زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شاروالى سمنگان: اداره هاى مختلف ٢٨٩ ميليون افغانى قرضۀ ما را نمى پردازند

شاروالى سمنگان: اداره هاى مختلف ٢٨٩ ميليون افغانى قرضۀ ما را نمى پردازند

author avatar
26 Jan 2019 - 15:28
شاروالى سمنگان: اداره هاى مختلف ٢٨٩ ميليون افغانى قرضۀ ما را نمى پردازند
author avatar
26 Jan 2019 - 15:28

ایبک (پژواک، ٦ دلو ٩٧): شاروالى ولايت سمنگان مى گويد که شمارى از اداره هاى حکومتى اين ولايت، از بابت تکس خدمات شهرى، صفايى و قيمت زمين، حدود ٢٨٩ ميليون افغانى از شاروالى مقروض اند.

اين در حالى است که برخى اداره ها مى گويند که مقروضيت ندارند؛ اما برخى ديگر آن را مى پذيرند.

به اساس معلومات محمد فیروز تگین شاروال شهر ایبک مرکز اين ولايت، در کُل پنجاه و پنج اداره در اين ولايت مقروض شاروالى مى باشد.

جدولى مقروضين شاروالى که در اختيار آژانس خبرى پژواک قرار گرفته است، نشان مى دهد که از هر هفت ميليون افغانى، پنج ميليون مقروضيت در کُل بالاى ده اداره مى باشد.

 قابل ذکر است که از مجموع پول قرضه (٢٨٤ ميليون و ٨٨٢ هزار و ٣٥٠ افغانى)، بيش از ١١٣ ميليون بالاى مکاتب و اداره هاى وزارت معارف، بيش از ٣٧ ميليون بالاى بخش هاى رياست امنيت ملى، نزديک به ٣٠ ميليون بالاى اداره هاى وزارت داخله و متباقى بالاى ٢٧ اداره مختلف ديگر مى باشد.

بکتاش محمدی معاون مالی موسسه تحصیلات عالی سمنگان، که در جدول به نام رياست پوهنتون آمده است، پذيرفت که اين اداره از شاروالى مقروض مى باشد.

 وى گفت که از وزارت تحصيلات، خواستار بودجه براى پرداخت اين مقروضيت شده است.

محمد بشیر صلاحی مدیر مالی و اداری ریاست معارف سمنگان گفت که رياست معارف، در سال روان يک عشاريه دو ميليون افغانى را از مدرک صفايى به شاروالى پرداخته است.

اما او افزود که شاروالى، يک ليست شامل ٩٠ ميليون افغانى قرضه از بابت قيمت زمين مکاتب و تکس خدمات شهرى را به اين رياست فرستاده است که این اداره، این مبلغ را قرضدار نیست و تابع پرداخت آن نمی باشد.

به گفته وى، شاروالى در اين ليست مکاتبى را قرضدار نشان داده است که مقروض نمى باشند.

او به گونۀ مثال گفت که شاروالى، ليسه اجانى ملکه را بيش از يک عشاريه دو ميليون افغانى از بابت تکس خدمات شهرى مقروض خوانده است، درحاليکه مقروض نمى باشد.

صلاحی در مورد مقروضيت از بابت زمين گفت که هیچ مکتبى در ریاست معارف اين ولايت وجود ندارد که سند ملکیت نداشته باشد؛ به جز مکتب ذکور و مکتب اناثیه و ساحۀ ریزرفی پلان تفصیلی شمالشرقی شهر ایبک که از طریق شاروالی در طی چند سال گذشته توزیع گردیده است.

او گفت که اگر رياست معارف در مورد قرضه ها نامه رسمى شاروالى را دريافت کند، موضوع را براى حل با وزارت معارف در میان مى گذارد.

بيشتر مقروضيت از بابت فروش زمين مى باشد

 

محمد فیروز تگین شاروال شهر ایبک، در گفتگو با آژانس خبرى پژواک، بر مقروضيت تمام اداره هاى يادشده تاکيد نموده گفت که اداره هاى مقروض از بابت زمين، زمين ها را گرفته و شمارى آنها اکنون در اين زمين ها ساختمان ها ساخته اند و امور شان را در آن پيش مى برند؛ اما قيمت پول زمين را در حالى پرداخت نکرده اند که شاروالى، بارها طور رسمى از آنها خواستار پرداخت اين پول شده است.

در همین حال، عبدالحی فرحت ریيس اداری و مالی مقام ولایت، مقروضيت ١٤٠ هزار افغانى از بابت تکس خدمات شهرى را مى پذيرد؛ اما نپرداختن قیمت زمین تعمیر مقام ولایت را که جدیداً در منطقۀ پلان تفصیلی شهر ایبک ساخته شده، رد مى کند.

به گفتۀ او مقام ولايت در بدل پول قیمت زمین تعمیر جدید مقام ولایت، تعمیر سابقۀ اين مقام را که در داخل شهر ایبک موقعیت دارد، به شاروالى داده است و اسناد اين تبادله در طى مراحل قانونی قرار دارد.

اما شاروال، در مورد تبادلۀ زمین تعمیر جدید مقام ولایت با تعمیر سابقه ولایت، گفت در مورد تبادله زمین موافقه صورت گرفته و پيشنهاد آن به مرکز ارسال گردیده؛ اما تا حال اسناد آن تکمیل نگردیده است.

وى افزود که اين موضوع را به گونۀ رسمى با ادارۀ ارگان هاى محلى شريک ساخته است.

تگين گفت که موضوع قرضه شاروالى، بر اداره ها را در کنفرانس شاروالی ها که از طریق اداره مستقل ارگانهای محلی در کابل برگزار گردیده بود نيز در میان گذاشته بود.

به گفتۀ او، وزارت ماليه به منظور پرداخت پول همچو قرضه هاى اداره هاى مختلف در سطح کشور، یک میلیارد افغانی را تخصیص داده است که از آن جمله، بايد هشتاد ميليون افغاىى به شاروالى سمنگان پرداخت شود.

به گفتۀ وى، مقروضيت اداره هايى که تابع قانون شاروالی نبوده و مقروضیت شان را نمی پردازند، از همین پول تخصيص داده شده پرداخت خواهد شد.

تگین گفت که اگر ادارات دولتی، پول مقروضیت شان را به شاروالى پرداخت کنند؛ شاروالى با استفاده از اين پول، کارهاى لازم را در شهر ايبک انجام خواهد داد.

او افزود که ساخت یک مارکیت تجارتی برای زنان، مارکیت برنج فروشی، سرسبزی ساحات تفریحی، اعمار پارک تفریحی و تنوير سرک های داخل شهر ایبک، شامل پلان شاروالى مى باشد.

 تگین گفت که شاروالى، موضوع عدم پرداخت مقروضیت ادارات دولتی را طور رسمی به اداره مستقل ارگانهای محلی خبر داده و خواهان هدایت شده است.

بازدیدها: 1

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر