زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

بر افزایش دو برابر سطح تجارت میان افغانستان و پاکستان تصمیم گرفته شد

بر افزایش دو برابر سطح تجارت میان افغانستان و پاکستان تصمیم گرفته شد

author avatar
24 Feb 2014 - 15:43
بر افزایش دو برابر سطح تجارت میان افغانستان و پاکستان تصمیم گرفته شد
author avatar
24 Feb 2014 - 15:43

کابل (پژواک،۵حوت ۹۲): در نهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی افغانستان- پاکستان، تصمیم گرفته شد تا سطح تجارت میان دو کشور، دو برابر افزایش پیدا کند و پروژه های دیگر، مشترکاً عملی گردد.

اين نشست که دیروز با اشتراک ۱۴ تن از مسوولین بلندپایۀ سکتورهای مختلف اقتصادی پاکستان، به ریاست محمد اسحق دار وزیر مالیۀ پاکستان و مقام هاى افغان تحت رياست حضرت عمر زاخيلوال وزير ماليۀ افغانستان برگزار شده بود، امروز خاتمه یافت.

زاخیلوال که با همتای پاکستانی اش در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت میکرد، گفت که طی نشست دو روزه، بر بلندبردن ميزان تجارت از دونيم به پنج ميليارد دالر، ايجاد بند برق بالاى درياى کنر، انتقال ١٣٠٠ ميگاوات برق از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان، پروژۀ انتقال گاز از ترکمنستان به پاکستان و هندوستان از طریق افغانستان، اعمار خط آهن تورخم – جلال آباد و چمن – سپین بولدک و ايجاد سرک ارتباطی بین پاکستان و تاجکستان از طریق افغانستان، ایجاد همکاری های مشترک بین گمرکات دو کشور بحث و تصمیم اتخاذ شد.

موصوف افزود که آسان سازی پروسۀ صدور ویزه برای کارگران و تاجران دو کشور و مسایل مربوط به مالیات و مصوونیت قراردادیان، فراهم نمودن سه هزار بورس تحصیلی برای محصلین افغان در پاکستان، ایجاد زمینه های همکاری بین دو کشور در سکتورهاى صنعت، زراعت و مالداری، از موارد دیگرى است که در این نشست، در مورد آن نیز تصمیم گرفته شد و به تصویب رسید.

وی علاوه کرد که تامین روابط اقتصادی میان دو کشور، باعث خواهد شد تا مشکلات امنیتی دو کشور رفع گردد.

زاخیلوال همچنان گفت: وى با همتای پاکستانی اش، کار سرک دوم تورخم – جلال آباد را از نزدیک بررسی کرده و قرار است در آیندۀ نزدیک کار این پروژه به پایان برسد.

وى علاوه کرد که حکومت پاکستان، در این نشست متعهد شده است تا کار سرک لین دوم تورخم –جلال آباد، قبل از ختم سال ٢٠١٥ میلادی تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

به اساس معلومات زاخيلوال، افغانستان مى تواند از ١٣٠٠ ميگاوات برق که از آسياى ميانه به پاکستان انتقال داده مى شود، ٣٠٠ ميگاوات آن را مورد استفاده قرار دهد.

وزير ماليه افزود که برای عملی شدن پروژۀ احداث بند برق بالاى درياى کنر، نياز به دو مليارد دالر است تا کار اين پروژه آغاز شود.

به اساس گزارش هاى نشرشده، قرار است افغانستان و پاکستان، مشترکاً بالای دریای کنر، بند برق احداث کنند. کار اعمار اين بند را پاکستان به پيش مى برد و بعد از تکميل شدن آن، افغانستان در بدل پول به پاکستان برق مى دهد.

وی همچنان گفت که مقامات پاکستانی متعهد شده اند که در بندر کراچی محل مشخصى، در اختیار  تاجران افغان قرار داده شود تا آنها بتوانند کالاهايی را که وارد افغانستان می شود، تخلیه نمایند.

موصوف بر احداث خط آهن تورخم- جلال آباد و چمن سپین- بولدک تاکید کرده گفت: “باید در احداث خط آهن سرعت بخشیده شود.”

محمد اسحق دار وزیر مالیۀ پاکستان، از حملۀ مرگبار دیروز در کنر ابراز نگرانی کرده، گفت: قسمیکه من در روزنامه های افغانستان دیدم که عامل این حمله پاکستان شناخته شده، این موضوع را به شدت رد میکنم و این حمله کار پاکستان نبوده؛ پاکستان هیچ وقت نمیخواهد افغانستان ناامن باشد؛ پاکستان هیچ وقت دشمن افغانستان نبوده، بلکه دشمن افغانستان دشمن پاکستان نیز است.

وی افزود: “ما اطمینان میدهیم که روابط سیاسی دو کشور، هیچ وقت نمیتواند بالای روابط اقتصادی تاثیر وارد کند و ما مفاد خود را در افغانستان با صلح و ثبات مى بینیم.”

موصوف احداث بند برق بالای دریای کنر و تمدید لين برق از آسیاى ميانه به پاکستان از طریق افغانستان را، پروژه هاى مهم براى هردو کشور خواند و گفت که بهترشدن روابط اقتصادی، باعث بهترشدن فضای اعتماد بین دو کشور مى گردد.

وى افزود که دولت پاکستان، در مورد احداث بند برق بالاى درياى کنر، با اتحادیۀ اروپا و بانک های بین المللی صحبت کرده و آنها حاضر شده اند تا در این قسمت، کمک مالی نمایند.

وزير ماليۀ پاکستان، بر تقویت همکاری های دو جانبه تاکید کرده گفت که با آمدن حکومت جديد در پاکستان؛ روابط حسنۀ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان افغانستان و پاکستان در طول ساليان اخير، بی نظیر بوده است.

وی اعلام کرد که در آیندۀ نزدیک، کار احداث خط آهن از تورخم به جلال آباد و از چمن به سپین بولدک آغاز خواهد شد.

 گفتنی است که هشتمین نشست مشترک اقتصادی افغانستان و پاکستان، یک سال قبل در اسلام آباد تدوير يافته بود و قرار است که دهمین همچو نشست نيز در اسلام آباد تدوير يابد.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر