زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نشست متخصصین ملی و بین المللی در بامیان برگزار شد

author avatar
3 Jul 2013 - 17:24
author avatar
3 Jul 2013 - 17:24

باميان (پژواک،١٢سرطان ۹۲): نشست سالانۀ متخصصین ملی و بین المللی، به هدف تطبیق و هماهنگى ماسترپلان فرهنگی و شهری بامیان برگزار گردید.

دراين نشست که امروز در مرکز باميان داير گرديد، در مورد مشکلات فرا راه تطبیق ماسترپلان فرهنگی، از قبیل چگونگی عبور سرک از ساحات  ماسترپلان فرهنگی، که قبلاً با مشکل مواجه شده بود و چگونگی حفاظت از ساحات فرهنگی، بحث صورت گرفت.    

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان، به آژانس خبرى پژواک گفت که این نشست، سبب شده تا تمامی وزارتهای مربوط به ماسترپلان فرهنگی و متخصصین ذیربط شریک و صاحب نظر در ساحات شهری و ماسترپلان فرهنگى، گردهم آیند و مشکلات فرا راه تطبیق ماسترپلان را از میان بردارند.

وی افزود که ماسترپلان شهری بامیان، از طرف وزارت شهرسازی آماده گردیده، که همزمان با ماسترپلان فرهنگی تطبیق و هماهنگ میگردد.

ماسترپلان فرهنگى، پنج سال قبل ازطرف وزارت اطلاعات و فرهنگ ترتيب شده که ميراث هاى جهانى مانند دو مجسمۀ مخروبۀ بودا، ساحات سبز مقابل آن، بيش از سه هزار مغارۀ اطراف مجسمه ها و شهرهاى غلغله و ضحاک شامل آن ميشود.

اين ساحات، به علتى ميراث هاى جهانى گفته ميشود که ثبت سازمان فرهنگى ملل متحد (یونسکو) است.

مناطق ديگرى که ثبت يونسکو نيست، به حيث ميراث هاى فرهنگى ملى شناخته ميشود.

همچنان ماسترپلان شهرى باميان، از يکسال بدينسو به عنوان اولين ماسترپلان به سطح کشور، از طرف وزارت شهرسازى، پس از سروى و ارزيابى منظور گرديده است.

در نشست امروزى، اين موضوع مورد بحث قرار گرفت که نبايد اين دو ماسترپلان با هم تصادم کنند و بايد يک هماهنگى به وجود آيد که هم بازسازى صورت بگيرد و هم به ساحات تاريخى صدمه وارد نشود.

در این نشست، معینان و مشاورین وزارت های شهرسازی، فوايدعامه، اطلاعات وفرهنگ، ترانسپورت وهوانوردى، رؤسای باستان شناسی و آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ، دو متخصص از شهرآخن آلمان، ریيس (یونسکو)، نماینده توریزم شبکۀ انکشافى آغا خان (ايکيدن) والی و رؤسای ادارات دولتی بامیان شرکت داشتند.

سعید مُصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ، به پژواک گفت که نشست هماهنگی برنامه ها در ساحات جهانی بامیان، باعث میشود تا مدیریت خوبترى از ساحات فرهنگی فراهم گردد.

وی افزود: “چنانچه شما می بینید، ساحاتى در بامیان، مربوط یونسکو است و این نشست های ملی و بین المللی، باعث میشود تا ماسترپلانهای فرهنگی بصورت درست تطبیق گردد.”

برندن کسرBarandan casar  ریيس یونسکو در افغانستان، به خبرنگاران گفت که هدف از برگزاری این نشست، این است که هماهنگی بین ادارات محلی و دولت، بیشتر به وجود آمده و پلانها به خوبى مدیریت گردد.

وی افزود: این وظیفۀ یونسکو است که از ساحات مربوط به یونسکو، مدیریت خوب داشته باشد؛ طبعاً زمانیکه موضوع بازسازی به میان می آید، توسعه و مراقبت با هم تصادم میکنند.

رييس يونسکو گفت که اين نشست، به علتى که چالشها هم از سر راه بازسازی برداشته شود و هم به ساحات باستانی آسیب نرسد، داير گرديده است تا راه حل هايی برای آن پيدا شود.

انجنير خادم حسین فطرت شاروال شهر بامیان، ابراز امیدواری کرد که ماسترپلان فرهنگی و ماسترپلان شهری، با هم تصادم نکند و ساحات فرهنگی نیز باعث معطل شدن پروژه ها نگردد.

اما حیدرعلی احمدی یکی از اعضای شوراى ولایتی بامیان، با اعتراض به برگزاری سيمینارها و نشست ها در بامیان، به این باور است که در طول هشت سال، این نشست ها نتيجۀ مطلوبی نداشته است.

وی در سخنان خود گفت که این، سومین نشست متخصصین ومسوولین عاليرتبه در مورد ماسترپلان فرهنگی بامیان بوده، ولى نتایج مشخص از آن به دست نیامده است.

این نشست تحت عنوان(جلسۀ سالانه در جهت همکاريهاى مديريتى پيرامون منظر فرهنگى و بقاياى باستانشناسى درۀ باميان) از طرف وزارت اطلاعات وفرهنگ، بورد توریزم شبکۀ انکشافى آغاخان و یونسکو، در بامیان برگزار شده است.

گفتنى است که بند امير(اولين پارک ملى کشور) و چهل برج، درۀ اژدر، منطقۀ فيروزبهار، استوپۀ کليگان و قلعه هاى “چهل برج” گوهرگين، کافرى و چهل دختران، چهلستون و شهرشاهی، از ساحات ديگر تاريخى و باستانى باميان است، که توجه سياحان داخلى و خارجى را به خود جلب نموده و سالانه دولت و مردم از درک توريزم، عوايد خوب به دست مى آورند.

Views: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر