زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فرانسه ١٠ ميليون يورو به باميان و ميدان وردک کمک کرد

فرانسه ١٠ ميليون يورو به باميان و ميدان وردک کمک کرد

author avatar
13 Oct 2014 - 16:47
فرانسه ١٠ ميليون يورو به باميان و ميدان وردک کمک کرد
author avatar
13 Oct 2014 - 16:47

باميان(پژواک٢١ميزان٩٣): فرانسه ١٠ ميلیون یورو را دربخشهای زراعت، مالداری، حفاظت از محیط طبیعی و مسلکى سازى ادارات محلى ولايات بامیان و میدان وردک، به مصرف میرساند.

جین میشل مارلو سفیر فرانسه مقيم کابل که امروز به باميان سفر کرده، در نشست خبرى گفت که این پول، از طرف دولت فرانسه بوده و امیدواراند که این مبلغ، بتواند در سطح زندگی مردم تغيیر بیاورد.

وی افزود: “شفافیت مصرف پول برای دولت ومردم فرانسه، مهم است و ماهم میخواهیم بدانیم که پول در کجا مصرف میشود .”

مارلوعلاوه کرد که جامعه جهانی، پول زیادی را به افغانستان وعده  داده؛ اما آنها نتیجۀ عملی آنرا کمتر مى بينند.

سفير فرانسه به آژانس خبرى پژواک گفت که این پول در بخشهای زراعت، مالداری، حفاظت از محیط طبیعی، انرژی و مسلکى سازى ادارات محلى ولايت باميان و ولسوالى هاى حصۀ اول و دوم ولايت ميدان وردک، در ظرف سه سال آينده به مصرف خواهد رسيد.

اين بخشها را ترويج روش هاى جديد زراعتى و توزيع تخم هاى زراعتى، توزيع دستگاه هاى برق آفتابى( سولرى)، ساخت خانه هاى آفتابى ازچوب و پلاستيک و انتقال تجارب دانش براى مسلکى سازى کارمندان ادارات دولتى تشکيل ميدهد.

بيشتر اين پول، براى ولايت باميان اختصاص داده شده است.

حیدرعلی احمدی نماینده شورای ولایتی بامیان، خطاب به سفیر فرانسه گفت که در طول ١٣ سال بامیان مورد بی مهری جامعه جهانی و دولت افغانستان قرار داشته و کمکهای جامعه جهانی ضعیف بوده است .

احمدى افزود: “اکثر اختلاس ها نیز درهمين ١٣ سال از طرف موسسات صورت گرفته؛ اما امیدواريم  که با کمکهاى فرانسه که پروژه ها توسط موسسات فرانسوى عملى ميشود، مصارف شفاف باشد.”

وی علاوه کردکه قبلاً موسسات در پروژه های بی بنیاد مانند ورکشاب هايی که نتیجه بخش نبوده، برنامه داشتند و این بار امید میرود که در بخش های زیربنایی سرمایه گذاری نمایند.

همچنان محمد آصف مُبلغ معاون والى بامیان گفت که تجربه نشان داده که پول به تنهایی کارساز نیست وموسساتى موفق میباشند که تعهد کاری داشته و قادر به شناسایی مشکلات مردم باشند.

وی افزود: “ما ازاین چتر که سه موسسه را شامل میشود، استقبال نموده و با همکاری هم، کار خواهیم کرد.”

مسووليت مصرف اين کمکها به دوش موسسات فرانسوى سولدریتی، جرس و مدیرا است که سابقه کارى طولانی در افغانستان دارند. سولدریتی از سال ١٩٨٠، مدیرا از سال١٩٩٢، و جرس از سال ٢٠٠١ ميلادى بدينسو در افغانستان کار میکنند.

فرانسه يکى از کشورهايى است که در کنار کمک مالى، هزاران عسکر آن در چوکات آيساف در افغانستان فعاليت داشته و تاکنون بيش از ٨٠ سرباز آن کشور در افغانستان، جان باخته است.

بازدیدها: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر