساحاتى اعمار گرديده که هرکدام، الى سه ساعت در موتر از همديگر فاصله دارند.

ریيس معارف گفت که ٣٥٠ مکتب در  بامیان وجود دارد؛ اما  ١٣٢ مکتب تعمیر ندارد و علاوه برآن به  بيش از دوهزار اتاق درسی نيز نياز است. 

تعداد شاگردان امسال به ١٥٠ هزار تن به شمول اضافه از ٧٠ هزار دختر میرسد؛ حال آنکه شمار شاگردان در سال گذشته  ١٣٥ هزار تن بود.

در عين حال، امروز تعمير پنج مکتب در ساحات خواجه بغراى جديد و پنجصد فاميلى خيرخانۀ شهر کابل نيز افتتاح گرديد.

غلام فاروق وردک وزيرمعارف، درافتتاح ليسۀ خواجه بغراگفت که اين مکاتب درمجموع داراى ١٢٠ صنف درسى، ديوار احاطه، ميز و چوکى و ساير ضروريات  بوده و پنجاه ميليون افغانى از بودجۀ انکشافى وزارت و کمک جاپان هزينه برداشته است.

وى افزود که کار مکاتب، در ظرف دو سال تکميل گرديده ومحل مناسب درسى براى ١٢٥٠٠ شاگرد پسر و دختر، فراهم گرديده است.

خيرالله رحمانى مدير ليسۀ خواجه بغرا، به پژواک گفت که قبلاً شاگردان در زير ٢٠ خيمه تدريس ميشدند، که با آنهم درس آنها معيارى بود.

وى تصريح کرد که حالا علاوه بر ساخت تعمير مکتب، ميز و چوکى و مواد درسى نيز به دسترس شاگردان قرار گرفته و مشکلى در بخش درسى وجود ندارد.

ذبيح الله يکى از شاگردان ليسه گفت: ((قبل از اين، ما در مکتب محمد انور بسمل درس ميخوانديم که سه کيلومتر از خانۀ ما دور بود و برخى اوقات در وقت معين به درس رسيدگى کرده نمى توانستيم.))

 اما وى افزود که حالا مکتب جديد، در نزديک خانۀ شان اعمار گرديده و سهولت لازم مهيا شده است.

از سوى ديگر، وزير معارف سنگ تهداب يک مکتب در شهرک آريا در مسير ميدان هوايى و ليسۀ نسوان مولانا جلال الدين محمد بلخى را در شهر کابل، به هزينۀ مجموعى ٣٠ ميليون افغانى از بودجۀ انکشافى وزارت و کمک جاپان نيز بر زمين گذاشت، که با تکميل آن زمينۀ تدريس مناسب براى ١٥٠٠ شاگرد مساعد ميشود.

وزير معارف گفت که در سالجارى، ١٠٢ پروژۀ زيربنايى معارف را در کابل روى دست دارند، که با اعمار آن زمينۀ تعليم براى پنجاه هزار شاگرد مساعد خواهد شد.

Views: 22

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر