زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

استادان پوهنتون های دولتی کابل مظاهره کردند

استادان پوهنتون های دولتی کابل مظاهره کردند

author avatar
13 Mar 2019 - 16:57
استادان پوهنتون های دولتی کابل مظاهره کردند
author avatar
13 Mar 2019 - 16:57

کابل (پژواک، ۲۲حوت ۹۷): استادان پوهنتون های دولتی کابل، به سلسله اعتصاب کاری شان، امروز مظاهره کردند و به رسم اعتراض جاده امتداد یافته در مقابل پوهنتون کابل را برای مدت کوتاه به روی ترافیک بستند.

اتحادیه پوهنتون های دولتی افغانستان میگوید تا زمانیکه معاشات و امتیازات استادان، مطابق قانون اجرا نشود به اعتراضات و اعتصاب کاری شان ادامه  میدهند.

مظاهره کنندگان در برابر پوهنتون کابل؛ در شعارهای شان خواستار تطبیق ماده ۳۵ قانون تحصیلات عالی شدند.

در ماده متذکره درج است: "معاش اعضای کادر علمی موسسات تحصیلات عالی، در مقرره مجزا تنظیم میشود."

اما مظاهره کنندگان میگویند که تاکنون دراین خصوص کدام مقرره ترتیب نشده و از سال ۱۳۹۴ تاکنون معاشات استادان پوهنتون، به اساس فرمان رییس جمهور حامد کرزی، از کود خیراتی ۰۹۲ اجرا میشود.

عارف بهرام مسئول فرهنگی اتحادیه استادان پوهنتون های افغانستان درجریان مظاهره گفت که استادان در همه پوهنتون های دولتی افغانستان، به اعتصاب کاری دست زده اند.

شاه محمود کدوال رییس اتحادیه استادان پوهنتون لغمان در مظاهره امروز گفت: "ما خواستار افزایش معاش نیستیم؛ اما تاکنون معاشات را طورغیرقانونی اخذ میکنیم، ما تقاضا داریم تا این امتیازات قانونی شود."

به اساس معلومات، استادان پوهنتون های دولتی در پنجشیر، بغلان، ننگرهار و کندهار نیز اعتصاب کاری نموده اند؛ اما یک منبع درپوهنتون بلخ می گوید که دراین پوهنتون تاکنون اعتصاب کاری راه اندازی نشده است.

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، به آژانس خبری پژواک گفت که در مورد خواست استادان پوهنتون ها، با وزارت مالیه وارد گفتگو شده  و تا آخر هفته آیندهو نتایج آن برملا خواهد شد.

نامبرده افزود: "درمورد اعتصاب و راه پیمایی استادان کدام نظر انتقادی ندارند؛ اما از همه استادان تقاضا می کنیم تا دروس محصلین را به تاخیر نیندازند و تا زمان دست یافتن توافق وزارت تحصیلات عالی  با وزارت مالیه، از صبر و خویشتنداری کار بگیرند و ازدیاد و موضوعات دیگر که درمقرره گنجانیده شده؛ یعنی افزایش درمعاشات تایید و نهایی شود."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر