زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزیر حج و اوقاف: جلو تعویذ نویسان خرافاتی را می گیریم

وزیر حج و اوقاف: جلو تعویذ نویسان خرافاتی را می گیریم

author avatar
24 Mar 2015 - 19:22
وزیر حج و اوقاف: جلو تعویذ نویسان خرافاتی را می گیریم
author avatar
24 Mar 2015 - 19:22

کابل (پژواک ٤ حمل ٩٤): وزارت ارشاد، حج و اوقاف به دنبال قتل “فرخنده” اعلام داشت که جلو تعویذ نویسان خرافاتی را می‌گيرد و آنها را از برخى زيارت ها بيرون کرده است.  

فرخنده٢٧ ساله، پنجشنبۀ گذشته (٢٨حوت) در مقابل مسجد شاه دو شمشيره کابل از سوى يک تعداد مردم لت کوب و به قتل رسيد و سپس جسدش از سوى اين افراد به آتش کشيده شد.

مردم ادعا داشتند که فرخنده نسخه قرآن کريم را آتش زده است؛ اما وزارت ارشاد، حج و اوقاف و وزارت امور داخله که براى بررسى اين رويداد موظف شده اند، آتش زدن قرآن کريم را رد مى کنند.

لوى پاسوال محمد ظاهر ظاهر رييس مبارزه با جرايم جنايى وزارت داخله گفته است که اتهام سوختاندن قران کريم بر فرخنده از سوى يک تعويذ نويس وارد شده که بى اساس می‌باشد و فرخنده بى گناه بود.  

فيض محمد عثمانى وزير ارشاد، حج و اوقاف امروز در نشست خبرى درکابل، قتل فرخنده را تراژيدى بزرگ، دردناک وتاسفبار خوانده افزود که دين مبين اسلام چنين عملى را اجازه نمى دهد.

عثمانى مى گويد:” ما منحيث وزارت ارشاد، حج و اوقاف از ابتداى حادثه که خبرشديم، موقف ما اين بود که اين دخترک قربانى شده است… و پس از وقت کم هيئت ما به محل واقعه رفت و روز جمعه ما قضيه را از نزديک بررسى کرديم و دريافتيم که قضيه چيزى بود که ما درک کرده بوديم.”

وى گفت که وزارت حج و اوقاف پس از آن يافته هاى خود را با علماى دين که در مساجد تبليغ مى کنند در ميان گذاشت تا تبليغ نادرست صورت نگيرد.

او علاوه کرد :” علما در این قضیه نه به عنوان مشوق و نه به عنوان ناظر و سیل بین کدام نقش نداشتند، مه به نماینده گى از علما و خطیب های مساجد بگویم که نه از علما در صحنه حضور داشت و او قسمی که گفته می شود که علما فتوا دادند وقت وقت فتوا دادن نبود و کسانی که در آنجا تعويذ می دهند و اعمال خرافاتی را انجام می دهند آنها سواد اسلامی ندارند ما آنها را عالم دین ، امام و خطیب مسجد گفته نمی توانیم و خطیب مسجد شاه دو شمشره (ع ) در روز های جمعه در آنجا می باشد و یک نفر از علما در این صحنه نبود. ” 

وى گفت :” پیش از این حادثه در هیئت رهبری جزء اجندای ما بوده کنترول این قسم اماکن، اما متاسفانه این حادثه رخ داد، پیش از این هم تصمیم داشتیم که این قسم امکان بررسی کنیم و یک هفته پیش آن جز اجندای کاری ما بود که با این قسم انسان های بی مسولیت ( تعويذنويسان) برخورد شود، بازرسی شود و اعمال شان نظارت شود.

کمیسیون روز گذشته زیارت شاه شمشره ع را بررسی کرد و این زیارت را از وجود این قسم افراد پاکسازی کرد و  سه نفر از علمای مخلص ، دلسوز  و آگاه از امور را در مسجد توظیف کرده است.

عثمانى می‌گوید که امروز هيئت آن وزارت به زيارت ابوالفضل درشهر کابل رفته بود و اين چنين افراد را از اين زيارت بيرون نمود.

وى افزود :” اين نظارت ما درسراسر افغانستان ادامه دارد.”

وى در حالى که مى گفت تعويذ نويسي و دعا خوانى در چوکات شريعت اسلامى از سوى عالم دين مشکل ندارد، افزود: ”  اما ما شدیداً مخالف آن هستیم که هر کس بیاید و بدون کوچکترین معلومات دکان جور کند و این را به یک تجارت تبدیل بکند، انشاء الله ما انسان های شایسته و نا شایسته را تفکیک می کنیم و یک سلسله اقدامات جدی در قسمت جلوگیری از این قسم اعمال و تامین امنیت روانی جامعه روی دست گرفتیم و می گیریم.”

موصوف از شوراى علماى افغانستان خواست که دراين پروسه به طور همآهنگ با آن وزارت همکارى کنند.

محمدحسن حقيار، يک تن از علماى دين می‌گوید که خرافات در دين مبارک اسلام جا ندارد و تعويذ نويسى خرافات و حرام می‌باشد.

وى گفت که پيامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد (ص) فرموده است: هرکس تعویذ آویزان کند به تحقیق که شرک کرده است.

اما حقيار گفت که دم کردن به وسيله آیات کلام الله مجید مشکل ندارد و جایز میباشد، زيرا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم خودش دم کرده است.

اين عالم دين اقدام وزارت ارشاد، حج و اوقاف در مورد جلوگيرى از تعويذ نوشتن را ستود و گفت که در اين مورد بايد قبلا اقدام ميشد.

قابل ذکر است که قتل فرخنده واکنش هاى جدى در پى داشته است.

شوراى علما و شوراى ولايتى کابل نيز امروز طى نشستى گفتند که تعويذنويسان و جادوگران با سوء استفاده از نام اسلام، مردم را از دين منحرف مى سازند و بايد گليم آنها جمع شود.

اين دو شورا امروز در نشستى، کشتن و سوزاندن “فرخنده” را محکوم نموده از مردم خواستند که در ريشه کن کردن تفکر تعويذنويسى خرافاتى و جادوگرى، متحدانه عمل نمايند و نگذارند که صداى مظلومانۀ فرخنده به خاموشى سپرده شود.

امروز حدود سه هزار مظاهره کننده در کابل خواهان نامگذارى جادۀ “اندرابى” به نام فرخنده گرديده گفتند که عاملان قتل فرخنده بايد به شکل علنى محاکمه و قوماندان امنيه کابل برکنار گردد.

 

همچنان آنها تاکيد داشتند که منسوبين نيروهاى امنيتى که در اين قضيه غفلت کرده اند نيز مورد پيگرد قرار گيرند و تمام دکان های تعويذ نويسي، جادوگيرى و فالبينى را مسدود کنند و “عوام فريبان خرافاتى” را مورد پيگرد قانونى قرار دهند.

همچنان امروز در مشرانو جرگه نيز در مورد کشته شدن فرخنده بحث ها صورت گرفت و اعضاى اين جرگه از ارگانهاى ذيربط خواستند تا عاملين اين قضيه را مطابق قانون مجازات نمایند.

نورالحبيب جلال سرپرست لوى څارنوالى در جلسه عمومى امروز مشرانو جرگه گفت که تا حال قضيه فرخنده نزد ارگانهاى کشفى ميباشد و به څارنوالى مواصلت نکرده است.

وى اضافه کرد:”هر زمانى که اين قضيه به ما رسيد، شريعت و قوانين نافذه افغانستان را مد نظر گرفته عدالت را تامين مى کنيم. اگر اندکترين تخطى را شما مشاهده کرديد، من نزد شما جوابده استم.”

وزارت داخله، امروز اعلام داشت که در ارتباط با قتل فرخنده ٤٢ تن به شمول ٢٠ پوليس و آمر حوزه دوم پوليس گرفتار شده اند.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر