زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“اعمار بند برق بر دریای کنر نتايج خوب اقتصادی در پی خواهد داشت”

“اعمار بند برق بر دریای کنر نتايج خوب اقتصادی در پی خواهد داشت”

author avatar
3 Sep 2013 - 16:00
“اعمار بند برق بر دریای کنر نتايج خوب اقتصادی در پی خواهد داشت”
author avatar
3 Sep 2013 - 16:00

اسعدآباد(پژواک، ١٢ سنبله ٩٢): شماری از باشندگان و اعضای شورای ولایتی کنر، از اعمار بند برق بر دریای کنر ابراز خوشی میکنند؛ اما به تعهدات پاکستان به دیدۀ شک مینگرند.

هفتۀ گذشته طى سفر رییس جمهور افغانستان به پاکستان، هردو کشور در پهلوی مذاکرات سیاسی، برخى توافقنامه های پروژه های اقتصادی را نیز امضا کردند، که درپهلوی پروژه های دیگر اقتصادی، پروژۀ بازسازی شاهراه تورخم- جلال آباد و اعمار خط آهن از پیشاور تا جلال آباد و از چمن تا کندهار نیز در آن شامل بود.

همچنین دراین توافقنامه آمده است که افغانستان و پاکستان، مشترکاً بالای دریایی کنر بند برق اعمار میکنند، که کار این پروژه را پاکستان به پیش میبرد و بعد از تکمیل شدن آن، افغانستان در بدل پول به پاکستان برق میدهد.

حاجی میا حسن عادل رییس شورای ولایتی کنر میگوید که حکومت به رهبری رییس جمهور کرزی، بها آرای مردم تشکيل شده و آنها به نفع مردم فیصله میکنند.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که اگر بر دریای کنر، بند برق ساخته شود، فایدۀ آن به مردم هردو کشور خواهد رسید.

موصوف افزود: “من به حیث نمایندۀ شورای ولایتی و مردم این ولایت، از این تصمیم رییس جمهور استقبال و ستایش میکنم.”

به گفتۀ عادل، وقتى با همسایگان منافع اقتصادی شریک شود، با این کار شماری از مشکلات هردو کشور نیز حل میشود.

رییس شورای ولایتی علاوه کرد که مشکلات فعلی، از همین خاطر افزایش یافته که پاکستان، منافع اقتصادی خود را در افغانستان نمی بیند و اگر این کار صورت گیرد، در تامین امنیت نیز رول مهمی را بازی خواهد کرد.

میا حسن عادل افزود که سود اعمار بند برق کنر، به تمام کشور و در پهلوی ولایات شرقی، فایدۀ بیشتر آن به مردم کنر میرسد.

به گفتۀ وی، کنر ولایت کوهستانی است و زمین های زیاد زراعتی ندارد؛ اگر این بند اعمارشود، این ولایت به یک منطقۀ صنعتی بدل خواهد شد و اقتصاد مردم این ولایت تقویه خواهد شد.

محمد زبیر سپیڅلى یکتن از کارشناسان، از این کار استقبال نموده؛ اما به تعهدات پاکستان به دیده شک مینگرد.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که پاکستان، این قسم تعهدات را بسیار انجام داده؛ اما بعداً آنرا در عمل پیاده نکرده است.

موصوف افزود که اگر پاکستان بطور واقعى اين کار را انجام دهد، پس نه تنها روابط هردو کشور مستحکم خواهد شد، بلکه فضاى اعتماد نيز در بين هردو حکومت و مردم هردو کشور، افزايش خواهد يافت.

اما روح الله يکى از باشندگان اسعدآباد مرکز اين ولايت ميگويد که تطبيق و آغاز اين پروژه، برعلاوۀ فوايد ديگر، بالاى امنيت اين ولايت نيز تاثير خواهد داشت.

وى به پژواک گفت که انجنيران و کارگران پاکستانى، بالاى اين پروژه کار خواهند کرد و مخالفين مسلح نيز مانع کارهاى آنها نخواهند شد.

روح الله افزود که فابريکات و کارخانه هاى زياد، با توليد برق در کنر فعال خواهند شد؛ مردم به آسانى خواهند توانست که براى خود کار پيدا کنند و همچنان اقتصاد مردم نيز خوب خواهد شد.

به گفتۀ وى، پاکستان بايد کارهاى خود را مطابق به تعهدات خود اجرا نمايد و آنرا به وقت معين تکميل نمايد و نبايد آن را مثل پروژه هاى ديگر، ناتکميل رها کند.

ميراعظم يکى از باشندگان ديگر شهر اسعدآباد گفت که پاکستان، بايد اين پروژۀ خود را واقعبينانه عمل نمايد و نبايد از آن نفع سياسى بگيرد.

به گفتۀ وى، فايدۀ اين پروژه به مردم هردو کشور ميرسد؛ پس بايد مقامات هردو کشور، براى آغاز اين پروژه، اقدامات جدى نمايند.

جاهاى زيادى براى اعمار بندهاى برق در مناطق مختلف کنر وجود دارد، بندهاى بزرگ در ولسوالى اسمار و مناطق سره طاق اعمار شده ميتواند که به اساس معلومات رياست بريښنا؛ حدود ٧٩٦ ميگاوات برق در منطقۀ شال و در منطقۀ سره طاق، هزار ميگاوات برق توليد شده ميتواند.

همچنان با اعمار يک بند ديگر در منطقۀ ساگى، در مربوطات اسعدآباد مرکز اين ولايت، حدود صد ميگاوات برق توليد شده ميتواند.

 در زمان رياست رييس جمهور داؤد خان، سروى درياى کنر در منطقۀ سره طاق ولسوالى اسمار صورت گرفته بود، که توان توليد بيش از هزار ميگاوات برق را داشت؛ اما بعد از کودتاى ٧ ثور در کشور، اين پروژۀ حياتى نا تکميل ماند.

 

 

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر