زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئیس جمهور خواستار محو فرهنگ خشونت در مکاتب شد

رئیس جمهور خواستار محو فرهنگ خشونت در مکاتب شد

author avatar
19 Mar 2015 - 17:48
رئیس جمهور خواستار محو فرهنگ خشونت در مکاتب شد
author avatar
19 Mar 2015 - 17:48

کابل (پژواک، ٢٨ حوت ٩٣): رییس جمهور در مراسمی به مناسبت آغاز سال تعلیمی جدید، ضمن تاکید بربهبود کیفیت معارف در کشور، از معلمین خواست تا فرهنگ خشونت را در مکاتب از بین ببرند.

محمد اشرف غنی در این مراسم که با حضور حامد کرزی رئیس جمهور سابق و شماری از مقام‌های دولتی و معلمین در لیسه امانی کابل برگزار شده بود زنگ سال تعلیمی ١٣٩۴ را چهار روز قبل از آغاز رسمی آن، به صدا درآورد.

وی ضمن تاثیر دیدگاه و کارکرد معلمین بر نسل‌های آینده، گفت که درزمانى که خودش متعلم مکتب بود از نگاه محیط درسى مشکلات زیاد وجود داشت اما کیفیت تدریس خیلى بلند بود و معلمین در تحکیم وحدت ملى نقش عمده‌ای را بازى مى کردند.

رئیس جمهور افزود: «در١٣ سال گذشته درقسمت کمیت مکاتب کشور کارهاى زیادى صورت گرفته اما هنوز هم درقسمت کیفیت درمعارف مشکلات جدى وجود دارد وباید دراین قسمت توجه جدى صورت گیرد.»

اشرف غنی از وزارت معارف خواست که صد تن از بهترین معلمین را شناسایی و به آن‌ها وظیفه بدهد که تا تمام درس هاى معارف در رادیو و کست ثبت کنند و به شاگردان برسانند.

رئیس جمهور با اشاره به موجودیت فرهنگ خشونت و توهین به شاگردان در مکاتب گفت: «محیط درس ما دو جهت دارد یکى فرهنگ لطف ومحبت است و دیگر میراث فرهنگ خشونت است خواهش من از تمام استادان این است که چوب و دشنام را از مکاتب دور کنید.»

وی افزود: «چوب (تنبیه) باید درمکاتب جاى نداشته باشد فرهنگ والاى اسلامى ما با اساس احترام بین نسل‌ها وشفقت گذاشته شده است، چوب علامه قوت نیست علامه ضعف است و زبان زشت هم بد‌تر از چوب است.»

به گفته رئیس جمهور، اگرطفل تحقیر وتوهین شود درآینده خودش نیز چنین فرهنگی را پیش خواهد گرفت.

اشرف غنی در عین حال زبان هاى کشور را هویت تاریخى کشور خواند و باید احترام به زبان و لهجه دراولویت قرار داشته باشد و فرهنگ و تمدن اسلامى به شاگردان آموزش داده شود.

رییس جمهور ازرسانه‌ها به خصوص رسانه هاى تصویرى نیز خواست که درقسمت ترویج فرهنگ افغانى واسلامى سهم فعال داشته باشند.

 وى یکبار دیگر به مشکلات معلمین اشاره کرد که هفته آینده متباقى اعضاى کابینه معرفى مى شود که با تشکیل کابینه هرهفته جلسه کابینه تشکیل وحل مشکلات معلمین کشوردر اولویت قرار خواهد داشت.

به گفته وی، درکنارتوجه به وضعیت مالى استادان باید به مشکلات اقتصادى شاگردان فقیر نیز توجه صورت گیرد ونباید با شاگرد فقیر ویتیم برخورد تحقیرآمیز صورت گیرد.

رییس جمهور از اشخاصی که از توانمندى خوب اقتصادى برخوردار هستند خواست که به اطفال فقیر و یتیم در رفتن به مکتب و کمک هزینه‌های تعلیمی کمک کنند.

اشرف غنى در پایان صحبت‌هایش در مورد کودکانی که در کشور از حق رفتن به مکتب محروم هستند نیز گفت که هنوز هم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک واجد شرایط مکتب به مکتب دسترسى ندارند.

رئیس دولت با اشاره به این موضوع گفت که تلاش مى کند درسه سال آینده این تعداد اطفال نیز شامل مکتب شوند.

محمد شفیق صمیم سرپرست وزیر معارف نیز گفت که در١٣ سال گذشته معارف کشور دست آورد هاى داشت و در این مدت بیشتر به کمیت مکاتب توجه صورت گرفته است.

وى گفت: «پس ازاین ازطریق تطبیق برنامه هاى جدید از جمله اصلاحات درامور معلمین، جذب بیشتر معلمین، چاپ کتاب‌های درسى، مجهز ساختن مکاتب با تکنالوژى معلوماتى و آموزش از راه دور به کیفیت معارف توجه خواهند کرد.»

صمیم در مورد کتاب‌های درسی نیز گفت که پس از این کتب درسى معارف از بودجه دولت به چاپ خواهد رسید.

به گفته سرپرست وزارت معارف، در سال جدید تعلمیى حدود ١٣ هزار معلم جدید جذب خواهد شد.

بر پایه معلومات وزارت معارف، در سال گذشته حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار شاگرد که ۴٢ درصد آنان را دختران تشکیل مى دهد درحدود ۱۷ هزار مکتب در سراسر کشور ثبت نام و درس خوانده‌اند.

بازدیدها: 1

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر