زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

استفاده کنندگان موادمخدر در نيمروز به ١٣ هزار نفر رسيده اند

استفاده کنندگان موادمخدر در نيمروز به ١٣ هزار نفر رسيده اند

author avatar
14 Jan 2018 - 15:11
استفاده کنندگان موادمخدر در نيمروز به ١٣ هزار نفر رسيده اند
author avatar
14 Jan 2018 - 15:11

شهرزرنج (پژواک،٢٤جدى ٩٦): مسوولان در ولايت نيمروز، درحالى از افزايش روزافزون معتادان موادمخدردر اين ولايت نگرانى مى کنند که استفاده کنندگان مواد مخدر، از ١١ هزار نفر به ١٣ هزار رسيده اند، که اکثر شان از کشورهاى همسايه برگشته اند.

آماری که به دسترس آژانس خبرى پژواک قرار گرفته، نشان ميدهد که سال گذشته رقم معتادين در نيمروز، ده تا ١١  هزار نفر  بود؛ اما  اکنون اين رقم به ١٣ هزار تن رسيده است، که علت اين افزايش دسترسی آسان آنها به مواد مخدر در شهر زرنج و عدم اقدام مناسب برای تداوی آنان مى باشد.

 منابع در رياست صحت عامه ولايت نيمروز، همچنان نسبت به آنکه  تعداد معتادين در اين ولايت روز به روز افزايش مى يابد، ابراز نگرانى مى نمايند.

داکتر سيد خيلی کاظمی مسوول بخش کلينيک های تداوی معتادين رياست صحت عامه ولايت نيمروز، گفت گرچه سروی دقيق در رابطه به آمار معتادين صورت نگرفته؛ اما احتمالا در اين ولايت بين دوازده تا ١٣ هزار معتاد به مواد مخدر وجود داشته باشد.

وى افزود شمار زيادى از افراد که براى کار به بيرون از افغانستان رفته اند، به مواد مخدر معتادشده  و دوباره به کشور باز گشته اند .

موصوف فشار کار، فشارهای روانی، موجوديت معتادين و دسترسى آسان به مواد مخدر در ساحات کارى  را ازعلت  هاى اساسی خواند که سبب معتادشدن اين افراد شده است .

 به گفتۀ موصوف؛ درحال حاضر، دو مرکز تداوى معتادين در شهر زرنج ولايت نيمروز فعاليت دارد که در مرکز تداوى زنان معتاد، ٢١ زن و در مرکز صحى براى مردان معتاد، ٥١  مرد تحت تداوى قرار دارند؛ هرمريض پس از ٤٥ روزتداوی و صحت ياب شدن، به خانواده های شان تسليم داده مى شوند .

اين مقام رياست صحت عامه ولايت نيمروز گفت که تاکنون، سه هزار  زن معتاد و هشت هزار مرد معتاد تداوى و به فاميل هاى شان تسليم گرديده اند؛ اما قسمت کمى از آنان پس از تداوى، دوباره به مواد مخدر رو آورده اند.

براساس آمار رياست صحت عامه نيمروز، ٨٠ درصد معتادين در اين ولايت افرادى اندکه جهت کار به خارج از کشور رفته، پس از معتاد شدن به علل مختلف  دوباره اخراج مرز شده اند.

همچنان محمد علی سر پرست رياست مبارزه با مواد مخدرنيمروز، به پژواک گفت از جمله معتادينى که در اين ولايت وجود دارند، تا پنج هزار شان معتادين بى سرپناه و خيابانى مى باشند.

يکتن از معتادان خيابانى که خود را فيض احمد معرفى مى کرد گفت که باشنده اصلى ولايت تخار است و ١٢ سال در ايران کارگرى نموده و به خاطر فشار کار و دورى از کشور، معتاد به مواد مخدر شده و چندى بيش رد مرز شد و اکنون، دور از خانواده در نيمروز به سر مى برد.

او افزود: “مدتى مى شودکه از ايران رد مرز شده ام، شب و روز در کنار جاده افتاده ام و نمی توانم به خارج بروم و نه پول دارم به خانۀ خود؛ گاهی کسی کمک می کند، گاهی نه.”

باشنده های زرنج ازسرقت اموال خانه هاى شان توسط معتادان شکايت دارند.

احمدباشنده شهر زرنج گفت که در هرگوشه و کنار شهر زرنج، معتادان آزادانه مواد مخدر استفاده مى کنند و کسى هم به فکر جمع آورى آنان نيست.

وى گفت: “چيزی مهمتر اين است که کسی نمی تواند درب منزل خود را باز بماند؛ چون معتادين اشياى منزل را به سرقت می برند، حتی از طرف شب معتادين سيم های مسی و المونيمی برق را قيچی کرده و می فروشند تا پول مواد شان به دست آيد.”

محمد عمری مسوول مطبوعات قوماندانی امنيه نيمروز، به پژواک گفت که معتادان، همواره ازسوى پوليس از شهر زرنج جمع آورى و به رياست صحت عامه و مرکز صحى حاجى نذيرنظرى تسليم مى گردند؛ تا هم از سطح شهر جمع شوند و هم تحت تداوی قرار گيرند.

همچنان وى افزود که در ماه جارى، دست کم  ١٢ محل که مواد مخدر توزيع مى نمودند، توسط پوليس شناسايى و مسدود شده و شمارى هم در پيوند به آن بازداشت و دوسيه هاى شان به ارگان هاى عدلى و قضايى سپرده شده است.

مسوولين امنيتى در ولايت نيمروز مى گويند که در پيوند به کشت، قاچاق و خريدو فروش مواد مخدر در ولايت نيمروز، تعداد زيادى بازداشت گرديده؛ اما شمار دقيق آنرا مشخص نمى کنند.

براساس آمار وزارت صحت عامه و مواد مخدر، بيش از سه و نيم ميليون تن در کشور از مواد مخدر استفاده مى کنند، که بيش از ٣٠ درصد آنان را کودکان و زنان تشکيل مى دهند.

بازدیدها: 2

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر