زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کندهار از لحاظ گوشت مرغ ۹۵ فیصد خودکفا شده است

کندهار از لحاظ گوشت مرغ ۹۵ فیصد خودکفا شده است

author avatar
6 Jun 2019 - 10:27
کندهار از لحاظ گوشت مرغ ۹۵ فیصد خودکفا شده است
author avatar
6 Jun 2019 - 10:27

کندهار (پژواک، ۱۶ جوزا ۹۸): مقامات میگویند که فارم های مرغداری در کندهار، با گذشت هر روز بیشتر می شود که ۹۵ فیصد تقاضای همشهریان را در بخش گوشت مرغ رفع کرده است.

از سويی هم ریاست زراعت ولایت کندهار، طی سال جاری ۳۱۲ فارم مرغداری دیگر را ایجاد میکند که با ایجاد این فارم ها، نه تنها تقاضای صد درصدی داخلی مرفوع میشود، بلکه به ولایات دیگر نیز صادر خواهد شد.

محمد هاشم دقیق رئیس پوهنځی اقتصاد پوهنتون کندهار و عضو اتحادیه صنعت مرغ در کندهار، به آژانس خبری پژواک گفت که اتحادیه صنعت مرغداری در سال ۱۳۹۶ در ولایت کندهار به میان آمده که تاهنوز ۴۷۰ فارم با این اتحادیه ثبت گردیده است.

اما وی یادآور شد که در این ولایت ۸۰۰ فارم دیگر مرغداری که راجستر نشده است نیز فعالیت دارد.

وی گفت: “در این ولایت فارم های مرغداری با گذشت هر روز بیشتر می شود و در داخل ولایت ٩٥ فیصد تقاضای مردم را در بخش گوشت مرغ رفع کرده است.”

به گفته او در این فارم ها برای پنج هزار باشنده این ولایت زمینه کاری مساعد شده است که از تولیدات آن ضمن کندهار در ولایات هلمند، زابل، ارزگان و فراه نیز استفاده میشود.

وی افزود که در فارم های مرغداری ولایت کندهار، همه روزه ۳۰ تن گوشت تولید میشود.

اما دقیق از موجودیت برخی مشکلات نیز یادآوری کرد و گفت که کمبود اشخاص و وترنران مسلکی بخش مرغداری، نبود ادویه و لابراتوارهای باکیفیت و وارد نمودن گوشت مرغ های پیر به طور قاچاقی به ولایت کندهار از جمله مشکلاتى است که صنعت ایشان را با خطر مواجه میسازد.

نامبرده از حکومت خواست که برای پیشرفت و توسعه این صنعت نو ظهور کرده در ایت ولایت، بیشتر کار نماید.

سید حفیظ الله سیدی رییس زراعت و مالداری ولایت کندهار، به آژانس خبری پژواک گفت که به سطح کشور در بخش های ماهی، گاوداری و مرغداری در این ولایت، بیشتر سرمایه گذاری شده است.

به گفتۀ او، در بخش تلاش های سرمایه گذاران و معاونین وزارت زراعت قابل قدردانی می باشد.

وی افزود: “در جریان سال جاری ۳۱۲ فارم مرغداری دیگر نیز در این ولایت ایجاد میشود که پس از آن ضمن پاسخگویی با ۱۰۰ فیصد تقاضای داخلی، به ولایات دیگر نیز صادر خواهد شد.”

وی نیز از ادارات مربوطه خواهان همکاری در جلوگیری از گوشت قاچاقی مرغ های پیر و ادویه بی کیفیت که به صنعت خساره مند می باشد، شد.

انجنیر محمدالله نوری مسئول بخش ترویج مالداری ریاست زراعت ولایت کندهار نیز گفت که در سال های اخیر در این ولایت، صنعت مرغداری بسیار پیشرفت نموده و بالای فارم ها حدود ۵۰۰ میلیون افغانی سرمایه گذاری کرده است.

وی به آژانس خبری پژواک گفت: “در حال حاضر در این ولایت ۴۷۰ فارم مرغداری فعال است که ۱۲ آن، فارم تخم و دیگر فارم های تولید گوشت می باشد.”

به قول وی، فارم های متذکره، افزون بر شهرکندهار در ولسوالی های نزدیک چون، دند، دامان، ارغنداب، ژیری، پنجوایی، تخته پل و سپین بولدک نیز ایجاد شده اند.

نامبرده گفت که فارم های تولید تخم، در روز ۱۰۰ هزار تخم و فارم های تولید مرغ، هر روز ۳۰ هزارکیلوگرام گوشت به بازارعرضه می کنند.

ازجانب دیگر، فارمداران مرغ درکندهار می گویند که با برخی مشکلات مواجه اند، اگرحکومت برای رفع آن دست به کار شود، دراینجا نه تنها پرورش مرغ بیشتر رشد خواهد کرد، بلکه نیازمندی صد درصدی تخم و گوشت را برآورده می تواند.

حاجی نصرالله دربخش پرورش مرغ دراین ولایت سرمایه گذاری هنگفت نموده و مالک چند فارم است.

موصوف به آژانس خبری پژواک گفت: ((نبود تسهیلات درعرصه تشخیص امراض مرغ ها، کمبود داکتران رشته مسلکی، ادویه بی کیفیت، وضع مالیه بلند برمواد خوراکی مرغ ها، و تورید مرغ های پیر از خارج،  مشکلات عمده در برابرفعالیت آنها است.))

نامبرده از حکومت خواست که مشکلات متذکره را حل سازد؛ تا پرورش مرغ ها در این جا بیشتر رشد نماید و درعرصه گوشت مرغ اتکا به کشورهای دیگرکاهش یابد.

احمدالله یکتن ازسرمایه گذاران دیگرکه شماری فارم های چوچه کشی مرغ را ایجاد نموده نیز از مشکلات مشابه تذکر داد.

موصوف گفت که وزارت زراعت و مالداری باید، ادویه توریدی مرغ ها از کشورهای همسایه را کنترول نماید و از ورود ادویه بی کیفیت که سبب آسیب رساندن، به فارم های آنها می شود، جلوگیری نماید.

 نامبرده به مشکل دیگر نیز اشاره نمود و گفت درحالیکه فارم های پرورش مرغ و تولید تخم در کشور  نیازمندی گوشت و تخم را مرفوع کرده می تواند؛ اما هنوزهم ازکشورهای همسایه طوراخص پاکستان گوشت های مرغ آورده می شود.

محمد اکبررییس گمرک کندهار گفت که از تورید مرغ ها و تخم غیرقانونی جلوگیری نموده است.

موصوف به پژواک گفت که دراین عرصه، اقداماتى را اتخاذ نموده و به کرات جلو قاچاق مرغ ها و تخم غیرقانونی را گرفته است.

قابل ذکراست که فارم های مشابه در ولایت های دیگر کشور نیز ایجاد شده که تا حدی زیاد جلو تورید مرغ ها و تخم را از خارج گرفته است.

Views: 4

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر