زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هزاران زن در باميان تحت پوشش برنامۀ سوادآموزى قرار گرفته اند

هزاران زن در باميان تحت پوشش برنامۀ سوادآموزى قرار گرفته اند

author avatar
29 May 2017 - 13:42
هزاران زن در باميان تحت پوشش برنامۀ سوادآموزى قرار گرفته اند
author avatar
29 May 2017 - 13:42

  باميان (پژواک، ۸ جوزا ۹۶): وزارت معارف می گويد که در سال روان، برای ۱۵هزار تن که بيشترين شان را زنان تشکيل مى دهند، در ولايت باميان زمينۀ سوادآموزی فراهم گرديده است.

سردار محمد رحيمی معين سواد حياتی وزارت معارف، درگفتگوى اختصاصى با خبرنگار آژانس خبرى پژواک گفت که در سالجاری، شش ولسوالی باميان، تحت پوشش کورسهای نُه ماهۀ سواد آموزی که از طرف يونسکو تطبيق می شود، قرار گرفته است.

وی افزود: "از طريق اين برنامه، ۳۵۰ کورس داير گرديده که ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن شامل آن مى باشندو حدود پنجهزار تن ديگر در ساير کورسهای سواد آموزی وزارت معارف، شامل اند که در مجموع بيش از ۱۵ هزار تن شامل کورس های سواد آموزی شده اند."

موصوف، با بيان اينکه افراد شامل کورس ها، بالاتر از ١٥سال سن دارند و اکثريت آنان را زنان تشکيل می دهند، گفت که اين وزارت، نظر به بودجه دست داشته، ۱۲۰ ولسوالی را در سراسر کشور، تحت پوشش برنامه سوادآموزی قرار داده است.

به گفته وی، اين دانش آموزان، معادل صنف سوم از کورس ها فارغ می شوند؛ اما اگر آنان علاقه مندی به ادامه تحصيل داشته باشند، پس از ختم کورس به مکتب سواد حياتی معرفی و می توانند به درس های شان ادامه بدهند.

از سويى هم محمد ايوب اميری سرپرست رياست معارف باميان گفت: "چندين دهه جنگ، خشونت و فقر باعث شده که تعداد زيادی از مردم نتوانند درس بخوانند؛ اما فعلاً علاقه مند شده اند تا حد اقل سوادخواندن و نوشتن را ياد بگيرند."

سليمه که ۴۰ سال عمر دارد و خانم خانه است به پژواک گفت: "به تازه گی در کورس سوادآموزی ثبت نام کردم؛ بخاطری که بتوانم حداقل خواندن و نوشتن را بلد شوم."

موصوف، با بيان اينکه درس را از صنف اول آغاز کرده است، اظهار اميدواری کرد که تا آخر سال بتواند خواندن و نوشتن را فرا گيرد و از آن، در زندگی روزمره اش استفاده کند.

اين خانم گفت در کنار اينکه نامه ای که به آدرس خانواده شان مواصلت می کرد، تابلوهای نصب شده در بازار و لوحه های دکاکين را نيز نمی توانست بخواند، گفت که به همين دليل، در کورس سوادآموزی اشتراک کرده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر