زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نبود بانک خون زندگى مریضان دايکندى را تهديد مى کند

نبود بانک خون زندگى مریضان دايکندى را تهديد مى کند

author avatar
22 Jan 2015 - 14:14
نبود بانک خون زندگى مریضان دايکندى را تهديد مى کند
author avatar
22 Jan 2015 - 14:14

نيلى (پژواک،٢دلو۹۳): باشندگان دایکندی ازنبود بانک خون در شفاخانۀ ولایتی شکایت داشته میگویند که به همين علت زندگى مجروحين و مريضان با خطر مواجه مى گردد.

به گفتۀ آنان، اگرمریض خون ضرورت داشته باشد درشفاخانه های دایکندی خون وجود ندارد و مجبوراند که به مردم براى اهداى خون مراجعه کنند که اینکار روند طولانی را در برمی گیرد و امکان دارد که تا دريافت خون مورد ضرورت، مریض تلف شود.

مريضداران ميخواهند که بايد بانک خون وجود داشته باشد و خون مطابق به گروپ خون به مريضان و زخمى ها به طور عاجل داده شود تا صحتياب شوند.

روح الله عظیمی یکتن ازشهريان نيلى مرکز دایکندی می گوید که بانک خون درتمام شفاخانه ها و کلينيک هاى اين ولايت وجود ندارد و مریضانى که ضرورت به خون دارند با مشکلات جدى مواجه مى گردند.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت:(( مادرم درحال عملیات است وداکتران گفته اند که خون O+ ضرورت است، خون من با خون مادرم سر نمی خورد چند نفر را از بازارنیلی  پیدا کردم و آوردم، اما خون آنها سر نخورد حالا چهار ساعت گذشته و هنوز خون پیدا نکرده ام نمی دانم که چه کنم؟))

عظيمى مى افزايد که از چند نفردیگر خون خواست، اما آنها ترسيدند و گفتند که اگر خون بدهند خودشان دچار مریضی می شوند و حاضر نشدند.

وى ازمسوولان صحت عامۀ دايکندى خواست که اگردر همه ولسوالی ها امکان بانک خون نیست،حداقل در شفاخانه ولایتی که اکثریت مریضان به اينجامراجعه می کنند باید بانک خون افتتاح شود.

نبود بانک خون زندگى نيروهاى امنيتى را که در جنگ مجروح ميشوند، نيز تهديد مى کند.

مهدى يکتن از منسوبين پوليس که در ولسوالى کجران دايکندى در جريان درگيرى زخم برداشته، حين انتقال به شفاخانۀ ولايتى، با چنين مشکلى رو به رو گرديده بود.

ميرزا محمد برادر وى ميگويد: ((برادرم را هفتۀ گذشته ازکجران به شفاخانه آورديم، اماخون نبود، خون من هم مطابقت نداشت و ازچند نفر که خون خواستيم، با خون برادرم سر نخورد،بامشکل زياد کسى را در بازار نيلى پيدا کردم و خون مورد نظر را آوردم تا برادرم ازمرگ نجات يافت.))

وى علاوه ميکند که موجوديت بانک خون، ضرورى است و مريضداران مى توانند که به بانک، خون بدهند و در بدل آن خون گروپ مورد نظر را بگيرند و به مريضان بدهند.

حجت الاسلام عوض علی اعتمادی يکتن ازعلماى دايکندى نیز می گوید که ازفرموده هاى پیامبر بزرگ اسلام است که هر کسی جان کسی را نجات دهد همانا جان تمام انسانها را نجات داده است.

وی گفت که باتوجه به این فرموده حضرت محمد (صلى الله عليه وسلم) بایدبه همنوعان خود که ضرورت به خون دارند کمک شود که ثواب  فراوانی دارد.

باشندگان نیلی اهدای خون به مریضان را کار پسندیده دانسته، می گویند که باید به مریضان نیازمند خون اهدا شود.

محمد على يکتن ازجوانان گفت که اگر بانک خون وجود داشته باشد، وى حاضر است که خون بدهد و براى نجات زندگى يک مريض و زخمى کمک نمايد.

وى علاوه نمود که اکنون هم اگر کسى به خون نياز پيدا کند وى و جوانان ديگر  از اهداى خون دريغ نخواهند کرد و اگر بانک خون وجود داشته باشد، بهتر است  که خون در آنجا نگهدارى شده و در وقت ضرورت به مريضان داده شود.

داکتر اسحق درمان سرطبیب شفاخانه ولایتی دایکندی می گویدکه بارها این مشکل را با مسوولان ریاست صحت عامه و موسسه تطبیق کننده عرضه خدمات صحی در میان گذاشته اند، اما به دلیل مصروفیت های زیاد کاری، مسوولان تا کنون نتوانسته اند  به این مشکل رسیدگی کنند .

وى افزود که که خون دادن برای مریض هیچ مشکلی ندارد واز لحاظ طبی اهمیت فراوانی به صحت انسان دارد.

سرطبیب شفاخانه ولایتی می گوید: (( یک انسان سالم در یکسال می تواند سه مرتبه خون بدهد هم برای بدنش مفید است وهم جان یک مریض را نجات ميدهد واز حيث دینی هم نجات دادن جان یک انسان خودش جهاد گفته می شود.))

اما داکتر تیمور شاه یوسفی رئیس صحت عامه دایکندی می گوید که به زودترین فرصت بانک خون را در شفاخانه ولایتی افتتاح مى کنند.

وى گفت که موسسۀ غير دولتى CAF ( مواظبت او خانواده هاى افغان که در بخش صحت در دايکندى فعاليت دارد، هزينۀ بانک خون را به دوش گرفته است.

داکتر يوسفى در مورد هزينۀ آن چيزى نگفت و از رسانه ها خواست که برای آگاهیدهی مردم در قسمت اهدای خون به مریضان با آنان همکاری نمایند .

اين درحالى است که شفاخانۀ ٢٠بستر ولايتى دايکندى وسايل وتجهيزات طبى کافى نداشته و مريضداران همواره خواسته اند که بايد اين نواقص رفع شود.

مردم مى گويند که کوهستانى بودن اين ولايت، نبود سرک قير،کمبود مراکز و ضعيف بودن خدمات صحى، آنان را با مشکلات جدى مواجه کرده تا حدى که سبب مرگ مريضان ميگردد.

بازدیدها: 2

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر