زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

خواست هاى شهريان کابل از رييس جمهور

خواست هاى شهريان کابل از رييس جمهور

author avatar
14 Oct 2014 - 13:38
خواست هاى شهريان کابل از رييس جمهور
author avatar
14 Oct 2014 - 13:38

کابل (پژواک، ٢٢ ميزان ٩٣): شهريان کابل، از رييس جمهور مى خواهند که بهبود وضعيت امنيتى، ايجاد فرصت هاى شغلى و رفع مشکلات بخش های محيط زيست و مسکن در شهر کابل را، در صدر برنامه هاى کارى خود قرار دهد.

همچنان برخى آنها، مبازره با فساد ادارى، توسعۀ فعاليت ملى بس هاى شهرى، بهتر شدن معارف، ساخت سرک ها و جلوگيرى از بى حجابى را از مواردى دانسته اند که رييس جمهور آن را در اولويت هاى کارى حکومت خود قرار دهد.   

آژانس خبرى پژواک، در جريان هفته جارى با ٢٠٠  تن از باشندگان مناطق مختلف شهر کابل گفتگو نموده تا خواسته هاى شان را با رييس جمهور جديد کشور داکتر اشرف غنى احمدزى مطرح کنند.

مصاحبه شوندگان که کارکنان دولت و سکتور خصوصى، محصلين و شاگردان مکاتب، معلولين، بيکاران، گداها، افراد بيسواد و غيره شامل آنها اند، ١٨ تا ٦٥ساله هستند و ٣٨ درصد آنها را زنان تشکيل مى دهند.

امنيت

با آن که مشکلات امنيتى نسبت به ساير ولايات کشور در کابل کمتر است؛ اما ٣٢ درصد مصاحبه شونده ها گفته اند که تامين امنيت در شهر کابل، باید از اولويت هاى رييس جمهور باشد.

خانجان الکوزى معاون اول اتاق تجارت و صنايع و يک تن از  مصاحبه شونده ها گفت که رييس جمهور و حکومت جديد، بايد به تامين امنيت عمومى و فردى در شهر کابل بيشتر توجه کند.

وى افزود: “جلو انفجار، انتحار، دزدى و اختطاف گرفته شود تا مردم ديگر در وحشت زندگى نکنند. در ١٣ سال گذشته شمار زيادى مردم اختطاف شده يا به قتل رسيده  و يا اين که غايب شده و يا هم در مقابل پرداخت پول رها شده اند.”

به گفته الکوزى، ناامنى ها بالاى اقتصاد تاثير منفى گذاشته و در همچو حالت سرمايه گذاران کمتر به سرمايه گذارى علاقه مى گيرند.

همچنان ذکيه کارمند وزارت امور زنان نيز میگوید که موارد اختطاف و سرقت منازل؛ شهريان کابل را نگران کرده است. 

وی در فورم نظرخواهى نوشته است: “امنيت که باشد تمام مشکلات خود به خودى حل ميشه، بنا بر اين خواست مه از جناب رييس جمهور همين است که  در تامين امنيت بيشتر تلاش کند.”

اشتغال زايى

رقم بيکاران در شهر کابل مشخص نيست؛ اما وزارت کار، امور اجتماعى، شهداء و معلولين، رقم مجموعى بيکاران در سطح کشور را چهار عشاريه پنج ميليون تن مى خواند.

 اين درحالى است که تعداد زياد مردم از ولايات مختلف کشور براى دريافت کار به شهرهاى بزرگ به خصوص کابل مى روند.

٢٥ درصد مصاحبه شونده ها، نيز بيکارى را معضل بزرگ در سطح کشور به خصوص در شهر پنج ميليونى کابل مى دانند و از رييس جمهور و حکومت جديد مى خواهند که رفع اين معضل را در اولويت هاى کارى خود قرار دهد.

رُقيه يک تن از مصاحبه شونده ها که فارغ صنف ١٢ است اما بيکار مى باشد، گفت: “بيکارى سبب جرايم شده مى تواند، مه از رييس جمهور جديد مى خواهم که به اين مشکل بيشتر توجه کند و فابريکه ها را فعال  نمايد تا براى مردم زمينۀ  کار مساعد شود.”

همچنان صابره ٢٨ ساله مدير استخدام جمعيت هلال احمر افغانى گفت: “شوهرم بيکار است، با يک معاش خودم به سختى مشکلات خود را حل مى کنيم. از رييس جمهور مى خواهم  براى کسانى که بيکار هستند زمينه کار را فراهم کند.”

محيط زيست و  کاناليزاسيون   

هفده درصد مصاحبه شونده ها نبود سيستم کاناليزاسيون، آلودگى محيط زيست و آب آشاميدنى را معضل بزرگ در شهر کابل عنوان کرده و از حکومت جديد به خصوص رييس جمهور، خواهان رسيدگى به آن شده اند.

 نفيسه عظيمى کارمند ليسه مسلکى ناشنوايان، در فورم نظرخواهى نوشته است: “در سراسر شهر کارهاى ساختمانى جريان دارد؛ اما سيستم کاناليزاسيون وجود ندارد و به همين دليل گفته مى شود که آب هاى زيرزمينى در حال آلوده شدن است که مايه نگرانى ما شده است. از حکومت جديد مى خواهم تا جلو اين مشکل را بگيرد.”

شفيقه نورى باشنده خوشحال خان مينۀ شهرکابل و يک تن ديگر از مصاحبه شونده ها گفت: “خواست مه از رييس جمهور اين است که توجه جدى به وضعيت شهرکابل در عرصۀ محيط زيست نمايد؛زيرا هر لحظه ما سرب را تنفس مى کنيم. آيا مى دانيد که چرا سرطان ها افزايش يافته؟ علت اصلى آن همين هواى آلودۀ شهر ما است.”

وى همچنان گفت که براى حل اين مشکل، بايد شهر کابل وسعت داده شود و زمينه هاى کار در ساير ولايات بيشتر گردد تا از افزايش نفوس در کابل جلوگيرى شود.

وى خواهان جلوگيرى از ورود تيل هاى بى کيفيت شده گفت که تيل بى کيفيت، يکى از عوامل آلودگى هوا در شهر کابل مى باشد.

اين درحالى است که به اساس معلومات اداره ملى حفاظت از محيط زيست، نبود سيستم كاناليزاسيون شهرى و موجوديت چاه هاى غيرمعيارى فاضلاب، باعث شده تا آب های زیرزمینی تا عمق ٢٠ متری آلوده گردد.

همچنان مقام های اداره ملی حفاظت از محیط زیست، وزارت صحت عامه و شاروالى کابل، بارها از آلودگی هوا و وضعیت بحرانی محیط زیست خبر داده اند.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست کشور، در مورد آلودگی هوای شهر کابل گفته است که گرد و خاک، یا همان آلودگی هوای شهر کابل، در ترکیب خود تا ٣٢ درصد مدفوع انسانی و حیوانی دارد و اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، تا چند سال آینده زندگی در کابل غیرممکن خواهد شد.

سرپناه

تهيه مسکن يکى ديگر از خواسته هاى شهريان کابل است.

سيزده درصد مصاحبه شونده ها مى گويند که رييس جمهور رفع مشکل سرپناه در شهر کابل را در اولويت قرار دهد.

انجنير احمدفريد باشنده منطقه کمپنى مربوط حوزه پنجم امنيتى شهر کابل و يک تن از مصاحبه شونده ها گفت: “قیمت زمين در شهر کابل از حد زياد بلند رفته و اکثر مردم توان خريد آن را ندارند و در مناطق غيرپلانى مشکلاتى چون تنگ و غيرمنظم بودن کوچه ها، نبود کاناليزاسيون و انبار کثافات که سبب امراض مى شود، وجود دارد.”

همچنان به گفته وى، کسانى که در مناطق غيرپلانى خانه ساخته اند، از تطبيق ماسترپلان شهرى تشويش دارند؛ زيرا با اين کار، خانه هاى شان را از دست مى دهند.

به باور او، بهتر است در عوض تطبيق ماسترپلان شهرى در تمام مناطق غيرپلانى شهر کابل که ده ها هزار منزل رهايشى در آن ساخته شده است، به شهر وسعت داده شود و در مناطق غيرپلانى، برخى اصلاحات آورده شود تا از مصارف گزاف دولت و مشکل بى سرپناهى مردم جلوگرى شود.   

وى افزود: “از رييس جمهور مى خواهم که رفع اين مشکل کلان مردم را در صدر برنامه هاى خود جا دهد و به انکشاف ساحات غيرپلانى توجه کند تا کوچه هاى ساحات غيرپلانى توسعه پيدا کند، آب رو داشته باشد و کانکريت شود و همچنان به مالکان منازل ساحات غيرپلانى، قباله هاى شرعى داده شود. ”  

 مريم محصل سال سوم پوهنځى حقوق موسسه تحصيلات عالى خصوصى کاردان نيز گفت: “يکى از وعده هاى رييس جمهور تهيه سرپناه به مردم است، از رييس جمهور مى خواهم که به اين وعدۀ خود وفا کند.”

 متباقى ١٣ درصد مصاحبه شونده ها خواست هاى متفاوت دارند.

شش درصد مصاحبه شونده ها فساد ادارى، دو درصد ديگر فعال ساختن ملى بس شهرى، دو درصد بهتر شدن معارف، دو درصد ساخت سرک ها و  يک درصد احترام به ارزش هاى اسلامى و مراعات کردن حجاب را از مواردى خوانده اند، که رييس جمهور آن را در اولويت هاى کارى حکومت خود قرار دهد.   

زمرى ٢٢ ساله راننده موتر تونس در شهرکابل و يک تن از مصاحبه شوندگان گفت: “از فساد ادارى تمام مردم به فغان آمده اند، در اکثر ادارات دولتى که براى اجراى کار بروى، بدون پرداخت پول اجرا نمى شود.” 

نوريه حق نگر يک تن از فعالان جامعه مدنى گفت: “به نظر مه، ملى بس هاى شهرى يک ضرورت مهم است و اگر فعاليت ملى بس شهرى توسعه داده شود، مشکلات مردم و ازدحام در شهر نيز کم مى شود.”

در حال حاضر، ملى بس هاى شهرى دولتى کمتر در شهر فعاليت دارند.

احمد جاويد ١٧ ساله باشندۀ ارزان قيمت شهرکابل و مصاحبه شوندۀ ديگر، از رييس جمهور خواست که به بهتر شدن تعليم و تربيه توجه کند.

به گفته وى، در ليسه ذکور ارزان قيمت در هر صنف درسى، بيش از ٧٠ تن درس مى خوانند؛ درحاليکه در يک صنف بايد بيشتر از سى تن نباشند.

همچنان احمدشاه ٣٨ ساله مصاحبه شوندۀ ديگر گفت: “ساخت سرک ها خیلی مهم است، مخصوصا سرک حلقوى شهر کابل، به خاطرى که اگر سرک حلقوى ساخته شود، ازدحام موترها در شهر کم مى شود و به دنبال آن آلودگى هوا نيز کاهش پيدا مى کند.”

همچنان خانم ٤٥ ساله باشنده کمپنى شهرکابل، به پژواک گفت: “از رييس جمهور يک خواست دارم، آن هم رعايت شرايط اسلامى به خصوص حجاب در تلويزيون ها. مى خواهم از ظاهر شدن زن هاى بى حجاب جلوگيرى شود؛ وقتى که مى بينم زنان و دختران لباس اسلامى را رعايت نمى کنند، بى نهايت برايم آزار دهنده است.”

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر