زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نظری: تعهدات در زمینۀ دادن نقش رهبری به زنان اجرا نشده است

نظری: تعهدات در زمینۀ دادن نقش رهبری به زنان اجرا نشده است

author avatar
2 Aug 2015 - 18:29
نظری: تعهدات در زمینۀ دادن نقش رهبری به زنان اجرا نشده است
author avatar
2 Aug 2015 - 18:29

کابل(پژواک،۱۱ اسد ٩٤): وزیر امور زنان می گوید که اکثر تعهدات حکومت افغانستان در زمینه ارتقاى نقش زنان به ویژه در سطوح رهبری و تصمیم گیری، تا کنون اجرا نشده است.

دلبر نظری  وزیر امور زنان، اين موضوع را امروز در نشستی با حضور نمایندگان شماری از وزارتخانه ها که به منظور تفاهم کاری در راستای اجرای "برنامه عمل ملی، صلح و امنیت  برای زنان افغانستان" در کابل برگزار گردیده بود، بیان کرد.

وی گفت: "من به صراحت می گویم که در هیچ نهاد حکومتی این برنامه اجرا نشده است."

وزیر امور زنان افزود که  این برنامه، یک برنامه عادی نیست، بلکه یک وثیقه ملی است که در سال ١٣٨٧ از سوی دولت تصویب شد و حکومت متعهد گردید تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی (جدی ۱۳۹۹ خورشیدی) اجرا شود و نقش زنان در سطوح رهبری و تصمیم گیری در کشور را به ۳۰ درصد برساند.

به گفته خانم نظری، تمام وزارت خانه ها بعد از این تعهد حکومت موظف بودند این برنامه را اجرا کنند؛ اما تا حال اکثریت آنها در این راستا اقدامی نکرده اند.

 وزیر امور زنان تصریح کرد که برنامه مذکور، با اهداف محو تبعیض علیه زنان، توسعه منابع بشری برای زنان و قرار گرفتن زنان در سطوح رهبری و تصمیم گیری طرح ریزی شده است.

وی به طور نمونه از وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نام برد و خاطر نشان نمود که از جمله ١٤ فردی که در سطح رهبری در این وزارت کار می کنند، هیچ کدام آنها زن نیست.

وزیر امور زنان، ضمن انتقاد از این وضعیت افزود که زنان زیادی هستند که تا مقطع دکتورا تحصیل کرده اند؛ اما به آنان فرصت کار در پست های بلند حکومتی داده نشده است.

دلبر نظری با بیان اینکه پیگیری چگونگی اجرای این برنامه، از جمله اولویت های کاری برنامه ۱۰۰ روز نخست کاری اش می باشد، از نمایندگان وزارتخانه های مختلف خواست تا به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.

این نگرانی در حالی مطرح می شود که در ماه سرطان سال جاری، اتحادیه اروپا ضمن اعلام حمایت از برنامه دولت افغانستان برای تقویت نقش زنان در جامعه، اعلام کرد که بیش از دونیم میلیون دالر را به این برنامه اختصاص داده است.

به گفته این اتحادیه، تقویت نقش زنان در زندگی عادی و سیاسی، کلیدی برای تامین صلح در افغانستان است و انتظار می رود که با تطبیق این برنامه، زنان افغان در سطوح تصمیم گیری نقش فعال تری داشته باشند.

 

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر